Neškodná reklama anebo jen komerční zneužívání dětí?
Dětská prostituce je aktuální problém, před kterým konečně zpozorněly i naše státní orgány. Je ale dojemné slyšet občas vyjádření české policie, že to u nás zatím není tak zlé. Lze se smířit s tím, že konkrétní a prokazatelně zjištěné případy vlastně neexistují a že tedy není důvod se příliš znepokojovat? Tato činnost přece není veřejná, a proto existuje skrytě a pochopitelně velmi utajeně. Přestože současná lidská společnost nevnímá etické hranice a žebříčky hodnot nijak závazně, nedovolila zatím dětskou prostituci legalizovat. I když ani zde nelze budoucí vývoj lidského druhu přesně odhadnout, tolerance a legalizace takového chování by znamenala pro lidstvo totální mravní úpadek.
Jestliže je dětská prostituce dosud obtížně prokazatelná, dětská pornografie zaznamenala především díky internetu nebývalý zájem a je snadno dostupná. Přitom dětskou prostituci nelze oddělovat od dětské pornografie, protože spolu těsně souvisí.
Zcela novým jevem který stojí za povšimnutí ze společensko -sociologického hlediska, je masivní poptávka po tomto druhu exklusivního „zboží“. Dostupný internet je doslova zaplaven nabídkou dětské pornografie nejrůznějšího druhu.
Incest, pohlavní styk mezi sourozenci a pohlavní zneužívání těch nejmenších dětí, je zde bohužel naprostá samozřejmost. V nabídce jsou již od tří let a jejich identita je redukována na pouhé pořadové číslo a formát, pod kterým lze obrázek otevřít.
Kde není poptávka, není nabídka a návštěvnost těchto stránek se v podstatě stává masovou záležitostí, která nemusí věstit nic dobrého.
Zájem o dětskou pornografii totiž dnes zřejmě již přesahuje rámec „běžné“ pedofilní úchylky i statistické počty pedofilně zaměřených jedinců.
Lze proto podle zájmu důvodně odhadovat, že dětskou pornografii konzumují lidé z nejrůznějších vrstev společnosti, včetně té nejvyšší.
Internetová nabídka s erotickým materiálem presentuje odkazy na obrázky s dětskou prostitucí téměř všude a ty lze objevit pod obvyklým názvem lolita, prakticky na každém erotickém serveru.
Veřejné dohady o významu pojmů sexuální zneužívání dětí a komerční využívání dětí jsou naprosto směšné, neboť problém zbytečně komplikují. Tato oblast by měla být nahlížena komplexně v celé šíři souvislostí a nikdo by se neměl dohadovat o slovíčka.
Dětská prostituce a pornografie má své pozadí příčin i důsledků a tento negativní společenský jev je výsledkem působení mnoha nejrůznějších zájmů. Děti jsou totiž také komerčně využívány a zneužívány v masovém měřítku naprosto legálně a reklama je toho jasným důkazem.
Ve stovkách jejích variant nejrůznějšího druhu se totiž kalkuluje právě s dětskou nevinností i nahotou a lze jen obtížně určit, kde začínají a končí tenké hranice komerčního „pohlavního“ zneužití. Na jedné straně sice právní řád tyto hranice přesně určuje, ale na straně druhé jsou v běžné realitě života porušované a stěží rozpoznatelné.
Paradoxní totiž je, že většina pedofilů se spokojí s pohledem na obnažené dětské tělíčko, aniž by mohli být jakkoliv usvědčeni ze své úchylky. Přitom na internetu může kdokoliv navštívit stránky plné nahých i na půl oděných dětských těl od nemluvňat nahoru, ale na své si může přijít i v neškodném módním magazínu.
Jak ale zabránit komerčnímu využívání nahých dětí, když jsou díky reklamě zcela legálním a poutavým zdrojem lukrativních zisků? V této souvislosti lze zmínit třeba reklamu fy Fischer a Miele. V prvním případě reklama pod názvem „Držte si klobouky - máme pobyt zadarmo“ ukazuje tři malé chlapce, svlečené do plavek, jak diváckému pohledu nabízejí na pláži své roztomilé zadečky a v druhém případě zase presentuje reklama nahé malé dítě, v souvislosti s pečící troubou!
Podobných obrázků komerčně využívajících nahé děti jsou ve světě stovky a dítě se v dnešní době stalo jedním z důležitých nátlakových nástrojů hromadné spotřeby. Reklama proto s tichým souhlasem státu legalizuje komerční zneužití dětské nahoty a činí z ní zdroj zisku.
Totéž platí ale pro dětskou prostituci s tím rozdílem, že stát ji veřejně odmítá. Každopádně stavidla současné morálky a volné směny zboží uvolnila dítě jako objekt trhu, který dětskou nahotu v masovém měřítku nadužívá i zneužívá. Na tomto základě jsou proto dětská reklama i dětská pornografie stále jen dvě strany téže mince. Jak dlouho to nebudeme chtít vědět?