Britské listy


úterý 14. srpna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby O čem Denis Keefe z britského velvyslanectví v Praze dobře ví, jen o tom mlčí nebo šíří polopravdy: Drastická situace uprchlíků v Británii:
  • "Co je tohle za zemi?" O osudu nezletilých dětí bez rodičů, kteří přijíždějí do Británie jako uprchlíci(Observer)
  • Pobodaný uprchlík v Glasgow: "Raději se vrátím do Íránu"
  • Zděšeným uprchlíkům, utíkajícím z Glasgow, nařídily britské úřady, aby se tam okamžitě vrátili
  • Británie odmítá 80 procent veškerých žadatelů o azyl - budou v brzku drsně deportováni České úřady a ruzyňský imigrační skandál:
  • Oznámení: Úřad pro ochranu osobních údajů bude vyšetřovat ruzyňské kontroly Reakce: Jaká je žurnalistická profesionalita Fabiana Golga ?
  • O kuchaři v redakci publicistiky ČT (Jana Dědečková) Proč vznikají antiglobalizační protesty
  • Seattle, Praha, Quebec City, Janov a dál kdo ví... (Jiří Jírovec) Reakce:
  • Jak Saša Vondra nerozumí presumpci neviny - a česká BBC mu to nedala najevo (Ondřej Hausenblas)
  • Vondra "odhalil, že vládní strany zemí, vyrábějících stihačku Grippen, jsou sponzory ČSSD" (Martin Weiss) Rasismus:
  • Šel byste, Jane Čulíku, opravdu sám na cikánské sídliště? (Jindřich Dvořák, poznámka JČ)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Rasismus:

    Šel byste, Jane Čulíku, opravdu sám na cikánské sídliště?

    Jindřich Dvořák

    Vazeny pane Culiku

    Znovu opakujete,ze neni mozne cinit na zaklade individualnich zkusenosti kolektivni soudy o cele etnicke skupine......

    Budiz, z filozofickeho hlediska lze s Vami souhlasit ale realita je ponekud odlisna a vy to dobre vite.

    Opakuji i ja sve otazky ,na ktere jste mi neodpovedel a doufam , ze na ne tentokrat odpovite verejne. V opacnem pripade si o vas budu nucen myslet, ze jste obycejny pokrytec, i kdyz Vas tim ani v nejmensim pripade nemam v umyslu nikterak urazit.

    Jak jsem Vam jiz nekolikrat psal, ctu vase BL rad a i kdyz s Vami osobne obcas nesouhlasim,vazim si Vas jako jednoho z mala novinaru, kteri se neboji vyslovovat otevrene a natvrdo sve nazory.

    Nebo se mylim? Nemusite mit obavu, ze svou odpovedi negativne ovlivnite muj nazor na Vasi osobu a na Vasi praci, naopak - pokud dokazete skutecne popravde a verejne odpovedet, budu mit o duvod vice si vas vazit.

    Otazky zni : 1. Sel byste se vecer po veceri projit se svou manzelkou nebo pritelkyni (napr.) ve svem drahem obleku , peknymi doplnky a s plnou penezenkou do ctvrte ,o ktere je vseobecne znamo, ze je obyvana cikany a jinymi pristehovalci a o ktere se verejne traduje, ze v ni neni mirne receno prilis bezpecno? Uprimne prosim....

    2. Ubytoval by jste ve svem dome napr. 8-mi clenou rodinu cikanu s tim, ze jim date nejenom strechu nad hlavou, ale budete je i zivit a davat jim penize ? I zde prosim o uprimnost......

    Mozna namitnete,ze to s kausou "Ruzyne" nesouvisi,ale ja Vas ujistuji, ze to nejenom s touto kausou ale i s celym tzv. romskym problemem souvisi vice nez zretelne.

    Dekuji predem za vasi odvahu se vyjadrit a bez zbytecnych filozofickych uvah na tyto otazky otevrene odpovedet.

    Poznámka JČ: Dokud budou lidé v Čechách takto reagovat, bude existovat romský problém. Obě otázky jsou hrubě rasistické. Nešel bych s "drahými věcmi" nutně do čtvrtě, o níž je známo, že je tam kriminalita, nevidím však důvodu, proč bych měl výskyt kriminality jakkoliv spojovat s něčí barvou kůže či tím, zda někdo je či není přistěhovalec. Zkuste - vím, je to těžké - vnímat lidi kolem sebe jako lidi. Někteří jsou zločinci, jiní nikoliv. Co to má proboha společného s tím, zda má někdo bílou nebo černou kůži? Jak si můžete osobovat na základě předsudku hodnotit a odsuzovat někoho, koho neznáte, jen proto, že je "černý" anebo "přistěhovalec"? Je to neobyčejná sprostota a jen doufám, že takové nespravedlnosti nebudete nikdy vystaveni sami osobně.

    Není mi jasné, proč bych měl ubytovávat ve svém domě jakoukoliv osmičlennou rodinu, ať to jsou či nejsou Romové - do mého domu by se žádná další rodina nevešla - a proč bych je měl i živit?

    Je velká potíž, že mezi českou a romskou komunitou zuří etnická válka, podobná té, jaká zuří na Balkáně mezi Srby a muslimy. Vdůsledku této války považují obě strany konfliktu druhou stranu za zvířata, nelidi, monstra. Kromě toho jsou mnozí příslušníci romské komunity ztraumatizováni a zpatologizováni svým drastickým předchozím historickým vývojem (holocaust, útlak za komunismu, zákaz kočování, ponižování), obdobně jako jsou předchozími čtyřiceti lety komunismu zdevastováni i mnozí příslušníci české bělošské většinové společnosti. Menšina se vždycky definuje vůči většině, bojí se jí víc a nenávidí ji víc. Většině je menšina víceméně volná. Tak Romové zastávají často vzdornější a emocionálnější postoj vůči českým bělošským nepřátelům než Češi vůči nim, kteří Romy často jen blahosklonně pohrdají - obdobný vztah, jaký mívají Romové vůči Čechům, mívají Češi vůči Němcům, nevšimli jste si? Němcům jsou Češi většinou naprosto putna, právě jen Češi si vůči Němcům promítají různá svá traumata. V takové situaci je soužití mezi Čechy a Romy jako dvou komunit, které se nenávidí, jistě obtížné - ale vzhledem k tomu, že nejsem úplně typický Čech, třeba by se mi podařilo s Romy najít určitou společnou řeč jako onen Ind v Ostravě dokázal s tamějšími Romy úspěšně komunikovat během povodní v roce 1997. Jsem přesvědčen, že řešením vztahů mezi Čechy a Romy by mohlo být to, kdyby obě komunity nalezly pro komunikaci mezi sebou nezávislé arbitry, nezávislé prostředníky, jako byl právě onen Ind.

    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|