O mé intelektuální nepoctivosti
Vazeny pane Culiku,
zpusob argumentace Tani Zajicove je opravdu zvlastni. Vycita mi, ze jsem se zminila o papezovi, vyvozuje z toho, ze se ho dovolavam na podporu sve levicove ideologie a obvinuje me z intelektualni nepoctivosti.
Ano, zminila jsem papezovu oslavu 1. maje a vyjadrila zvedavost, jak budou tuto jeho ucast vysvetlovat cesti konzervativci. Nekomentovali ji nijak, coz se na zaklade zkusenosti dalo ocekavat.
K zehrani na spatne reportovani ceskeho BBC i ceskych medii jinych o papezovi. V zime putovani "vanocniho stromu" popisovala media tak vsestranne, ze usi brnely a oci prechazely. Musim rict, ze uz jsem z toho byla znacne otravena. Mnohem zajimavejsi (pro me) temata, jako byl velikonocni a prvomajovy papezuv projev, presla media dosti strucne. Vetve na vanocnim strome jsou pro ne zajimavejsi nez socialni problematika a globalizace.
Bonmot: "Proc se Juliana dovolava papeze? Spolecnost ceskych komunistu, socialnich demokratu a anarchistu ji neni dost dobra?" me sice pobavil, ale pani Zajicova asi nema jasno v v dejinach Svatku prace. Socialni demokrate slavili 1. maj drive nez katolicka cirkev. V Bibli je ale socialni problematika dost casto zminovana napr. "Zadny nemuze dvema panum slouziti...Nemuzete Bohu slouziti i mammone." Matous 6:24; Lukas 16:13, takze se cirkevni pripojeni se k oslavam 1. maje da chapat jako urcity navrat k duchu Evangelii.
Upozorneni pro T. Zajicovou: Nedovolavam se Bible ani papeze, pouze konstatuji fakta.
Nyni vztah k siritelum krestanske viry. Vadi mi, kdyz verejnopravni media vysilaji hry, v nichz jsou ateiste zlodusi a verici moralni, kdyz se snazi vzbudit dojem, ze vira je dar, ktery dava vericim moralni prevahu. Vadi mi, kdyz musim ze svych dani podporovat prazskou theologickou fakultu, na niz nesmeji studovat zeny.
A opravdu se v politickych diskusich nelze odvolavat na myty: Kazdy musi svoje tvrzeni obhajit vecnymi argumenty, ne odvolavanim se na zjevene pravdy. To se pak jedni budou odvolavat na Bibli, druzi na neviditelnou ruku trhu, treti na historickou ulohu proletariatu, dalsi na poznanou nutnost globalizace... a k nicemu kloudnemu nebude mozne dospet.
Zpusob mysleni, ktery u me predpoklada T. Zajicova, t.j. ze mam urcitou ideologii, a snazim se ji vysvetlit cokoliv a ve vsem hledam jeji potvrzeni, se casteji vyskytuje u politiku nez u obycejnych lidi.
Muj zpusob mysleni je jiny. Mam urcity problem (treba vztah mocnych a ovladanych) a zajima me, jak tento problem resi ruzne myslenkove smery, a ktere reseni je pro obycejneho cloveka snesitelne. Proto me zajima i reseni ruznych cirkvi. Pokud T. Zajicova nazyva tento zpusob uvazovani intelektualni nepoctivosti, neda se nic delat.
PS. Ted jsem vyslechla na BBC Focus on Faith (pustila jsem ho omylem, ale
zaujal me natolik, ze jsem nezavrela radio). V poradu mluvili o zivote
nabozenskych komunit muslimu, krestanu a hinduistu a zakoncili ho
dadaistickym rozborem andelu. Clovek se pobavil a neco se dovedel - bohuzel
z ceskych vychovnych poradu na me dycha stredovek a preladuju jinam po
prvnich vetach.
Asi jsem prilis indoktrinovana BBC. Rikam si, ze bych mela poslouchat i
neco jineho, ale jsem prilis lina na to, abych delsi dobu sledovala francouzske nebo
nemecke vysilani.
T. Zajicova me povazuje za levicovou, ja se taky (ve vztahu k
establishmentu) levicove citim, ale mam vyhrady nejen k clankum autoru z
Obcanskeho institutu a Stredni Evropy, ale treba i ke Karlu Kosikovi, ktery
publikuje v Pravu. Dost casto proklina moderni svet, ale to, co bylo pred
modernim svetem a kapitalismem, bylo jeste horsi. Kdyz pise, jak moderni
svet cloveka odlidstuje, predstavim si svoje predky, jak drou na polich, v
cihelne nebo na verpanku do umoru, a zda se mi, ze jim tehdy moc casu na
mnohorozmerne vnimani sveta nezbyvalo. Myslim, ze i divak Novy toho vi o
svete vic nez oni.