Extremní forma pragmatické etiky
Juliana
V sobotnim tisku jsou rozhovory se dvema politiky, kteri zastavaji
extremni formu pragmaticke etiky.
V Lidovych novinach rozmlouva Michal
Musil s Vladimirem Dlouhym, v Pravu Alexandr Kramer s Miroslavem Mackem.
Musim se priznat, ze Mackovi i Dlouhemu zavidim, jak si dovedou
zracionalizovat a omluvit jakykoliv svuj cin. Vse, co kdy delali (vstup do
KSC [Dlouhy], nepruhledne privatizace [oba]), neslo udelat jinak. Jsou se
sebou spokojeni, i kdyz podle fotek v novinach otistenych moc nevypadaji na
lidi, kteri maji v dusi klid a mir. Vnitrni jas je neprozaruje.
Kramer pak uvadi, ze Macek kritizuje prezidenta republiky, a pta se ho, co
on delal v dobe, kdy V. Havel zakladal Chartu a sedel ve vezeni. Macek
odpovida, ze se staral o soukrome veci a ze komunismus by se stejne
zhroutil i bez chartistu.
K tomu mam dve pripominky.
a) Pokud byl nekdo hrdinou v minulosti, bylo by hloupe, kdyby jeho jednani
TEHDY kritizoval nekdo, kdo byl v te dobe zalezly za bukem. Neznamena to
ale, ze minuly hrdina je dozivotne nekritizovatelny, a ze ho nemuze
kdokoliv kritizovat za to, co dela nyni.
b) Reci o tom, ze Charta byla zbytecna a ze by se komunismus zhroutil i bez
ni, mi uz taky delsi dobu lezou na nervy. Ano, zhroutil by se i bez ni, ale
to v r. 1977 nemohl nikdo vedet. Antigona taky zemrela zbytecne (podle
Macka jiste). Francouzi bitvu u Krescaku prohrali, ale na udatnost ceskeho
krale se vzpomina jeste po 653 letech, takze asi zbytecna nebyla.
Hrdinstvi
nelze na nikom vyzadovat, ale nechapu, proc se mnozi snazi jeho vyznam
snizovat. Myslim, ze mnohy nehrdinsky obcan byl ve starych dobach rad,
kdyz se z nejake "stvave vysilacky" dozvedel o nejakem protestu VONSu,
protoze videl, ze se ne uplne vsichni smirili s osudem. Tak proc te hrstce
odvaznych brat jejich minule zasluhy?
PS. Pozoruhodným příkladem této "pragmatické etiky" byl také nedávný rozhovor s Janem Kellerem, viz včerejší Britské listy. To je síla.