Výstava ke dni bez aut v Ostravě
Děti Země
Vramci pateho DNE BEZ AUT, vyhlasovaneho kazdorocne ekologickym sdruzenim
Deti Zeme, porada ostravska pobocka Deti Zeme vystavu s nazvem "Krajina
ohrozena dalnici". Hlavni casti vystavy jsou fotografie prirodnich kras z
planovane trasy dalnice D47, doplnene informacnimi panely o vlivech
silnicni dopravy na prirodu a zdravi lidi a o alternativnim reseni rozvoje
silnicni site CR (viz priloha). Vystava je pristupna ve dnech
9.-11.11.1998, vzdy od 10.00 do 18.00 hodin ve vstupnich prostorach
Antikvariatu FIDUCIA v Mlynske ulici v centru Ostravy. Od 13.11.1998 do
konce roku bude vystava umistena v prostorach vlakoveho nadrazi Ostrava
hl.n.
"Dosavadni zvyhodnovani silnicni dopravy v CR na ukor zeleznicni ma
mimoradne negativni ucinky na zivotni prostredi a zdravi lidi, predevsim ve
velkych mestech," rika Vlastimil Karlik z Deti Zeme Ostrava. "Nasi vystavou
bychom chteli pripomenout prirodni krasy, ktere mozna zanedlouho zmizi, a
ukazat, ze k rozsahle vystavbe dalnicnich a rychlostnich silnic v CR
existuje setrnejsi alternativa."
PRILOHA
Informace o "Alternativni koncepci rozvoje dopravnich siti CR do roku 2010
Koncepci zpracoval Cesky a Slovensky dopravni klub, sdruzujici zastupce
obcanskych sdruzeni a jednotlivce, kteri se zabyvaji vlivem dopravy na
zivotni prostredi. Tento koncepce je v letosnim roce posuzovana jako
varianta B spolu s navrhem MSD CR z hlediska vlivu na zivotni prostredi
(dle par. 244/1992 Sb.). Uz tento fakt je vyznamnym uspechem ekologickeho
hnuti.
Alternativni navrh vychazi ze Statni politiky zivotniho prostredi CR z roku
1995, z rady odbornych podkladu, z materialu zemi Evropske unie a z
nejnovejsich mezinarodnich dokumentu (Deklarace k udrzitelnym zpusobum
dopravy v zemich Stredoevropske iniciativy, podepsana v cervnu 1997 v New
Yorku, Zaverecne prohlaseni a Program spolecnych akci zemi EHK OSN, prijate
na Regionalni konferenci o doprave a zivotnim prostredi v listopadu 1997 ve
Vidni). Jejich zakladem je uplatneni principu environmentalne udrzitelne
dopravy, ktere byly doporuceny na Konferenci zemi OECD ve Vancouveru v
breznu 1996.
Jednim z hlavnich cilu moderni dopravni politiky je podpora setrnych druhu
dopravy (v CR se jedna o zeleznici, kombinovanou nakladni a verejnou osobni
dopravu) a omezovani silnicni dopravy tam, kde je ve velkych intenzitach
nezadouci (vnitrni casti mest, obytne zony, ekologicky citlive oblasti).
Dosavadni podminky vytvarene v resortech MF a MDS CR vsak u nas dosud
zvyhodnuji silnicni dopravu pred setrnymi druhy dopravy. Jde o velmi nizkou
silnicni dan, nedostatecne poplatky za uzivani dalnic i za prujezd
zahranicnich nakladnich vozidel pres nase uzemi, nizkou spotrebni dan z
pohonnych hmot, nedostatecne zpoplatneni negativnich ucinku silnicni
dopravy, o nadmerny rozsah a zbytecne vysoke technicke parametry novych
tras pro silnicni dopravu.
Pro silnicni dopravu se uskutecnuje grandiozni program vystavby dalnic a
rychlostnich silnic, zatim s plnou uhradou ze statniho rozpoctu, kdezto pro
zeleznicni dopravu probiha jen rekonstrukce nekolika stavajicich trati
(tranzitnich tahu), ktera je hrazena ze statniho rozpoctu jen zcasti.
Mezinarodni dohody pro dopravni infrastrukturu naplnuje CR v oblasti
rozvoje silnicni site nad povinny ramec (staci vystavba nebo rekonstrukce
dvoupruhovych silnic na min. rychlost 80 km/h, ale stavi se radeji
dalnice), zatimco zavazky pro zeleznicni dopravu, zahrnujici postupnou
vystavbu novych vysokorychlostnich trati nebo modernizaci stavajicich trati
pro rychlosti nad 160 km/h, CR programove neplni (tranzitni zeleznicni tahy
- tzv. "koridory" se modernizuji pro rychlosti jen 80-160 km/h).
Pro severomoravsky region Alternativni koncepce doporucuje:
Nestavet tyto useky rychlostnich silnicnich komunikaci:
D47 Hulin - Lipnik nad Becvou, ktery je duplicitni ke stavajicim silnicim
I/55 a I/47, jejichz nedostatky lze resit modernizaci dilcich useku;
D47 Belotin - Ostrava - hranice Polska, ktery je duplicitni k R48, napojeni
ostravske aglomerace reseny modernizaci silnice I/58 Pribor - Ostrava;
Dale Alternativni koncepce uvadi:
dalnice D47 Chropyne - Hranice na Morave - Ostrava ma krome useku Lipnik -
Hranice na Morave naddimenzovanou kapacitu, vede soubezne s celou R48
(+I/58) a I/47 na Ostravsku, ohrozuje luzni lesy u Chropyne na Kromerizsku
a u Prerova huste osidlenou oblast, prochazi Ostravou, ktera je vysoce
zatizena emisemi a na polske strane je velmi problematicka navaznost
(poklesy poddolovanych uzemi).
u silnice R48 chybi u vladniho navrhu rozsireni na normovy profil (jedna se
o silnici E462 na Krakow), problematicka je jizni poloha planovaneho
jizniho obchvatu Frydku-Mistku, z polskeho Cieszyna je vyhodne spojeni do
Krakowa i Katowic.
z hlediska ucelnosti tras navrhuje:
u dalnice D47 postavit jen usek 4704 (Lipnik - Belotin), avsak usek Lipnik
- Hranice oznacit jako R35 a usek Hranice - Belotin jako R48
v Ostrave eventualne vybudovat jen takove useky v trase D47, ktere by
slouzily pro potrebu vnitromestske dopravy
u silnice R48 provest rekonstrukci stavajiciho useku Belotin - Rychvaltice
na normovy profil, postavit podle planu s vyjimkou obchvatu Frydku -
Mistku, zde pouzit severni variantu obchvatu, ktera umoznuje urychlit celou
vystavbu o 4 roky , provest prislusne zmeny ve VUC ostravske aglomerace a
Frydku-Mistku.