Za bohatství, moc a slávu
O peníze jde až v první řadě
Jak je pro bojovníky za svobodu ČT zdrojem peněz
Dokonce celé 3 dny před tím, než Rada ČT stačila určit nového ředitele ČT ze šesti v úvahu připadajících uchazečů - tedy už 17. prosince m.r. - vyšla petice povstalců odmítající jakéhokoli (!) nového ředitele. Mezi podepsanými najdeme nejen členy tzv. poradního sboru odvolaného GŘ Chmelíčka, ale řadu publicistů obávající se o osud výhodně (pro sebe) uzavřených smluv, o milionové zakázky - uvádím některé:
blonďatá spolupracovnice Svobodné Evropy (v podstatě už jen české stanice z českých peněz) Lída Rakušanová se obávala o 2,2 mil. Kč za svůj dokumentární pořad v ČT (rozpočet 6 půlhodin po 366 tis. Kč za každou půlhodinu!), Vachler za svůj Kinobox za 9 mil. Kč (51 dílů po 23 minutách, za každý díl dostane 175.490 Kč) a "nezávislý" (správněji "samostatný") producent Fenič obdrží 14 mil.Kč za pořad Cestománie (44 půlhodin po 316 tis.Kč za každou) a navíc za pořad Gen dalších 9,8 mil.Kč (48 čtvrthodin, každá za 203.500 Kč). Přestože ČT má kapacitně nevyužitá studia pořízená za drahé peníze, pořady pánů Feniče a Vachlera se vyrábí na zakázku danou soukromým firmám jinde (stejně tak Šímův pořad Naostro nevyrábí ČT, ale ČT zadala soukromé firmě!). A podpisu brněnského dramaturga Rychlíka (přesněji manželského páru z ČT Brno) nutno rozumět tak, že jeho pořad Česká klišé bude stát Českou televizi 3,4 mil.Kč (13 dílů o délce 23 minut, každý za 260 tis.Kč).
Na straně povstalců je i publicista Prokop - chápu: jeho pořad Krásný ztráty stojí ČT 13 mil.Kč (52 půlhodin, za každou půlhodinu čtvrt milionu Kč), Schulzův pořad Sněží stojí ČT přes 2 mil.Kč (11 tříčtvrtěhodin po 195 tis.Kč), Justova Katovna je za 2,2 mil.Kč (13 hodinovek po 171 tis.Kč), Šímův pořad Naostro stojí televizi 9,4 mil.Kč (52 půlhodin po 180 tis.Kč) - asi proto takové formulace jím pokládaných otázek v jeho pořadu.
A jak je to s dopisovatelem týdeníku Týden a občasným hercem a nyní nejčastějším moderátorským obličejem na ČT a na Primě - Janem Krausem? Jenom v ČT má pořady dva: pořad Občan za 8 mil. Kč (13 třináctiminutovek, každá za 610 tis.Kč !!) a pořad Přesčas - denně v pracovní dny se střídáním - za 19,2 mil.Kč (48 x 5 sedmnáctiminutových dílů, každý vychází na 80 tis.Kč). Čtenář ať to porovná s jeho prohlášením na jeho www.krauserver.cz z 8.1.t.r. (ihned převzatým tzv. objektivním tiskem) - po jeho půvabném úvodu "Ke všem prolhanejm žvástům" přiznává v ČT dva pořady: jeden za 7 mil.Kč a jakýsi druhý za 2 mil.Kč (zde vyčísluje svůj honorář na 5 tis.Kč za l díl). Neméně půvabně i končí: poslankyně Dostálová, GŘ Novy Železný a býv.členka Rady ČT - podnikatelka Dědečková jsou nazváni politickými prolhanci, jejich projevy za "kydy politických prolhanců"
(slovník rádoby žižkovský) a za projevy "tupé závisti a nenávisti".
Myslím, že se připojím k hlasům odmítajícím "krausevizi". Advokát St.Devátý (údajně jeho právník) by ho v zájmu nejen nás měl poučit, co tvoří skutkovou podstatu některých trestných činů (např. tr.čin pomluvy). Nejméně jeden údaj však považuji za pravdivý: honoráře v ČT se obvykle vyplácejí v horní hranici.
Fakta jsem čerpal m.j. z ekonomického týdeníku Profit 2/2001, kde se o manipulaci se zakázkami v ČT už od dob I. Mathého hovoří podrobněji. Závěrem: ČT prý produkuje pořady ve srovnatelných kriteriích třikráte dráže než Nova i Prima - aspoň to tvrdí jen z největších televizních odborníků u nás a bezesporu nejúspěšnější televizní manažer - gř. televize Nova Železný.
17. 1. 2001
Poznámka JČ: K tomu je nutno v rámci férovosti doplnit několik skutečností:
(a) toto je rozpočet nákladů na celý pořad, nikoliv tedy honorář pro jednotlivého účinkujícího. Přesto to však na věci nic nemění: ČT vydává celé tyto částky v podstatě na prezentaci těchto televizních osob: ty tedy z celé věci mají daleko větší prospěch než pouze osobní honorář: velkou a zpeněžitelnou hodnotou je i celostátní "sláva", která je důsledkem těchto investic.
(b) obyčejnému smrtelníkovi se tyto částky mohou zdát nesmírně vysoké - opak je pravda: ve srovnání s rozpočty každé normální západní televizní stanice jsou náklady na výrobu těchto pořadů v průměru více než desetkrát nižší, než je mezinárodní normál. To potom také vysvětluje, proč ČT jen s obtížemi efektivně informuje o životě v jiných zemích: takové pořady se v důsledku omezeného rozpočtu často dělají na koleně; český televizní štáb bydlí (např. při cestách do Británie) u známých, atd.
(c) vzhledem k dlouholeté zkušenosti s veřejnými výroky Vladimíra Železného je známo, že říká to, co se mu podnikatelsky a z osobních důvodů hodí, nikoliv, co je pravda, takže není jeho výroky možno brát vážně.