ČESKÁ TELEVIZE
RADA ČESKÉ TELEVIZE
Vážený pan
Karel M a š i t a
Kvestorská 1177/13
140 00 Praha 4
V Praze dne 2. září 1998
Vážený pane Mašito,
Rada České televize se velmi vážně zabývala Vašim dopisem z.10. 6. t.r., ve
kterém jí
navrhujete, aby vzhledem k Vámi podrobně vylíčeným skutečnostem odvolala
generálního
ředitele ČT Jakuba Puchalského. Dále Radu ČT žádáte o neprodlené zbavení
funkce producenta
Karla Hynieho.
Vzhledem ke skutečnosti, že jde o velmi závažnou záležitost, chtěla by Vám
Rada ČT vyslovit
poděkování za podrobnou informaci i za důvěru, kterou v ní vkládáte.
U
vědomí těchto
skutečností se Rada ČT podrobně zabývala nejen právní, ale i morální a
společenskou stránkou
Vašeho případu. Rada ČT konstatovala, že podle zákona je v její pravomoci
odvolat generálního
ředitele ČT, avšak není v její pravomoci odvolat z funkce jakéhokoliv
pracovníka České televize.
Tolik tedy ke kompetencím Rady ČT.
Rada ČT samozřejmě uvítala; kdyby v České televizi vznikl solidní dokument o
činnosti
Jazzové sekce a uvítala by to nepochybně i Česká televize, která tak učinila
už tím, že s Vámi
uzavřela smlouvu na takový dokument podle informací, kterých se nám dostalo,
tento námět i
proplatila, nicméně je zapotřebí vzít v úvahu jisté problémy, které se v
pohledu na historii Jazzové
sekce vyskytly mezi samotnými jejími členy, jak jsme vyrozuměli z určitých
narážek ve Vašem
dopise).
Domníváme se, že by bylo dílu na škodu, kdyby zůstalo pohledem
subjektivním, na
škodu, kdyby se za obsah a vyznění díla nemohli bez výhrad postavit všichni,
kteří se na práci
Jazzové sekce podíleli. S tímto postupem by nepochybně Karel Hynie souhlasit
musel.
Rada ČT nezná obsah Vašeho podnětu k zahájení trestního stíhání Karla
Hynieho, je věcí
příslušných orgánů jak v té věci budou postupovat. Do té doby, než bude tato
záležitost
vyřešena, např. soudní cestou, nemůže Rada ČT učinit žádné rozhodnutí ve
věci Vašeho výše
zmíněného návrhu na odvolání generálního ředitele ČT, nebo» se domnívá, že
Vámi uvedené
důvody (viz např. bod 4 Vašeho dopisu) jsou k takovému kroku při nejmenším
více než
nepřiměřené.
Je nám ctí pane Mašito, že jste se ve Vašem sporu s jedním producentem České
televize
obrátil na nás. Vážíme si důvěry, kterou v nás vkládáte, byli bychom rádi,
kdyby se se stejnou
důvěrou na nás obrátili i mnozí ostatní, kteří léta obětavě v Jazzové sekci
pracovali a my budeme
velice doporučovat generálnímu řediteli ČT, aby v rámci svých možností, jak
finančních tak
programových, vznik dokumentu o Jazzové sekci za odborné i tvůrčí spolupráce
všech jejích
členů bezvýhradně podporovat. Litujeme, že stávající zákon o Radě ČT nám
neumožňuje
iniciativnější postup.
Dovolte nám, pane Mašito, v závěru našeho dopisu Vám popřát mnoho dalších
tvůrčích
úspěchů, do Vaší práce Vám přejeme pevné zdraví a mimořádnou pracovní
pohodu.
S pozdravem
PhDr. Jan Jirák v. r.
předseda Rady ČT
Karel Mašita, Kvestorská 1177/13, 140 00 Praha 4
Rada České televize
Kavčí hory, 140 70 Praha 4
Praha 7. září 1998
Věc: odpověď na dopis předsedy Rady ČT z 2. září 1998
Vážený pane předsedo, resp. místopředsedo!
K Vašemu dopisu z 2. září 1998 ohledně problému s vedením ČT ve věci
televizního dokumentu o Jazzové sekci, který mi byl doručen dnes, Vás musím
upozornit, že ani ČT a ani Rada ČT neplní své zákonné povinnosti a že
zmíněný dopis obsahuje řadu možná účelových nepřesností. Pominu-li fakt, že
tento dopis jsem dostal jako odpověď na můj dopis z 10. 6. 1998, tedy po
téměř třech měsících, musím Vás tímto požádat, abyste a) celou věc znovu
důkladně prošetřili, včetně toho, že se k ní zodpovědně vyjádří též gen.
