středa 1. dubna

O B S A H

CO JE NOVÉHO V ČR:

  • Přehled aktuálních zpráv z České republiky: Privatizace Aera Vodochody a firma Boeing: POZOR! KANADSKÝ PRECEDENS:
  • Kdybych byl Karlem Kuehnlem (Jiří Jírovec) Česká státní správa:
  • Pro koho jsou česká velvyslanectví? (Andrew Stroehlein)
  • Who are the Czech Embassies For? (Andrew Stroehlein) K debatě o českých "vzdělancích" před dvěma lety v Teplé:
  • Proč někteří vzdělanci vypadají jako idioti (Jiří Jírovec) Velká Británie a financování politických stran: je to stejné jako v ČR?
  • Finanční dary pro politické strany? Není to problém - pokud víme, kdo platí (Guardian) Irsko:
  • Celibát a sexuální skandály v katolické církvi Reakce:
  • Seminář o Kosovu: enormní porodnost albánských rodin (Jaroslav Teplý)
  • Odpovídá Andrew Stroehlein Školství:
  • Co si počít s nemožností dalšího vzdělávání v ČR (Helena Havelková)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Kdybych byl Karlem Kuehnlem

    Jiří Jírovec

    Kdybych byl ministrem průmyslu a obchodu jako on, tak bych si přečetl tenhle článek pana Jírovce v BL a spěchal do Mickiewiczovy ulice na kanadské velvyslanectví. Tam bych se zeptal na detaily osudu firmy De Havilland, o niž bych už předem věděl to, co je v následujících třech odstavcích.

    To bývala firma v Torontu. Něco jako Aero Vodochody. Patřila kanadské vládě, která se rozhodla továrnu privatizovat v rámci ideologického předpokladu, že firmě bude v soukromých rukach líp. Firma Boeing přisla s nabídkou, že se pěkně postará, protože výrobní program De Havilland zapadá do jejích tržních plánů.

    Dohodly se nějaké garantované půjčky a pro Boeing výhodná cena. O nějaký ten milión dolaru a nějaký ten rok později se Boeing rozhodl, že továrnu zavře, protože její produkce nezapadá do jeho tržních plánů. To bylo kanadské federální i ontarijské provinční vládě politicky žinantní - šlo asi o 3000 zaměstnanců - a tak uzavřeli s Boeingem "deal" a koupili od něj továrnu zpátky (jestě s montrealskou firmou Bombardier).

    Jak všichni víme, v soukromém sektoru to tak chodí. Firmy vznikají, mění majitele a někdy i zanikají. Akorát je blbý, že to nakonec někdo musí zaplatit. Přesná čísla budou na ambasádě vědět. Podle toho, co vím já, byla spoluúčast (eufemismus pro ztrátu) kanadských daňových poplatníků kolem 500 miliónů dolarů, které ta legrace vládu stála.

    Jiří Jírovec

    P.S. Kdybych byl tím člověkem z titulku, tak bych se na stejné ambasádě poptal, zda by zájem nebyl u firmy Bombardier, která je nejen solidní, ale i podle množství zakázek i solventní. Cestou zpátky na ministerstvo bych si to všechno přebíral a začal uvažovat i o tom, zda by nakonec nebylo lepší, kdyby podnik zůstal v českém vlastnictví.


    Dodatečná informace - webové zdroje o podrobnostech (Od čtenáře, který si nepřeje být jmenován.)

    Pane Jírovec,

    Tohle jste asi nasel Vy:

    http://www.bombardier.com/htmen/pr_1_4c.htm: Bombardier / Bombardier purchases Ontario's 49% of de Havilland

    Tady najdete, kdy a za kolik se vlada Bombardieru zbavila:

    http://www.borden.com/london/london_pubs/london12.html The Legal Framework for Privatizations in Canada

    Tadu najdete, jak de Havilland menil majitele a kolik mel zamestnancu:

    http://aero.bombardier.com:80/htmen/10_3.htm Bombardier Aerospace / History of de Havilland

    Nadejny se jevi search v kombinaci Havilland + datum, data viz posledne jmenovana webova stranka.

    P.S. Pro Jana Culika. Na vyse uvedenych strankach najdete zevrubnou byt neuplnou historii, co se vlastne stalo. Neskodilo by mozna prilozit to k clanku Jiriho Jirovce, prinejmensim jako odkaz. I nadale bych rad, aby se moje jmeno neobjevovalo na webu.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|