Reakce nejsou o Bohu, reakce jsou o lidech
Jan Lipšanský píše, že "se bojí teologicko-ateistických disputací" a
dále, že tyto "jsou zbytečné, marné a k ničemu". A prý jsou k ničemu
"protože nepřinesly odpověď ani po několika tisících let".
Zní to dobře...a přitom je to zcela falešné. Proč? První argument je, že
tyto disputace tříbí rozum jistě více, než sledování průměrného televizního
seriálu. Druhý argument spočívá v tom, že v lidech je touha
přicházet věcem na kloub a postoj "nikdo na to za celou historii lidstva
nepřišel, tak to vzdám" je výsměchem celé vědě; víte, pane Lipšanský, já se
třeba snažím vyzkoumat právě to, na co ještě nikdo nepřišel. Sto
let je ve srovnání s historií lidstva doba krátká - ale právě proto,
že jsme neodpískali výzkum struktury hmoty, na něco jsme v tomhle
století přišli; třeba na vyvrácení metafyziky Tomáše Akvinského a řízenou
jadernou reakci.
Třetí argument pro diskusi o theismu a atheismu je její
hodnota o sobě: už to, že ani já, ani papež nemá v demokracii patent
na rozum a moc diskusi zakázat, je -alespoň podle mě- dobré.
Jenže můj příspěvek nebyl "o Bohu" a myslím, že příspěvek paní
Juliany také primárně ne. Mně například vůbec nejde o to, klást si otázku
mají-li pravdu theisté a atheisté; tu otázku po bytí Boha považuji za
zmatečnou a tudíž vhodnou leda tak k pivu, když už je práce
hotova.
Jde o to, jak vedle sebe- a ještě lépe spolu-, tady na tomto světě žít.
Ve chvíli, kdy si to uvědomíme, můžeme otázku bytí Boha
pominout. Praktických otázek je tolik, že na to ani nebude čas.
Dnešní doba je složitá-nelze zakázat Newtonovi být děkanem, protože
byl unitář, nejde přikázat víru ani nevíru. Tenhle komfort je dán mnoha
zdánlivě zbytečnými diskusemi v minulosti.
Musíme najít způsob, jak učit geologii, když někteří trvají na
stvoření před cca 6000 lety, co s výchovou k rodičovství, když co
církev či sekta, to jiná sexuální obscese, pracovat v sobotu či
v neděli, nebo nepracovat, povolit indoktrinaci dětí v mateřských
školkách -křesťanstvím nebo islámem, z mého pohledu je to jedno-,
evoluce ano či ne, atd. atd. Je potřebná demokratická debata. Církve,
denominace, sekty ale i atheistická veřejnost má právo se takovýchto
diskusí zúčastnit.
Protože ti omezenější z nás dali před minulý režim prostě
znaménko mínus a tak je to podle nich v pořádku, z propagandy
atheistické se stala asi ještě primitivnější propaganda theismu.
Václav Havel na jedné demonstraci těsně po revoluci volal: "...učili
nás, že prvotní je hmota. My víme, že prvotní je duch".
Jedno zjednodušení nahradíme jiným a bude dobře. (Mimochodem,
atheismus není ekvivalentní materialismu, ale to opravdu jen na okraj.)
Komunisté byli špatní, hlásali atheismus, dokonce s přívlastkem
vědecký, takže je špatně atheismus ....a asi i ta věda. Jenže komunista
může mít pravdu; obecněji: v občanském demokratickém světě nezáleží
pravda na tom, kdo ji říká. A každý se může mýlit.
A tak je dnes theistický přístup ve výhodě. V seriálech
vyhánějí katoličtí exorcisté nečisté duchy /moji generaci ještě učili, že
duchové nejsou; pro pobyt ve tmě je to docela výhodný názor/. Na ČRo 6 jsem
za poslední rok slyšel mnoho pořadů zjevně a prvoplánově propagujících
křesťanství a mnoho dalších, které tak činí skrytě. Ani jeden pořad
nehlásal atheismus, dobrá... ale ani jeden pořad ani nepřipouštěl diskusi
theismus kontra atheismus. Je hlásáno kultura = křesťanská kultura. Morálka
= křesťanská morálka. Atheista = primitiv, obraz atheisty estébáka -
"badmana"- je klasickou kýčovitou figurkou ČRo 6. Používají se nejrůznější
demagogie: desatero je pěkné, tudíž my křesťané máme ve všem pravdu.
Léčitelé mluví s duchy stromů a senzibilové pomocí duchů a
spirály z pérové oceli léčí vše možné i nemožné. Astrální síly hrozí
koncem světa, pomalu je čas nasednout na kometu a odletět.
V soukromých médiích mají majitelé právo psát o setkáních
s duchy a podobně. Veřejnoprávní média by však měla znát míru a
poskytnout prostor atheistickému i theistickému pohledu na svět rovnou
mírou. Tvrdím, že se tak neděje.
Atheisté a theisté se musí naučit vedle sebe žít. Jinak nás čekají
rozličné formy fundamentalismu: theistického, nebo atheistického. Obojí je
špatně.
Poznámka JČ: Ve Svobodné Evropě (ČRo 6) jste, pane Kyncle, slyšel
protiateistické pořady, protože šéfredaktorka Olga Kopecká je velmi
náruživá katolička a nepřípustně ovlivňuje svým přesvědčením celé vysílání.