Právní názor
Je sčítání lidu povinné?
Vážený pane Čulíku,
Nedomnívám se, že by některé z ustanovení zákona samo o sobě bylo v rozporu
s ústavním pořádkem.
Sčítání lidu není podle mého názoru ani tak problém právní, jako spíše
ekonomický.
Vysvětlil někdo, zda náklady na tuto akci, které budou vydávány ze státního
rozpočtu, se nějakým způsobem státu, resp. občanům, vrátí?
Připadá mi, že při dnešním stavu techniky by bylo možné vytvořit takový
státní informační systém, kde by skutečně potřebné statistické údaje byly
dostupné v každém okamžiku. Údaje, které mají podstatný význam pro
rozhodování státních orgánů by bylo možno získat digitalizací a propojením
databází orgánů veřejné správy (evidence obyvatel, matrik, finančních úřadů,
stavebních úřadů ...). Význam údajů, které nelze získat jiným způsobem, je
značně pofiderní.
Získané údaje stejně ztěží budou dostatečné přesné, protože občan si
vpodstatě může do sčítacího archu vyplnit co chce a nikdo ho stejně nebude
kontrolovat, zda vyplněné údaje jsou pravdivé. U mnohých údajů by asi plně
postačily kvalifikované odhady provedené na základě průzkumů u
reprezentativního vzorku populace, jejichž přesnost by stejně nebyla
významně nižší.
Nebylo by lepší věnovat finanční prostředky ze státního rozpočtu, které si
sčítání vyžádá, raději na budování kvalitního státního informačního systému
a čas úředníků potřebnější práci pro občany?
Stav techniky by také umožňoval, pokud by software používaný pro sčítání,
nebyl dostatečně ošetřen, vytvářet jako vedlejší produkt různé databáze pro
soukromé využití, které by pak třeba někdo mohl výhodně prodávat a na jejich
základě by byli občané v lepším případě obtěžováni cílenými reklamními
kampaněmi a v horším případě někteří vydíráni nebo dokonce vražděni. Je
opravdu systém dostatečně zabezpečen proti takovémuto zneužití?
Pokud by k takovému zneužití opravdu došlo a občané se pak na státu domáhali
náhrady škody, sčítání by se dále podstatně prodražilo.
Dvojí ústavně zaručená práva stojí proti sobě
Dotazuje se Tomáš Pecina:
Vážený pane Štemberku,
kolega Kotrba přišel s myšlenkou (přeformulovávám), že existence zákona o sčítání lidu, který mi sub poena ukládá povinnost, jíž bude způsobena újma mému ústavně zaručenému lidskému právu, je důvodem k podání ústavní stížnosti už předtím, než tato povinnost nastane (a ze zákona vyplývá, že nastat musí, ledaže bych odcestoval do ciziny). Jsem k jeho výkladu poněkud skeptický, ale pokud by se dal prosadit, ubyla by nutnost shánět 41 poslanců nebo 17 senátorů.
Jaký je Váš názor?
Odpověď Jaroslava Štemberka:
Vážený pane Pecino,
V daném případě stojí ústavně zaručená práva proti sobě. Na jedné straně
právo občana na ochranu soukromí a právo na to, aby mu nebyly ukládány
povinnosti, které nejsou nutné, na druhé straně právo občanů na informace a
právo na to, aby státní správa náležitě chránila práva a oprávněné zájmy
občanů, k čemuž musí disponovat potřebnými informacemi.
Z toho lze podle mého názoru odvodit zásadu, že stát může požadovat od
občana poskytnutí informací v tom případě, že tyto informace jsou nezbytné
pro řádný výkon státní správy nebo přiměřenou veřejnou informovanost a tyto
informace nelze bez nepřiměřených nákladů získat jinak (v opačném případě
jde o nepřípustný zásah do práva občana na soukromí a práva na to, aby mu
nebyly ukládány povinnosti, které nejsou nezbytné.)
