Podlehne džihád ofenzívě civilizačních hraček?
V souvislosti se zprávami z arabského světa se naskýtá stále jako aktuální
otázka: máme se bát islámských právních norem šarí'a - zákona založeného na
Boží inspiraci? A džihádu - svaté války při šíření islámské víry? Určitou
naději vzbuzuje opatrný růst laicismu a umírněnosti v Íránu. Vítězství
umírněných v nedávných dobách naznačuje, že lidé už začínají být syti drsné
svatosti fundamentalistů.
V souvislosti s tím není na škodu připomenout, že řekneme-li šarí'a,
nemluvíme o ničem definitivním. Existují stoupenci středověkých šarí'atských
hodnot, včetně trestně právních, založených na tehdejší interpretaci Koránu,
tedy včetně ukamenování cizoložníků, ale svůj silný hlas mají také
přívrženci upravených norem.
Někteří z nich pouze chtějí, aby zákony státu
nebyly v rozporu s šarí'ou v obecném smyslu slova, ale aby respektovaly dnešní
podobu práva s trestem smrti jen ve výjimečných případech. Podle šejcha M.
S. Ašmáwího nemůže být šarí'a neměnným zákoníkem, když z koránských veršů,
které upravují právní vztahy mezi lidmi, zůstává z více než 6 000 v
platnosti jen kolem 80.
Džihád nemusí být válka
Jaké hrozby lze očekávat od džihádu - svaté války? Džihád je v mírné formě
obecnou snahou o neustávající šíření islámu, ale může být vykládán i jako
brutální svatá válka fundamentalistů potírající nevěřící. Vyostřenou
militantní podobu úsilí - džihádu odmítla již v dřívějších dobách většina
sunnitských právníků.
Islám má být náboženstvím, ne právním systémem či
politikou, protože islám ukazuje obecně správnou cestu, která je etická a
vyznačuje se zvláště milosrdenstvím. "Nebudiž žádného donucování v
náboženství!" (Korán 2:256)
Globální fundamentalismus
Slovo fundamentalismus vzniklo v USA ve dvacátých letech v souvislosti se
snahou prosadit v protestantských církvích doslovné chápání Bible. Projevuje
se také v rámci sekt, TV-evangelistů, vystupuje tvrdě proti interupci a
právům homosexuálů.
Dnes má křesťanský, židovský a muslimský fundamentalismus mnoho společného.
Židovští radikálové chtějí na troskách bezbožného státu vybudovat Izrael na
židovském zákoně a ve světě omezují styk s nežidy. V katolické Evropě i v
protestantské Americe se návrat ke Kristu koná na sociálním rovině s pomocí
kazatelů a letničního charismatického hnutí. Čistí křesťané se připravují na
hospodářskou recesi a následnou sociální a morální krizi jako zbraň proti
směřování lidí ke konzumnímu obžerstvím a lhostejnosti k Bohu. Ale jen
džihád je vysoce militantní. Proč?
Historický slovník
Korán podobně jako Bible obsahuje pestrou směs tvrzení, takže ospravedlnění
svých činů tam nalezne kdokoli: člověk milosrdný i fanatický bojovník.
Obliba slova džihád, resp. strašení tímto slovem, vychází z historického
pozadí Koránu. Život proroka Muhammada byl sérií bojů a vyjednávání z
pozice síly. Jenom díky vojenským vítězstvím nábožensky sjednotil Arábii.
Bez úspěšného svatého boje by byl Muhammad rozsekán na kusy a zapomenut.
V březnu r. 624 došlo k bitvě u Badru, kde Muhammadovo méně početné vojsko,
které vytáhlo přepadnout velkou karavanu, zvítězilo nad vojskem Kurajšovců.
Kdyby byl Muhammad poražen, islám by již neexistoval. Muslimové zvítězili,
protože bojovali za svatou věc islámu a věřili, že ti kdo padnou, přijdou
rovnou do ráje.
