Švédsko - větší úcta k člověku jako k jednotlivci
Dekuji panu Saxonbergovi za jeho prispevek. Hlavni rozdil, ktery pocituji
mezi Ceskem a Svedskem, spociva v daleko vetsi ucte k cloveku jako
jednotlivci a s tim take v zodpovednosti za sve ciny. Je spousta faktoru
ktere historicky urcily proc je tomu tak.
Chtel bych se zminit o jednom aspektu, ktery navazuje na clanek pana
Vincenta - etos v Cesku je prevazne katolicky, zatimco ve Svedsku dusledne
luteransky. Katolicky etos veli obetovat svuj zivot urcite ideologii a
idealem je knez nebo mnich, muz, ktery odvrhnul sve prirozene potreby ve
sluzbe ideologii. Tento je take nejvyssi moralni autoritou. Luteran vi, ze
je zodpovedny za sve ciny sam a ze koneckoncu jeho spaseni zavisi na
milosti bozi. Pastor je take jen jeden z lidi, v podstate urednik.
Pro Skandinavce prinejmensim nepredstavovalo zadnou ideologickou zmenu
akceptovat zeny ve vsech profesich pote, co jiz neni rozhodujici jejich
slabsi fyzicka konstituce. Pro ceskeho muze to je, v jeho ideologicke
oddanosti sve profesi nebo funkci, porad jeste problem. Casto jen respekt
k zenine profesi a uznani jejiho naroku na profesionalni rust je
povazovan za projev podpantoflismu.
To vede, jako ve vsech katolickych
zemich, k rozpadu a odmitani rodiny a velmi nizke porodnosti. Naopak
svedsky pristup vedl dokonce k tomu, ze pocatkem 90. let se pocet deti na
jednu matku prehoupl pres 2 a dodnes je rodina s 3 a vice detmi bezna.
Bezne jsou take adopce deti z tretiho sveta. Symptomaticke je, ze v
tezsich dobach po listopadu jsme se vzdy odvolavali k moralnim autoritam
jednoho bezdetneho muze a vysokeho katolickeho kneze. Kdyby se od
pocatku kazdy citil zodpovedny za sve ciny a jejich nasledky, tezke casy
by ani nemusely nastat. A v tom je ten trik.
V ceskych dejinach se stridaji obdobi stranici protestantismu a svobode s
obdobimi stranicimi ideologii a nesvobode. O jednom obdobi svobody a
protestantismu se stale jeste muzeme ledacos dozvedet od svych dedecku:
byla to prvni republika - obdobi konfesijni tolerance a preferenci pro
cirkev ceskoslovenskou. Zaroven tento stat byl na svou dobu extremne
otevrenou ekonomikou, ostruvkem narodnostni tolerance ze strany
vladnouciho naroda (srovnejme objektivne s kteroukoliv jinou Evropskou
zemi te doby) a zemi s velmi dobrym socialnim zabezpeceni. Predvalecne
Ceskoslovensko bylo na dobre ceste stat se stejne dobrym statem jako je
dnes Svedsko nebo Nizozemi. Bohuzel, nacionalismus vede k bestialite, jak
pravil kancler Metternich.