Britské listy


pondělí 16. července

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Společenská událost:
  • Karlovarský festival vyvrcholil slátaninou (Petr Jánský) Rozhlasová diskuse:
  • Proč nemůže rodina Majida Majeda dostat v ČR trvalý pobyt (Martin Veselovský, Majid Majed, Miroslav Chára, Tomáš Pecina, Radiofórum 11. 7.) Povede globalizace k "revoluci"?
  • Kniha nastiňující novou globalizační teorii se stala ve Spojených státech bestsellerem Informační ghetta: internet a demokratická debata:
  • Ohrozí fragmentace společnosti internetem demokracii? Kde jsou hranice soukromí politiků:
  • Kohl a Condit - Sex, lži a svoboda sdělovacích prostředků Lidská práva:
  • Znepokojení: Čína získala právo uspořádat Olympijské hry K diskusi kolem cestovní kanceláře Fischer:
  • Upřesnění z hlediska profesionála (Jiří Matoušek) TV Nova:
  • Kritika Vladimíra Železného je zbytečná (Marek Houša)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • K diskusi kolem cestovní kanceláře Fischer

    Jiří Matoušek

    Vážené Britské listy,

    jedenáctým rokem pracuji v oboru letecké dopravy, a proto se nemohu nevyjádřit k některým bodům diskuse kolem CK Fischer, které se dotkly letecké dopravy. Reaguji zejména na příspěvky pana Kořenského a paní Lipoldové, jakož i poznámky BL k temto příspěvkům

    1. Paní Lipoldová se zabývá otázkou pohodlí v jednotlivých typech letadel. Jakákoli zobecnění typu "A je lepší než B nebo naopak", jsou scestná. Vše totiž závisí na konkrétní konfiguraci (tedy poctu řad a rozestavení sedaček),a také na typu a počtu sedaček. Tyto proměnné výrobcům do značné míry určují letecké společnosti, a tak se pochopitelně mohou dosti výrazně lišit. Tentýž typ letadla tedy u různých společností může poskytovat velmi odlišné pohodlí a prostor.

    2. Také další vývod paní Lipoldové, že "přecpané" letadlo je v mezních situacích nebezpečnější, protože je těžší a potrebuje více paliva, je poněkud zavádějící. Nevím, co si pisatelka představuje pod pojmem "přecpané letadlo " a "mezní situace", a také to ani blíže nevysvětluje. Vím ale přesně, že všechny renomované společnosti věnují maximální pozornost tomu, aby letadlo bylo správně vyvážené a aby v žádném případe nepřekročilo maximální povolenou váhu, která je stanovena výrobcem pro každý jednotlivý stroj a je součtem váhy osob, nákladu, letounu i paliva (je zřejmé, že váha osob a zavazadel je v tomto součtu nejmenší položkou). Přesné vyvážení se týká startovací, letové, ale zejména přistávací fáze, kde je samozřejmě kalkulováno se spotřebou paliva během letu, a to do nejmenších podrobností, jako je např. směr a síla větru. Rozhodně tedy není správné označovat cestování v plně obsazeném letadle za méně bezpečné než v letadle "nepřecpaném"...

    3. Z pisatelčina požadavku na srovnávání aerolinií z hlediska četnosti a kvality technických prohlídek se zdá, jakoby snad bylo pouze na libovůli těchto společností, kdy, jak často a jak důkladně se takové prohlídky provádějí. Nikoliv, to jsou záležitosti přesně dané výrobcem a leteckými úřady, a kontrolováno vládními institucemi jako je letecká inspekce. Žádná renomovaná společnost si nemůže dovolit tato nařízení obcházet. V tomto smyslu bezpečnost rozhodně není prvkem konkurenčního boje.

    4. Nechápu, kde zkušený cestovatel pan Kořenský přišel ke svému tvrzení, že "vetšina leteckých společností zpočítává do nalétaných kilometrů pouze letenky koupené přímo a nikoli prostřednictvím cestovních kanceláří"... ?!?!? Jaká vetšina a kterých leteckých společností prosím ? Znám případy, kdy letecká společnost u některých mimořádných a časově omezených slev nezapočítává míle či body vůbec, nebo naopak propaguje prodej přes Internet zvýšením počtu bodů či mílí (přicemž je logické, že tyto mimořádné akce nejsou distribuovány přes cestovní kanceláře). Neumím si však predstavit, že za situace, kdy např. na českém trhu je dnes již kolem 75% všech letenek distribuováno přes cestovní kanceláře, bude jakási blíže neurčená vetšina společností postupovat tímto nesmyslným způsobem. Jak by pak takové programy na podporu loajality klientů mohly fungovat ?

    5. K poznámce pana Čulíka, že ceny business class si mohou dovolit "velké západní podniky" - třetina našich business class klientů pochází z českých, a ne vždy nutně jen velkých podniků. Navíc tento poměr má spíše rostoucí tendenci. Hlavní predností letenek business class není ani tak výrazný rozdíl v pohodlí ci servisu na palubě (zejména u evropských letu na to v podstatě není ani čas, ani prostor), ale plná flexibilita - to znamená, že (na rozdíl od ekonomických letenek) je možné je kdykoli (i částecne proletěné) vrátit, změnit na úplně jinou společnost, přesměrovat, platí jeden rok, umožnují vstup do salonků na letištích, oddělené odbavení a další výhody. O otázce jejich "předražení" by bylo možné diskutovat, stejně tak o struktuře nákladů leteckých společností v Evropě - infrastruktura je zde totiž v podstatě monopolizovaná, a tak až 40% nákladu společnosti nemohou vůbec ovlivňovat. Ale to je důsledek polovičaté liberalizace evropského trhu a nebudu tím unavovat nezainteresované čtenáře.

    6. Konečně pan Pecina poněkud kategoricky, i když s dovětkem, porovnal dva hlavní výrobce letadel z pohledu bezpečnosti. Myslím, že by to chtělo trochu hlubší studium statistických materiálů podle jednotlivých typu letadel. Srovnání takového parametru by nemělo být příliš zjednodušující...


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|