řed. ČT p. Puchalský, a b) abyste mi nevnucovali něco, co namísto projasnění
věci ji pouze silně zamlžuje. Konkrétně tedy:
1. Vaše lpění na tom, abych na mé práci o Jazzové sekci spolupracoval se
všemi členy a fanoušky Jazzové sekce, dokazuje Vaši hlubokou neznalost této
organizace. Neboť znovu opakuji, že Jazzová sekce měla několik tisíc členů
a desetitisíce příznivců prakticky po celém kulturním světě - ti všichni
tedy "musí" do mé práce mluvit, a smějí mít k ní cenzorské, honorářové a
další nároky? Anebo už jen hledáte alibi, jak se tohoto pořadu zbavit, když
jsou s ním takové "problémy"? V tom případě ovšem spolu s vedením ČT
porušujete § 2 zákona o České televizi.
2. Naléhání na to, že tato práce musí být objektivní, mě hluboce uráží.
Neboť jsem novinář a veškerou dokumentaci o Jazzové sekci jsem shromažďoval
řadu let právě proto, abych ji mohl veřejnosti podat v co nejobjektivnější
formě. Zplnomocnění k nápravě nezákonnosti, spáchaných komunistickým
režimem vůči Jazzové sekci, jsem vzal mj. proto, abych si vytvořil možnost
též důkladně prostudovat všechny úřední, tedy i trestně právní spisy
Jazzové sekce - opět kvůli maximálně objektivnímu pohle du na toto téma.
Mimoto: já jsem sice autor námětu a návrhu scénáře, nicméně dalším
"objektivizačním" prvkem snad musí být také režisér, zde zároveň spoluautor
podrobného scénáře.
3. Snaha několika býv. členů Jazzové sekce o de facto totální zmaření této
mé práce je pouze účelové mlžení skutečné historie Jazzové sekce. Hlavním
cílem této snahy je, aby se těchto pár lidí mohlo na obrazovce samo
náležitě "heroizovat" a ještě si připsat další výhradní zásluhu na vzniku
tohoto dokumentu - nebo ho aspoň zmařit. Ve skutečnosti ovšem nebyli pro
celou činnost Jazzové sekce příliš důležití; dlouholetý člen Jazzové sekce
Jiří Exner mi do diktafonu k tomu řekl: "První liga byl pouze předseda
Sekce Karel Srp a po něm místopředseda Joska Skalník." Ti další lidé plnili
pouze jejich nápady a pokyny. Během Srpova věznění ostatně právě tito lidé
provedli Srpovi v jeho koncepci Jazzové sekce několik nehorázností, což
poté vedlo k jejich odtržení do nynějšího Unijazzu. V této souvislosti jde
tedy jen o jakousi frakční bitvu, kde historie je jen zástupný problém a
hlavním cílem je skrytá reklama současných kulturních aktivit a zejména
představitelů Unijazzu. Tento problém není však mojí věcí jako autora
dokumentu, který zpracovávám na základě zjištěných a ověřených skutečností;
já si prostě nemohu dovolit podléhat lidem, jejichž tzv. nabídky na
spolupráci s ČT jsou motivovány především jejich současnými komerčními
zájmy - takovou spolupráci musí odmítnou i ČT. Neboť jinak nevznikne
skutečně objektivní dokument, ale pouhý samolibý "oslavný pomníček" pár
navzájem si přikyvujícím "protikomunistickým hrdinům" pro jejich vlastní
reklamu.
4. Producent Karel Hynie tuto věc nemůže realizovat, neboť z našich
osobních setkání jsem nabyl přesvědčení, že tímto projektem si chce udělat
jen jakousi "plusovou čárku". Už při prvním setkání a koncepci tohoto
tématu jsem ho upozornil, že jím nabízená pouhá hodina vysílacího času je
nesmysl a plýtvání časem. Nebo» Jazzová sekce je fenomén nejen tuzemské
kultury, ale i nejvyšších pater mezinárodní politiky - když např. Husák
při Vídeňské následné schůzce o plnění KBSE v roce 1987 projevil přání
setkat se s delegací USA, bylo mu vzkázáno, že nejdřív musí propustit z
vězení Jazzovou sekci. Tomu ovšem něco předcházelo a poté i následovalo, a
to vše prostě nelze vtěsnat do pouhé hodiny - viz ostatně můj námět a návrh
scénáře.
Toto jsou rámcové důvody mého zásadního nesouhlasu s dopisem Rady ČT z 2.
září 1998 v této věci a žádám jí tímto, aby se věcí znovu a důkladněji
zabývala - viz § 4 zákona o České televizi. Zároveň Radu ČT žádám, aby tento
dopis a můj dopis Radě z 10. června 1998 předložila gen. řed. ČT a vyzvala
ho, aby se on sám, nikoli pouze producenti, neprodlené k věci písemně
vyjádřil.
Pokud pak Česká televize nejpozději do 30. listopadu 1998 se mnou
nepodepíše smlouvu na scénář a nejpozději do 31. prosince 1998 nezahájí
konkrétní přípravy k realizaci dokumentárního pořadu o Jazzové sekci dle
mého námětu a návrhu scénáře, odvezdaných ČT 19. prosince 1997, nadále na
něm s ČT nebudu spolupracovat. Neboť nedůvěryhodné instituce i jednotlivce
zásadně ignoruji.
Karel Mašita