Britské listy


čtvrtek 7. června

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Sdělovací prostředky:
  • Česká televize: Alzheimerova choroba české žurnalistiky (Petr Brabec) Vědeckofantastická literatura:
  • Douglas Noel Adams RIP, aneb tak skončil jeden vesmír (Václav Pinkava) Zákonnost:
  • Chtějí čeští policisté zavést policejní stát? (Jakub Trnka) Filozofie:
  • Je možné definovat liberalismus? Nová kniha Johna Graye Česká televize:
  • Otázky pro Jiřího Balvína, na něž se čeští novináři(asi) nezeptají (Petr Sládeček) Recenze:
  • Musíme si pomáhat - velmi dobrý český film (Jan Čulík) Zdravotnictví:
  • Vítejte v Evropě, svobodní občané! (Vladimír Rott) Svět:
  • Globalizace, část 2. (Fabiano Golgo) O protislovenské petici:
  • Tak jak to vlastně bylo s peticí proti slovenským studentům na Karlově univerzitě v Praze (zaslal Jan Hora)
  • Místo diskuse o složitém problému označím autora za rasistu (Vladimír Wagner)
  • České vysoké školy jsou pro Čechy (Jindřich Špicner) Názor: Čert vezmi menšinové názory a americkou politickou korektnost
  • Kvalita politického systému se pozná podle toho, jak se systém staví k názorům většiny (Jiří Škuba)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Musíme si pomáhat - velmi dobrý český film

    Jan Čulík

    "Erbarme dich, mein Gott," - "Smiluj se, můj Bože," úpěnlivá vokální pasáž z Bachových Matoušových pašijí je mottem filmu režiséra Jana Hřebejka a scénáristy Petra Jarkovského Musíme si pomáhat (2000), v jehož závěru se ozývá. Film, v souladu s tímto mottem, je archetypální výpovědí o pošetilosti, ubohosti, absurditě a ničivosti lidského chování "v těžkých dobách", ale zároveň je apoteózou neformální lidské slušnosti. (Mimochodem, obdobným, hluboce filozofickým způsobem využívá v závěru, ale i v průběhu svého filmu Oběť právě této Bachovy hudby ruský režisér Tarkovskij; Oběť je přitom podle mě jedním z nejvýznamnějších filmů, jaké kdy vznikly ve dvacátém století - je návrat k tomuto Bachovi Hřebejkovou poctou Tarkovskému?)

    O lidském jednání a lidských vztazích vypovídá film Musíme si pomáhat na základě existenciálně zhuštěných mezních situací, kdy jde o život a smrt, v kontextu nacistické okupace Československa, dlouho jen na základě komorní, téměř jevištní interakce čtyř osob: "obyčejného slušného" Čecha Josefa Čížka a jeho ženy Marie, "kolaboranta" Čechoněmce Horsta Prohazky a ukrývaného židovského uprchlíka z koncentračního tábora Davida Wienera.

    Film má inteligentně napsaný příběh plný invence a  rezonující autentičností; přestože někdy až provokativně zasahuje do žánru černé komedie, na hranici ironizující provokace balancuje s dokonalou jistotou - nikdy přitom nezazní falešný tón.

    Snad jedinou výtkou tvůrcům filmu by mohlo být to, že přibližně kolem padesáté až šedesáté minuty filmu se příběh zpomaluje - divák začne být před obrazovkou netrpělivý. Chvíli to vypadá, že tvůrci filmu vytvořili úspěšně výchozí kritickou situaci příběhu a pak ochabli a film se dál nebude rozvíjet. Pokud divák však netrpělivost potlačí (vím, že tvůrci filmu chtěli v tomto místě divákovi přiblížit pocit intenzivního strachu hlavních jeho protagonistů, avšak přesto se domnívám, že by bývalo neškodilo tuto část trochu zkrátit), režisér i scénárista ho překvapí bravurou dalšího vývoje tohoto příběhu. Tento film je bezpochyby jedním z nejvýznamnějších děl posledních let, autenticky analyzujícím lidské chování v situaci útlaku i následné revoluce. V první řadě je film Musíme si pomáhat svědectvím o  velikosti hereckého talentu Boleslava Polívky, který ve filmu zosobňuje hlavní postavu typického, obyčejného "slušného" Čecha "Josefa Čížka" (nevím, jestli tím symbolickým jménem autoři filmu trochu neidealizují českou pospolitost - je skutečně "typický Čech" tak neformálně lidský jako tento Polívkův hrdina?).

    Film Musíme si pomáhat je přímo založen na dynamické interakci mezi tím, co vytvořili scénárista a režisér, a jak se to podařilo ztvárnit Polívkovi. Právě Polívka uvedl vynikajícím hereckým výkonem v život velmi dobře napsaný scénář. Bez Polívkova hereckého mistrovství by tento film asi nebyl příliš mnoho.

    Videonahrávka filmu, která se komerčně prodává, je technicky nesmírně nízké kvality a v německé verzi názvu filmu, uvedené tučnými písmeny na obalu kazety, je hrubá, primitivní gramatická chyba.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|