O matičním rasismu z nezřetelného hlediska asi-anti-rasisty, aneb jak si nadělat nepřátele úplně z
každého
Jindřich Špicner
Naši hrdinové antirasistických bájí odhodlaně čnějí v sedlech svých anitrasistických koní té nejlepší rasy. Koně kopyty
nedočkavě pohrabují rasistický prach, dychtíce jej podupat. Kdeže? No přece v Matiční. Naši rekové nejsou sami,
zahraniční antirasi-reci prý také pohlížejí nelaskavě na naše konání-nekonání. Zřejmě by bylo nejlíp ten zamýšlený
keramický plot o výšce 180 cm decentně snížit o takových 180 cm, a pak demokraticky povolit. Mimochodem, skvostný
eufemismus! Taťkové Novotní s jejich absolutním zdražováním vydávaným za úpravu cen by keramickému plotu
skandovaně zatleskali z tribuny; pojem "Berlínský keramický plot" by jistě rád užil i sám Vilém Nový, a překládalo by
se to do všech světových jazyků RVHP.
Připadá mi zvláštní, že obyvatelé domků v Matiční nežalují hromsdělprostředky kvůli nařčení z rasismu; možná jen
proto, že to jsou slušní lidé, kteří chtějí mít pokoj a ne bohatnout na soudech. Nebo si snad, antirasisté, myslíte, že
kdyby jim vedle udělali hardrockový amfiteátr nebo drtírnu kamene, že by si dotyční nestěžovali, že by snad takový
ne-neplatičský hluk jejich sluchu lahodil?
Pozor, nepíšu ani: romský, ani: ne-romský, nýbrž: ne-neplatičský. Hle jádro pudla - nebo snad dal někdo z Matiční
najevo, že neplatiči-Romové nemají tropit hluk, kdežto randál neplatičů-gádžů je pastvou pro jejich uši?! Ostatně, jako
malý český asi-anti-rasista si myslím, že ten hluk bude taky eufemismus, jako ten keramický plot, bez mezer, s jedinou
monolitní keramickou tralářkou přes šíři celého plotu. Eufemismus v tom smyslu, že v tom ohlušujícím randálu
neplatičů se zřejmě taky snadno nableje do poštovní schránky nebo ztratí hrábě či jízdní kolo opřené zevnitř o plot
zahrádky matičního domku. Randál je totiž velmi nepříjemná věc, a nejenom ten antirasistický, co tropíte, milí
antirasisté.
Nicméně, dotud napsané budiž dotčeno jen mimochodem. Je to náš malý český vnitřní problém, EU chraň. Potěšilo by
mne, kdyby vznikla nějaká Matice antirasistická se sídlem v Matiční, ale ať je to tam aspoň v klidu.
Mne však zaráží jiná věc. Až sem to byl vlastně jen úvod ke krátké úvaze o vysoce specifickém antirasismu
nejmenovaných zemí.
Nemám obratnost diplomata a nedokážu na tyto země jen sofistikovaně poukázat; v soukromí bych Vám sice možná
naznačil něco o Kanadě a Anglii, ale tady to napsat prostě nejde, to bych vypadal jak hulvát. A protože jsem se asi
prořekl, budu je v dalším označovat jen jako dále nejmenované státy.
Neznám autopticky místní podmínky v Ústí, a možná je to tam jinak než nahlížím; zcela vyloučit to nemohu. Také jsem
se nebyl informovat na žádném vyslanectví dále nejmenovaných států, ale z toho, co jsem vyčetl z našeho tisku, podle
něhož si řídím i datum na svých digitálkách, jsem vytřídil tyto premisy:
1.Nespokojenost českého romského etnika se situací v ČR je nezanedbatelná
2.Tato nespokojenost vede některé Romy k tomu, aby žádali o asyl v zemích, jejichž rasová/antirasová politika jim zřejmě vyhovuje lépe než česká
3.Konkrétně je jejich zájem upřen zejména na dva dále nejmenované státy
4.V obou těchto státech není imigrační tlak tohoto etnika přijímán bezvýhradně positivně
5.Jeden z dále nejmenovaných států proto zavedl vízovou povinnost pro všechny občany ČR, druhý o tom uvažuje
Potud extrakt z informací nabytých z denního tisku; přijmete-li tyto předpoklady, čtěte, prosím, dál.