Přesně o rok později bylo muslimské vojsko po prvotním
úspěchu rozprášeno a Muhammed přežil jen proto, že Mekkánci, s nimiž se
střetli, mysleli, že porážka muslimů je totální.
"Bylo zapotřebí mnoha veršů
Koránu, než se muslimové vzpamatovali," píše o této události v úvodu
překladu Koránu Ivan Hrbek.
Díky nutnosti boje slovník Koránu věnuje velkou
pozornost boji za víru a zdá se nám militantním. Ale v období klidu a
stabilizace se Muhammad věnoval teologické a sociální problematice, a ve
chvílích potřeby zákonodárným kapitolám upravujícími tehdejší společenské
vztahy.
Skřípění zuby
Zdrojem fundamentalistické nemilosrdnosti je zčásti historický odpor proti
protektorské politice tzv. křesťanských států v 19. a 20. století, nekonečná
válka proti Izraeli a bída jako protiklad spokojené Evropě a severní
Americe.
Na počátku masového růstu fundamentalismu v šedesátých letech bylo skřípění
zuby z chudoby a z rozčarování nad arabskými vládami, které nedokázaly
pozvednout státy na vyšší úroveň. K rozvoji fundamentalismu přispělo i
vítězství Izraele v roce 1967 a 1973. Zklamali i marxisté a jejich místo
zaujali fundamentalisté. Zastánci agresivního džihádu povstávají především z
chudinských čtvrtí velkých měst (která se neustále rozrůstají) a z
univerzit. I lidé technicky a vědečti vzdělaní tíhnou stejně jako chudí bez
vzdělání k dobrodiní jistot a řádu.
Past agresivní bídy
K násilí dochází ale také mezi jednotlivými skupinami muslimů. Pakistánský
sociolog Násir Ahmed říká, že chudí lidé jsou znechuceni zkorumpovanými
politiky a stále více dopřávají sluchu nejrůznějším islámským fanatikům a
demagogům. Ti slibují, že ze země vymrskají hnědé sáhiby, kteří jen cídí
boty Západu. I když fundamentalistické strany chtějící přeměnu Pákistánu v
teokratický islámský stát, nedopadly v posledních volbách slavně, nepokoje a
atmosféra strachu nahrávají jejich plánům. Existuje východisko?
Lenost zničí fundamentalismus?
Napjaté vztahy mezi Izraelem a Palestinci reálně opadnou, až Palestinci
dosáhnou vysoké ekonomické prosperity, která změní prioritu jejich hodnot.
Fundamentalismus opadne teprve tehdy, když budou vyřešeny hlavní sociální
problémy. Zvýší-li se výroba a obchod, zvýší se tím životní úroveň
obyvatelstva a zlepší se současně i vzdělanost, neboť růst vzdělání je
podmínkou rozvoje výroby.
Dojde přitom k růstu komfortu - civilizačních
hraček mezi lidmi. Lidé s vyšším civilizačním standardem opouštějí
radikalismus, protože jim nemůže dát tolik co konzum výrobků. Zároveň se
snižuje porodnost. V Evropě tato fáze již došla do stádia, kdy množit se
lidé považují za velkou zátěž a újmu v kariéře a v prožívání života!
Spojitost s předky a vhled do budoucnosti stále více partneři realizují jen
pomocí jednoho dítěte a zbytek vášní prožívají s antikoncepcí.
Za Alláha položí život v boji především deprimovaný člověk. Proto vlády
islámského světa odstraní fundamentalistický džihád pomocí sociální
stability a obdobného nasycení spotřebním zbožím jako v euro-americké
zóně. Je to ale vůbec reálné při charakteru dnešních vlád a ekonomické
situace států, kde dnes bují fundamentalismus?
Je to v rozporu s principem udržitelnosti a bude to znamenat explozi
energetické spotřeby. Ale jiná cesta asi neexistuje a neobejde se bez
podpory vyspělých zemí. Potom se islámská oblast stane stejně neškodnou jako
liberálně - křesťanská oblast, kde má fundamentalismus jen mizivé možnosti.