Havlová
Dalo se předpokládat, že nezůstane bez odezvy reportáž televize Nova,
která se zdviženým obočím zaznamenala, jak manželka prezidenta pózuje na
slavnostním otevření hypermarketu. Autoři reportáže vtipně
zkombinovali pasáže prezidentova novoročního projevu, ve kterém varoval
před vlivem nadnárodních společností, se záběry jeho manželky, která jedné
z nadnárodních společností dělá reklamu výměnou za sponzorský dar pro svou
nadaci.
Prezidentova manželka se domnívá, že reportáž byla nepřímým
útokem na hlavu státu, a pracovnice její nadace míní, že televize
postupovala neprofesionálně a neeticky.
V každém případě ta reportáž
výstižně popsala paradox, se kterým si příliš nevíme rady.
Václav
Havel měl pravdu, že nadnárodní společnosti jsou svým chováním nebezpečné.
Neříká to sám a není těžké to doložit.
O moci nadnárodních
společností pak svědčí i to, že si za směšný milion, který jistě odepíší
z daní jako výdaj na reklamu, najmou ke své propagaci manželku hlavy státu.
Ta se ovšem také nedopustila ničeho špatného: Peníze které vydělala
pomohou dobré věci, konkrétně prevenci kolorektálního karcinomu.
Ve
světě, kde společnosti devastující přírodu sponzorují ekologické
organizace, které z takto získaných prostředků proti zmíněným společnostem
bojují, není zmíněná reportáž skandální, ale pouze tragikomická.
Do
zorného úhlu první dámy se vejde právě tak její nadace, nikoli už drobní
prodejci, které likvidují obchodní řetězce.
A co je ještě horší:
Jestliže ani prezidentova manželka nenahlédla vážnost toho, o čem hovořil
prezident, jaká je naděje, že jeho slova mohou vytrhnout z letargie ostatní
občany?
Říká se tomu co učinila špatný příklad. A soudí-li že někdo
nepřímo zaútočil na hlavu státu, pak to sotva byla televize.
Vysílá se ve středu 2. února 2000.