Dělá to na mne tento ošklivý dojem:
1.Dále nejmenované státy nechtějí přijímat občany ČR jako emigranty, a proto zavádějí (uvažují o..) vízovou povinnost
2.Dokud čeští Romové neemigrovali ve větším počtu, tyto problémy s občany ČR nebyly (předcházející imigrace neromského etnika z ČR byla zanedbatelná nebo jinak hladkosrstá, a nevyvolávala zřetelné problémy); z toho by naivní pozorovatel mohl vysoudit, že dále nejmenovaným státům vadí imigrace romského etnika, ale pro podporu takové domněnky by samozřejmě nenašel validní argumenty
3.Kdyby nějaký stát selektivně zakázal imigraci jednoho etnika, vypadal by jako ostře rasistický, (a taky by se to možná dost blbě kontrolovalo)
4.Byla zavedena (uvažuje se o..) vízová povinnost pro všechny občany ČR, Rom neRom; Kriegskammerad Heydrich by řekl: ohne Rassensortierung.
5.Udělování víz cizincům je vnitřní záležitostí daného státu a neskýtá tedy možnost snadného nařčení z rasové segregace, pokud by tato nebyla explicitně deklarována
Jsem samozřejmě dalek z toho něco vyvozovat, tvrdit, dokazovat, nebo za tím nedejpámbu stát, jsem přece Čech. Ale mám, řekněme, asociaci:
Jak takový untroficír ve třiačtyřicátém dostane befel: Všechny Židy z téhle vesnice zastřelit! Óbrst odjede, četa znejistí.
Jak poznáš, kdo je Žid? Pak je to napadne:
Nejlíp vzít všechny.
A jak řekli, tak udělali. V Norimberku je mohli odsoudit za válečná zvěrstva; ale za rasismus? Um Gotteswillen, warum?
Konec popouzení. A aby nebylo tak kór řeřavě urputno, ještě stařičký rasový vtip:
V šedesátých letech se povedlo sovětskému orchestru odjet ideologicky bojovat do Ameriky. I přitočil se sovětský
dirigent k americkému:
"U nas my vse protiv rasizma! Napriměr, u menja v orkestre desať procent jevrejov! I skolko u vas?"
A tlumočník přeložil Američanovu odpověď: "I... don't know..."
Jindřich Špicner
Poznámka JČ: Myslím, že jde v Británii o nedorozumění. Je sice pravda, že mnozí britští občané zejména v městech a vesnicích kolem jihoanglického Doveru, kde dočasně končí žadatelé o asyl z mnoha zemí, tedy i čeští a slovenští Romově, jim vyjadřují značné nepřátelství, které je - rasisticky - kopírováno zejména bulvárními sdělovacími prostředky, ale je nutno podotknout, že se Británie staví záporně proti jakékoliv imigraci. Kdyby tedy přijelo nyní do londýnského Doveru místo Romů několik set nemajetných Čechů, reakce britských úřadů a primitivnější části britské veřejnosti by byla vůči nim stejně nepříznivá jako vůči Romům. Primitivnější vrstvy britské společnosti se stavějí nepřátelsky vůči přistěhovalcům ze všech zemí. Rasistický postoj britského velvyslanectví v Bratislavě vůči romským žadatelům o vízum není motivován v první řadě rasově, ale vědomím, že u romského žadatele je asi větší pravděpodobnost, že v Británii požádá o asyl. (Kdyby žádali ve větším počtu o asyl v Británii bělošští Slováci, i jim začne britské vyslanectví bezpochyby odmítat víza.) Přesto je to přirozeně politika naprosto odporná a zavrženíhodná.