Dokument: O tom, jak byl Petr Cibulka povolán na Úřad
Záznam z jednání
Dne 22. 9. 2000 se z iniciativy Úřadu pro ochranu osobních
údaju (dále jen "Úřad") vyjádřené dopisem c.j. 277/00 - KP že dne 4. 9. 2000
uskutečnilo jednání ve věci vztahů seznamu spolupracovníků StB a důvěrníků
StB (dále jen "evidence") a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
a změně některých zákonů. Jednání se za Úřad zúčastnili:
JUDr. Jiří
Maštalka,
JUDr. Alena Kučerová,
JUDr. Josef Nejedlý.
Necenzurované noviny
zastupoval zplnomocněný advokát p. JUDr. Aleš Uhlíř.
V uvedené věci Úřad
konstatoval, že evidence označuje nekteré fyzické osoby nejen jménem,
příjmením a datem narození a jejich totožnost dále identifikuje dále
uvedením adresy bydliště. V těchto případech se jedná o osobní údaje
zpracovávané podle zákona c. 101/2000 Sb.
S ohledem na ustanovení § 47 odst.
2 zákona č. 101/2000 Sb. stanovící přechodnou lhůtu pro zpracování osobních
údajů prováděné před účinností zákona č. 101/2000 Sb. proto Úřad sděluje, že
v termínu do 31. 5. 2001 bude nezbytné v videnci likvidovat všechny
identifikační údaje nad rámec rozsahu jméno, příjmení a datum narození anebo
evidenci jiným způsobem uvést do souladu se zákonem č. 101/2000 Sb. Na tomto
stanovisku Úřad setrvává.
Zplnomocněný advokát - právní zástupce pana Petra
Cibulky poukázal na to, že Necenzurované noviny, jimž byla výzva Úřadu
doručena, nemají právní subjektivitu. Právní zástupce však nezpochybňuje
platnost doručení pozvání k tomuto jednání a předkládá originály plné moci
pro zastoupení pana Petra Cibulky v předmetném řízení před Úřadem, jakož i
plnou moc vystavenou pro zastupování v tomto jednání vydavatelem
Necenzurovaných novin, kterým je s.r.o. OD BANKROTU K BANKROTU.
V dalším
právní zástupce uvádí, že evidence byla vytvořena jednak na základě v roce
1992 uveřejněných seznamů, které jsou veřejnosti známy jako Cibulkovy
seznamy, jednak na základě propojení těchto seznamů s veřejně přístupnými
informacemi jako např. obchodní rejstřík, tel. seznamy, seznamy členů
různých komor apod.
Dle právního zástupce se působnost zákona č. 101/2000
Sb. na činnost resp. aktivity spojené s evidencí nevztahuje. Toto vyplývá z
negativního vymezení působnosti zákona, podle něhož (§ 3 odst. 6 písm. a ),
se ustanovení tohoto zákona nepoužívají pro zpracování osobních údajů
zpravodajskými službami. StB nepochybně byla organizací tohoto charakteru,
proto se na ni působnost zákona 101/2000 Sb. nevztahuje.
V dalším právní
zástupce odkazuje na obsah Stanoviska k řízení na základě předvolání 4. 9.
2000 ze dne 15. září 2000.
Pokud jde o podnět, který byl právnímu zástupci
předložen k nahlédnutí a z něhož si právní zástupce učinil poznámky, právní
zástupce je názoru, že předmětná žádost "o zajištění opatření k nápravě ve
smyslu ustanovení odst. 1, § 21, a odst. 2 písm. c zák. c. 101/2000 Sb." ze
dne 13. 6. 2000 nemůže být projednávána Úřadem v rámci jeho působnosti
vymezené zákonem č. 101/2000 Sb. Autor podnětu z 13. 6. 2000 má jiné
možnosti, jak se domoci nápravy, pokud - jak uvádí - mu byla způsobena újma
v důsledku zveřejnění osobních údajů týkajících se jeho osoby v evidenci.
Záverem právní zástupce pana Petra Cibulky uvádí, že dle jeho názoru nelze
zákon č. 101/2000 Sb. vykládat extenzivně. Přirozeným výkladem zákona č.
101/2000 Sb. se dle právního zástupce musí zcela jednoznačně dojít k závěru,
že činnost Úřadu vymezená zákonem č. 101/2000 Sb. se na aktivity pana
Cibulky nemůže vztahovat. Právní zástupce vyjadřuje názor, že Úřad nemůže
nahrazovat resp. suplovat činnost vykonávanou jinými orgány, např. obecnými
soudy. Těžištěm činnosti Úřadu by měl být především dozor nad tím, aby
nebyly zneužívány osobní údaje, jimiž disponují státní orgány, orgány územní
samosprávy a jiné orgány veřejné moci. Rozhodně by se Úřad neměl zabývat v
této souvislosti "ochranou" StB. p>Účastníci jednání shodně konstatují,
že v
případe tohoto jednání se nejednalo o výkon kontrolní činnosti Úřadu ve
smyslu zákona č. 101/2000 Sb.jednání bylo vedeno ve zcela korektním
duchu.