"Mravenci" v britské telefonní síti
Britští vědci vyvinuli po pěti letech práce malé pakety samostatného počítačového kódu, který je schopen uvolnit "zácpy" přílišného provozu v komputerizovaných počítačových ústřednách.
Při vytváření tohoto řešení se vědci inspirovali způsobem, jímž hledají mravenci v přírodě potravu.
Mravenec, hledající potravu, normálně běhá bezcílně. Když najde něco k jídlu, zanechá to po sobě pachovou stezku a ostatní mravenci jdou podle toho ke zdroji potravy a po stezce ji odnesou do hnízda. Čím více potravy, tím silnější je pachová stezka.
V telefonním světě Britského telekomu jsou potravou ty komputerizované ústředny, které jsou silně přetížené. Mravenci jsou malé programy, jen 100 řádek jazyka "C", konstatuje profesor Chris Winters, šéf rozvojového oddělení Martlesham Laboratories firmy British Telecom. Když tyto programy najdou přetíženou ústřednu, přepíší její routovací seznam a přicházející telefonní rozhovory odkloní jinam. Testy dokázaly, že "softwaroví mravenci" dokáží tuto operaci provést během 2 až 900 milisekund. "Jestliže někdo přesekne kabel mezi dvěma ústřednami, mezi nimiž se právě odehrává telefonní hovor, mravenci dokáží hovor přesměrovat dřív, než oba účastníci položí sluchátko," konstatuje profesor Winter.
"Mravenci" pak v ústředně zanechají "razítko" s informacemi, kdy naposledy přepsali tabulku. To funguje přesně jako u mravenců pachová stezka. Když přicházející "mravenec" shledá, že je daná ústředna silně přetížena, a že byla přesměrovávací tabulka nedávno přepsána, pokusí se pomoci.
Nyní bude ale obtížné přesvědčit manažery telefonních sítí, že nemusejí upravovat provoz ústředen manuálně, že to za ně obstarají automatiční "mravenci", konstatuje profesor Walters.