Jak vyplývá z postoje pracovníků ČSÚ, oni se snaží přesvědčovat o tom, že
tyto podmínky jsou splněny, protože vyžadují pouze údaje nezbytné, které
nelze s potřebnou přesností získat jinak (s tímto jsem v předchozím dopise
p. Čulíkovi polemizoval).
Názor jednotlivých občanů může být různý, pro jednoho může být důležitější,
aby nebyl obtěžován dotazováním, čím ohřívá vodu, pro druhého může být
naopak důležitější, aby věděl, v kolika domácnostech v ČR je elektrický
boiler a v kolika plynová karma. První tvrdí, že ho stát nesmí takovými
dotazy obtěžovat, druhý tvrdí, že je mu stát povinen poskytnout takovou
informaci. Oba dva se při tom domáhají svých ústavně zaručených práv avšak
jejich zájmy jsou protichůdné.
V tom je právě podstata a současně hlavní problém práva, že je stejným
měřítkem na nestejné lidi. Je úkolem zákonodárců, aby mezi různými zájmy
rozhodovali v obecné rovině a úkolem soudů a orgánů státní správy, aby tato
rozhodnutí přijatá formou zákona aplikovaly na konkrétní případy.
Ve výše uvedeném případě dal zákonodárce přednost druhému občanovi, byť my
dva máme za to, že nesprávně. Ale prostě v demokracii je to tak, že koho si
občané zvolili, ten za ně v parlamentu hlasuje.
Mám za to, že se sčítáním lidu je to jako s JETE - jde o projekt, jehož
účelnost je od počátku pochybná, když už se ale dostal do stadia, ve kterém
je nyní, je prospěšnější, aby byl realizován při zajištění maximálních
požadavků na bezpečnost občanů. Mělo se důrazně protestovat před dvěma léty,
ne dnes.
Reakce Tomáš Peciny:
Vážený pane,
není asi šťastné exemplifikovat zásah do soukromí na příkladu způsobu ohřevu vody, to je relativně nejméně vážný zásah (nehovořím-li o vskutku eschatologické otázce, ve kterém patře je umístěn můj byt).
Nevím, jestli budu podávat ústavní stížnost (ne, pokud to udělají poslanci, jak oznámila TV Nova), ale pokud ano, napadnu jí tři zásahy veřejné moci a nesrovnalosti v zákonech:
1. ČSÚ neprovedla taková opatření, aby byla zajištěna ochrana dat před prozrazením ani na místní úrovni, ani centrálně např. v případě války - a to je velmi důležité. Určitě budu uvádět ten holandský příklad (viz výše v tomto vydání BL).
2. Zákon mi ukládá uvést na jedné sadě formulářů údaje, které v souhrnu představují ohrožení mého soukromí. Kolik osobních automobilů vlastní a čím telefonuje osoba s mým rodným číslem, není informace potřebná pro statistické účely, a mám za to, že by nebylo nemožné ani příliš nákladné implementovat census takovým způsobem, který by takovou agregaci dat vyloučil.
3. Zákon je v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů a protože ten přímo hájí ústavou zaručené právo, musí se v daném kontextu posuzovat jako prioritní (na to v pátek poukázal už ÚOOU).
Odpověď Jaroslava Štemberka:
Zákon o sčítání lidu je svojí povahou lex specialis k zákonu o ochraně
osobních údajů. To znamená, že pokud tento speciální zákon výslovně
nestanoví něco jiného, použije se zákon o ochraně osobních údajů.
Z toho vyplývá například to, že rodná čísla a další údaje, které by případně
mohly vést ke zpětné rekonstrukci sčítacích archů identifikovaných podle
jednotlivých osob či domácností, musí být z datových souborů odstraněny
neprodleně poté, co je vyloučena duplicita údajů.
Jak je ale zajištěno, aby toto bylo skutečně splněno a aby nebylo před
tím možno získat kopie datových souborů, případně vytvořit nelegální
databáze pro jiné účely?
Na toto by především měli pracovníci ČSÚ a ÚOOÚ odpovědět.