Rasismus:
Šel byste, Jane Čulíku, opravdu sám na cikánské sídliště?
Vazeny pane Culiku
Znovu opakujete,ze neni mozne cinit na zaklade individualnich
zkusenosti kolektivni soudy o cele etnicke skupine......
Budiz, z filozofickeho hlediska lze s Vami souhlasit ale realita je
ponekud odlisna a vy to dobre vite.
Opakuji i ja sve otazky ,na ktere jste mi neodpovedel a doufam , ze na
ne tentokrat odpovite verejne. V opacnem pripade si o vas budu
nucen myslet, ze jste obycejny pokrytec, i kdyz Vas tim ani v nejmensim
pripade nemam v umyslu nikterak urazit.
Jak jsem Vam jiz nekolikrat
psal, ctu vase BL rad a i kdyz s Vami osobne obcas nesouhlasim,vazim
si Vas jako jednoho z mala novinaru, kteri se neboji vyslovovat
otevrene a natvrdo sve nazory.
Nebo se mylim? Nemusite mit obavu, ze
svou odpovedi negativne ovlivnite muj nazor na Vasi osobu a na Vasi
praci, naopak - pokud dokazete skutecne popravde a verejne
odpovedet, budu mit o duvod vice si vas vazit.
Otazky zni : 1. Sel byste se vecer po veceri projit se svou manzelkou nebo
pritelkyni (napr.) ve svem drahem obleku , peknymi doplnky a s plnou
penezenkou do ctvrte ,o ktere je vseobecne znamo, ze je obyvana
cikany a jinymi pristehovalci a o ktere se verejne traduje, ze v ni
neni mirne receno prilis bezpecno? Uprimne prosim....
2. Ubytoval by jste ve svem dome napr. 8-mi clenou rodinu cikanu s tim,
ze jim date nejenom strechu nad hlavou, ale budete je i zivit a davat
jim penize ? I zde prosim o uprimnost......
Mozna namitnete,ze to s kausou "Ruzyne" nesouvisi,ale ja Vas
ujistuji, ze to nejenom s touto kausou ale i s celym tzv. romskym
problemem souvisi vice nez zretelne.
Dekuji predem za vasi odvahu se vyjadrit a bez zbytecnych
filozofickych uvah na tyto otazky otevrene odpovedet.
Poznámka JČ: Dokud budou lidé v Čechách takto reagovat, bude existovat romský problém. Obě otázky jsou hrubě rasistické. Nešel bych s "drahými věcmi" nutně do čtvrtě, o níž je známo, že je tam kriminalita, nevidím však důvodu, proč bych měl výskyt kriminality jakkoliv spojovat s něčí barvou kůže či tím, zda někdo je či není přistěhovalec. Zkuste - vím, je to těžké - vnímat lidi kolem sebe jako lidi. Někteří jsou zločinci, jiní nikoliv. Co to má proboha společného s tím, zda má někdo bílou nebo černou kůži? Jak si můžete osobovat na základě předsudku hodnotit a odsuzovat někoho, koho neznáte, jen proto, že je "černý" anebo "přistěhovalec"? Je to neobyčejná sprostota a jen doufám, že takové nespravedlnosti nebudete nikdy vystaveni sami osobně.
Není mi jasné, proč bych měl ubytovávat ve svém domě jakoukoliv osmičlennou rodinu, ať to jsou či nejsou Romové - do mého domu by se žádná další rodina nevešla - a proč bych je měl i živit?
Je velká potíž, že mezi českou a romskou komunitou zuří etnická válka, podobná té, jaká zuří na Balkáně mezi Srby a muslimy. Vdůsledku této války považují obě strany konfliktu druhou stranu za zvířata, nelidi, monstra. Kromě toho jsou mnozí příslušníci romské komunity ztraumatizováni a zpatologizováni svým drastickým předchozím historickým vývojem (holocaust, útlak za komunismu, zákaz kočování, ponižování), obdobně jako jsou předchozími čtyřiceti lety komunismu zdevastováni i mnozí příslušníci české bělošské většinové společnosti. Menšina se vždycky definuje vůči většině, bojí se jí víc a nenávidí ji víc. Většině je menšina víceméně volná. Tak Romové zastávají často vzdornější a emocionálnější postoj vůči českým bělošským nepřátelům než Češi vůči nim, kteří Romy často jen blahosklonně pohrdají - obdobný vztah, jaký mívají Romové vůči Čechům, mívají Češi vůči Němcům, nevšimli jste si? Němcům jsou Češi většinou naprosto putna, právě jen Češi si vůči Němcům promítají různá svá traumata. V takové situaci je soužití mezi Čechy a Romy jako dvou komunit, které se nenávidí, jistě obtížné - ale vzhledem k tomu, že nejsem úplně typický Čech, třeba by se mi podařilo s Romy najít určitou společnou řeč jako onen Ind v Ostravě dokázal s tamějšími Romy úspěšně komunikovat během povodní v roce 1997. Jsem přesvědčen, že řešením vztahů mezi Čechy a Romy by mohlo být to, kdyby obě komunity nalezly pro komunikaci mezi sebou nezávislé arbitry, nezávislé prostředníky, jako byl právě onen Ind.