Nápady prezidenta Havla
  
Václav Havel ve svém projevu na University of Glasgow mimo jiné naznačil, ze když přemýšlí o stavu světa a jeho rozmanitých ohroženích a o cestách, jak těmto ohrožením čelit, má "mnoho a mnoho nápadů".
Internetové Slovo uveřejnilo ve svém vydání ze 4.11. 1998 jeden z nich pod názvem "NATO by mohlo zasahovat v zájmu míru i bez souhlasu OSN".   Podle tohoto článku Havel konkretizoval osobní vizi podoby NATO na kazdoročním velitelském shromáždění představitelů armády:  "Severoatlantická aliance by měla projít v etapě dalšího rozšiřování určitou proměnou.  Mohla by například v zájmu míru a demokracie vojensky zasáhnout i v zemích, které bezprostředně sousedí s územím jejich členských státu, aniž by k tomu potřebovala souhlas Rady bezpečnosti OSN".  
Na tomto míste považuji za nutné zdůraznit, že cituji slova Františka Mojžíše po nichž,  jak doufám, bude následovat oficiální dementi, že náš president a navíc filosof, tak nebezpečný nesmysl nikdy z úst nevypustil.
NATO není víc než soukromý spolek několika států, byť ekonomicky a vojensky silných.             
Jakákoli změna jeho stanov, kterou by se tento spolek povýšil nad Radu bezpečnosti OSN, by byla projevem svrchované arogance.
OSN jistě není bez chyby a Rada Bezpečnosti je často paralyzována uplatňováním práva veta, které její stálí členové mají.  Nicméně jde o celosvětovou organizaci, která reprezentuje zájmy všech členů.  Oslabení této organizace by nevedlo k ničemu jinému než rozdrobení světa na spolky podobné Severoatlantickému paktu, které by si vyhražovaly právo, v zájmu jejich pojetí míru a jejich pojetí organizace lidské společnosti ,vojensky zasahovat na území zemí, které s nimi bezprostředně sousedí.  
Představa, ze systém hodnot momentálně zastávaný seskupením NATO je lepší než třeba hodnotový systém Číňanů a naopak, nedává příliš velký smysl.  To by Havel měl vědět jako filosof už dávno a mohl by to už vědět i jako politik.
Havluv nápad v podstatě znamená, že by NATO mohlo pouštět rakety třeba na slovenské Jánošíky, až se rozhodnou sestoupit s hor a bohatým brát a chudým dávat.  Nebo pustit pár atomovek na Israel, protože jeho počínání není vzhledem k Palestincům zrovna dvakrát demokratické a navíc ohrožuje světový mír.  Nebo se naopak pustit do machometánů, což by ovšem nebylo tak praktické, protože těch je daleko víc nez Židů a mnozí z nich sedí na naftě. 
Mír s demokracií jsou ostatně ohroženy i uvnitř samotného NATO, takže nejaká ta raketa by se sešla i proti severoirským katolíkům (protestantům) nebo Turkům (Řekům) na Kypru.  A kdo vlastně bude definovat, co je mír, co je demokracie a co je jejich ohrožení?   Solana nebo snad (jednou) sám Havel, až se splní jeho vize o právu ČR mluvit do záležitostí NATO?
Článek Františka Mojžíše uvádí ještě jednu zajímavost ze zmíněného setkání.  Havel se prý dohodl se Zemanem, že druhý jmenovaný bude  mluvit o ekonomice.  Ministerský předseda tedy promluvil o tom, že vstupem do NATO se ČR otevře i přístup k obrovské vědeckovýzkumné bázi aliance.  Prý to bude šance i  pro náš zbrojní průmysl.  
Pokud si pamatuji, byl československý zbrojní průmysl  Havlovi v začátcích jeho presidentství silně proti mysli, a tak vyzýval k tomu, dát jeho likvidací světu zářný příklad.   Časy se ovšem mění, a tak Havel zjevně neodešel na protest proti Zemanovým výrokům ze sálu.  Článek ve Slovu by takovou věc jiste neopomenul dát k lepšímu.   
Kdysi jsem  se snažil získat mezi několika známými podporu pro revoluční přístup k výchově diváků násilných filmů.  Spočíval v nápadu najmout barové vyhazovače a jiné zdatné chlapíky jako uvaděče.  Každý divák by před usednutím dostal jednu na solar, aby viděl, že to s násilím není jen tak a že to bolí.  
Možná, že kdyby před sálem s velitelským sborem stálo pár svobodníků se vzduchovkami, kteří by každému z přítomných nasypali pár broků do kalhot, mluvili by zmínění o potřebě vojenských zásahů v boji za jejich mír a jejich demokracii a výhodách zbrojení trochu jinak.
    
  
PS  S trochou fantazie si lze představit, jak NATO preventivně zasahuje v bývalém Československu v dobe rozpuštění republiky Klausem a Mečiarem.  Šlo přece o naprosto nedemokratický akt provedený proti přesvědčení občanů (proto se nekonalo referendum) s potenciálním nebezpečím hrůz občanské války a vyřizování účtů (k němuž nedošlo snad jen díky tomu, že temperamentní Slováky odděluje od Prahy bodré a pomalé Hanák).  Dělením vznikly dva státy, z nichž nejméně jeden vybočil z míry kradení a nejméně jeden z míry demokracie v "natovské" části Evropy běžné.  Možná, že to po několika dobře namířených raketách mohlo všechno vypadat jinak.