Blbci, blbci, blbci aneb Krocení novinářů v Česku (Sněží 17/8/99)
Vázená paní kolegyne, vázený pane kolego,
1. Žijí novináři v realitě? Nejsou odtrženi od běžného života?
Rekl bych, ze na tuto otázku jste svým vystoupením, ukázaným ve zmíneném sestrihu, odpovedeli dostatecne kladne.
Celé Vaše setkání totiz bylo dýchánkem elitní skupinky, orientované prevázne az výhradne na referování o politickém dení. Pokud mírne prezenu, byl ve Vaší diskusi uvažovaným novinárem jen ten, kdo se setkává s politiky, píše o politice, je korumpován exkuzivními informacemi, snídanemi s predními politiky. Veškeré psaní je bud zpráva nebo komentár - jak jinak nez o politice... (Realistický hlas pana Franka, ze politika je jen kousícek, zcela zanikl.)
Chvílemi mi bylo az trapné, ze taková skupinka prominentních novináru probírala veci tak úzce jen ze svého hlediska. Kde v úvahách zustaly stovky casopisových titulu, které nepojednávají o politice, ale o ruzných tématech nepolitických? Kde tisíce jejich tvurcu, kterí nepíší komentáre ani zprávy, ale ruzné šlánky informativní, populárne naucné, osvetové? (Nejenom zábava, pane Mihalko!) Stací prece podívat se nekdy na skladbu nabízených titulu! Jejich tvurci neoscilují mezi redakcí, Hradem, vládou a parlamentem, neprezvykují (pardon, nekomentují a neanalyzují) politické dení, presto jsou novinári a casto cleny Syndikátu.
Tito lidé, stejne jako publicisté v regionech (díky, paní Šmídová, ze jste za ne ztratila slovo), zijí rozhodne blíze zivotu svého ctenáre nez prazské mediální špicky. "Kazdý jezdíme tramvají, nakupujeme," tvrdí pan Prorok (skutecne všichni bezne jezdíte?) a "setkáváme se s realitou ..." Máte pravdu, setkáváte, jenze ji zijete uz ponekud jinak: mozná jste uz pozapomneli, ze jinak zije, myslí a nakupuje ten s poslední stovkou a jinak špickový novinár s triceti- a vícetisícovým príjmem (výplata plus kšeftíky jinde, získané díky - neríkám, ze nezaslouzené - prominentnosti, známosti a známým). Jinak ten, komu hrozí v míste se špatnou nabídkou nezamestnanost a jinak mediální prominent v metropoli, jehoz všude rádi vezmou. Pro úplnost podotýkám a zduraznuji, ze tady nejde o závist nebo neprejícnost - pracujte pro koho muzete, legálne vydelávejte, kolik dokázete -, nýbrz jen a jen o konstatování. Cozpak si opravdu musíme pripomínat, ze urcité odcizení realite vyplývá uz z podstaty novinárské práce? Namátkou: vyšší odmena za práci (neríkám, ze nezaslouzená) nez jsou prumerné príjmy, exkluzivní, snazší, neplacený nebo s výhodami spojený prístup na ruzná místa a akce, skutecnost, ze ve své práci do popisované reality leckdy jen povrchne proniká.
2. Novináři a korupce: jak si ji představit a v čem tkví
I tady jste byli hezky uzavrení ve své vezi z politické slonoviny. Marne jsem ale cekal na zmínku o celé obrovské oblasti informativních clánku nejruznejších casopisu, at uz referují o autech, pocítacích, stavbe domu, trávení volného casu a všemozném dalším. Co takhle motoristické casopisy, prubezne testující i "testující" auta, periodika pocítacová, co treba Premek Podlaha se svým Receptárem a Mountfieldem? Tam sice nejde o to, ze politik A vyslal signál tím, ze na adresu politika B prohlásil prostrednictvím média C jakési D, ale zato, kdyz to všechno poscítáme, o desivé peníze. O takové, které i tou politikou hýbou.
Zaplatpámbu se tady alespon zmínil problém cest a zájezdu, ovšem píchat do tohoto vosího hnízda se zjevne nikomu moc nechtelo. Snad je to pro úcastníky diskuse prkotina ve srovnání treba s exkluzivní informací pro Jednoho Velkého Pana Novináre, nebo mozná trefila hrebík na hlavicku realistka paní Šmídová (pokud vedení redakcí nejezdí na ty zájezdy samo). Je sice úctyhodné, ze se TÝDEN prý nenechal korumpovat typickými novinárskými zájezdy, ovšem co se vyreší, kdyz "se uvede, ze zájezd zarídila firma XY"?
Znamená to, ze se výsledný clánek
nemá brát tak úplne objektivne, ze je to jakýsi "polopíár"? Prece dobre víme, ze za úcast na
takové akci je clánek prinejmenším zvyklostním plnením. A jdu ješte dále: i kdyz príslušná redakce úcast zaplatí (v jaké asi výši? plnou cenu? kolik jich tak ciní?), stejne je to casto akce s exkluzivní náplní, nadstandardní pécí a pozorností a má tak leckdy málo spolecného s tím, jak "odpovídající" zájezd absolvuje a prozívá radový platící návštevník. Co si myslet o vydavatelce-šéfredaktorce specializovaného zájmového casopisu, která vetšinou cestuje stylem "pozádám o ubytování a skipas" a podivuje se "neschopnosti" radového novináre, který si pri podobných prílezitostech prinejmenším ubytování normálne hradí?
O tématice zájezdu jsem se rozepsal, protoze se prímo dotýká toho, o cem píšu já. Našlo by se ale iks dalších oblastí a všechny mimo politiku. Blahoslavený novinár, zmítaný pochybnostmi o tom, zda si se Zemanem nebo Klausem dát hemenex!
Skoro az šok jsem mel z "velkého objevu", ze totiz inzerenti mohou mít vliv na obsah novin a ze korumpuje uz inzerce. Dosud jsem si myslel, ze neco takového se dozvídá student jiz v prvním semestru zurnalistiky, jsou o tom i knihy, v nichz lze nalézt i známý cynický bonmot, ze noviny se tisknou na zadní stranu inzerátu. A tady takovou evidentnost opatrne poodhaluje skupinka zurnalistických prominentu!
Takze, milí a vázení, dojem, který na me toto snezí ucinilo: pár novinárských špicek z oblasti politiky si ze svého pohledu poplkalo o problémech, které sice byly jako obecné nadhozeny a jako takové by mely znepokojovat (nejenom) novinárskou verejnost, které se ale v konkrétních projevech míjely s kazdodenní realitou vetšiny novinárského stavu. "Bavíme se o stavu nebo o jednotlivcích?" ptal se - bohuzel az záverem poradu - pan Neff. Jeho ve vzduchu visící otázku zodpovedel sám porad: bavili jste se predevším o tom druhém.
Škoda. Ale od takové elitní sešlosti se sotva dalo cekat neco jiného. Myslím, ze i taková prominentní jména potrebují v casove omezené diskusi moderaci a urcité vedení. Bez nich se sebelepší moudra rozpliznou a o to více se vtírá otázka: nic proti tomu, o cem, jak a s kým mluvíte, proc u toho ale má být verejnoprávní televize?
Protoze jste na všechny strany vytízení, nevím nevím, jestli budete mít cas a chut o tom zapremýšlet a treba si prohlédnout záznam. Rozhodne by to ale prospelo - Vám i veci.
Ivan Sosna... (adresa, tel., fax)
clen Syndikátu novináru
(rozesláno všem úcastníkum besedy, zádná odpoved)