Lidové noviny: Blahodárné účinky legalizace polygamie
Juliana
Kdyz jsem cetla v sobotnich LN clanek Petra Zitka: Nastal cas k
legalizaci polygamie? (str. 19) nejdrive jsem se dobre bavila.
Pak mi
doslo, ze to autor asi mysli vazne. Jeho text sice nema prilis velkou
informacni hodnotu, ale protoze dobre ilustruje dost typicke
rysy mnoha clanku v ceskem tisku, stoji za pozornost.
Nejdrive pripady tizive diskriminace polygamistu:
"Zatimco na "nezaopatrenou" manzelku si muzeme
snizit danovy zaklad, "nezaopatrena" milenka nam danove bremeno
neulehci, a to presto, ze naklady na jeji provoz jsou casto vyssi nez u
manzelky. Kdo chce zplodit potomky se dvema zenami, stoji pred krutou
volbou: legitimni muze byt jen jeden, druhy zustane
bastardem."
Styl je zvlastni smesi sexismu (neverne zeny by treba take uvitaly
snizeni danoveho zakladu na podporu "nezaopatrenych"
milencu ) a viktorianskeho pohledu na nemanzelske deti.
Pak autor dost povrchne popisuje vyvoj soucasne rodiny, a zaverem uvadi
argumenty hovorici pro legalizaci polygamie:
1) Clovek je od prirody tvor polygamni; nucena monogamie je
znasilnovanim lidske prirozenosti.
Co je prirozene? Zpusob, jakym zila kdysi primati tlupa? (V tom
pripade je taky lidskou prirozenosti rana sekeromlatem po hlave namisto
diskuse, kanibalske hody anebo rozeni deti hned po dosazeni pohlavni
zralosti.) Ted je clovek spolecnosti "znasilneny", takze
se uz nemuze ladovat bifteky pripravenymi z masa svych nepratel.
Anebo je "prirozene" to, co je prumerne? S trochou
cynismu bych mohla rict, ze lidskou prirozenosti je schopnost
racionalizovat jakekoliv historicky podminene chovani a vydavat ho za
"lidskou prirozenost" nebo za "bozsky rad veci".
Aristoteles povazoval za "prirozene" otroctvi, podobne
jako novoveci obchodnici s otroky, sociobiologove povazuji za prirozenou
polygamii...
2) Fakticka polygamie v nasi spolecnosti existuje; predstirani opaku
je jen pokrytectvim.
Ma pravdu; u urcite casti populace.
3) Polygamie zalozena na dobrovolnosti ucastniku je pro ostatni
neskodna.
Pominu-li nutnost, aby nepolygamni populace vydelavala na ulevy na
danich na podporu "nezaopatrenych milenek a
milencu", lze jeste pochybovat o dobrovolnosti podobneho
usporadani. Ten, kdo je ve vztahu silnejsi, si vetsinou diktuje podminky.
A slabsi partner musi mnohdy tolerovat milenku/milence ne proto, ze by
chapal blahodarnost polygamie, ale proto, ze mu nic jineho nezbyva. Zeny
v muslimskych zemich se polygamii casto brani.
4. Legalizace polygamie sejme alespon z casti deti stigma
"nemanzelskych" ci "nelegitimnich" potomku.
V nekterych zemich se rodi polovina deti jako nemanzelske, a zadne
stigma to neni.
5. Legalizace polygamie bude mit pro spolecnost blahodarne ucinky;
odpadne cela rada skandalu vyvolanych faktem, ze nekdo ma milence nebo
milenku.
Pokud je polygamie opravdu tak casta, jak autor uvadi, tak uz prece
nemuze predstavovat zadny skandal a verejnost budou sokovat spise
verne monogamni pary.
6. Legalizace polygamie bude mit pozitivni vliv take na psychiku
jedincu; cizoloznici se jiz nebudou muset doma pretvarovat ani
lhat.
Pouze v pripade, ze bude uz od zacatku urceno, zda dany vztah bude
polygamni nebo monogamni. V muslimskych zemich moc blahodarny vliv
na psychiku zen nema.
Mohla bych uvest jeste vice fakt pro i proti a dale rozebirat sporne body
cele Zitkovy konstrukce, ale cele mi to pripada tak nudne, ze uz uvedu
jen to, co maji vsechny podobne clanky spolecne:
a) Autor si nekde (nejcasteji v zahranicnim tisku) neco precte.
b) O problematice toho prilis nevi, proto vse nekriticky prevezme.
c) Zcela ignoruje ostatni znama fakta tykajici se dane problematiky (zde
historickou podminenost lidskeho chovani; ruzne moralni teorie,
ktere odporuji socialni biologii; zkusenost muslimskych
zemi).
d) Nepovazuje za nutne zeptat se na nazor odborniku, pripadne lidi, kteri
by mohli mit na problematiku jiny nazor. (Bylo by moc zajimave, jak by se
k dane problematice vyjadrili treba Petr Prihoda nebo Alexandra
Berkova.)
e) Noviny proto predstavuji mosaiku chaotickych pohledu a mnohdy je velmi
obtizne ziskat objektivni pohled na dany problem. Nevyvazenost kvality
jednotlivych textu vede k tomu,
ze pokud se ve stejnych novinach objevi dobry clanek, ctenar mu uz
take neveri - naucily ho to vsechny ostatni povrchni texty.
PS Vim, ze jsem svym odporem vuci sociobiologii a socialnimu darwinismu
posedla, ale jsem presvedcena o tom, ze jedinou specificky "lidskou
prirozenosti" je moralka. Zarodky abstraktniho mysleni muzeme pozorovat uz
u opic, pocit viny nebo moralniho rozhorceni ne.