Telefonní účty po americku: Řešení pro nynější internetovou rebelii v České republice
An English version of this article has been published in the internet weekly Electronic New Presence.
Vzhledem k tomu, že mají ceny za užívání telefonu stoupnout, je dokonce zjevnější, než kdy předtím, že způsob, jímž se v České republice účtuje za telefonní služby, je zastaralý a brání rozvoji informační technologie. Měli bychom si vzít levné a jednoduché poučení ze Spojených států.
v
Jestliže nedojde ve velmi brzké době k reformě způsobu účtování za telefonní služby, Česká republika nebude schopna vyrovnat se s požadavky informační éry. Ve Spojených státech je systém účtování jednodušší, levnější a víc vychází vstříc požadavkům uživatelů internetu. Není to náhoda, že mají Spojené státy největší počet pravidelných uživatelů internetu.
Během několika posledních dní a týdnů explodovalo na české telekomunikační scéně několik skutečností, které by měly vyvolat pozornost všech osob v České republice, které pravidelně užívají telefonu.
Zaprvé, Český výbor pro telekomunikace odmítl právo společnosti pro mobilní telefony RadioMobil, nabídnout svým zákazníkům levnější dálkové telefonování prostřednictvím inteligentního využívání internetu. Toto rozhodnutí zaručuje firmě SPT Telecom její šestiletý monopol, který jí vláda udělila už v roce 1994 oplátkou za příslib, že bude v ČR zlepšena telekomunikační infrastruktura.
Zadruhé, ministerstvo financí a Český výbor pro telekomunikace nedávno povolily cenovou "deregulaci", v jejímž důsledku stoupnou možná místní poplatky za telefon až o šedesát procent. Plány zvýšit místní ceny za telefon se nyní už realizují.
Ondřej Neff, editor českého internetového deníku Neviditelný pes, to správně charakterizoval jako "aroganci monopolu" (Lidové noviny, 9.11.1998). Má také pravdu, že jestliže budou plánovaná zvýšení realizována, můžeme se v podstatě rozloučit s českým internetem.
Vzniklo protestní a byla zahájena petice. Během několika dnů petici podepsaly desítky tisíc lidí. Bohužel, čeští politikové normálně nereagují na požadavky veřejnosti a většina českých politiků je beznadějně neznalá nové informační technologie a zastává k ní záporný postoj (viz loňské články Václava Klause). Proto je na místě obava, že nebude mít petice žádný vliv.
Internet jistě není všelék, ale firma, která chce přilákat zákazníky ze zahraničí, může v dnešním světě sotva doufat, že bude moci efektivně vstoupit do konkurenčního boje bez internetu. Množství informací, které internet poskytuje - relativně levně a rychle - zvyšuje znalosti i produktivitu pracovníků i studentů všude tam, kde je internet k dispozici. Česká republika si nepomůže z nynější hospodářské recese tím, že bude internet ignorovat.
Co by mohla učinit Česká republika, aby posílila svůj potenciál pro informační věk? Rád bych navrhl jednoduchou reformu poplatků za místní telefonní hovory, podle amerického vzoru. Jednoduše řečeno: za všechny místní hovory jediného zákazníka za jeden měsíc se platí jednotná rozumná cena. Znamená to, že můžete za tuto jednotnou cenu telefonovat místně, jak dlouho chcete. Ve Spojených státech bylo dokázáno, že takový jednoduchý účtovací systém, kdy každého soukromého zákazníka doma (nikoliv firmu, pro podniky je jednorázový poplatek vyšší) stojí místní hovory za měsíc jednorázovou jednotnou cenu asi 5 dolarů (150 Kč), snižuje administrativní náklady telekomunikačních společností i poplatky pro zákazníka.
Neříkejte mi, že si Spojené státy mohou tento systém dovolit jen proto, že jsou bohaté. Mnoho "bohatých" zemí, jako je Velká Británie, nadále využívají zastaralého účtování za místní hovory podle počtu odtelefonovaných minut, a to rozvoj internetu zabíjí. Nemá to nic společného s chudými či bohatými zeměmi: má to mnoho společného s inteligentní vládní regulací a s úsilím omezit "aroganci monopolů".
Kolik by takový jednotný měsíční poplatek za hovory mohl v ČR být? Přirozeně nemohu udat konkrétní cifru, ale pokud mohou americké telekomunikační společnosti, které mají daleko vyšší náklady na pracovní síly, účtovat zákazníkům přibližně pět dolarů měsíčně, nevidím důvodu, proč by SPT Telekom měl účtovat daleko více.
Je to jednoduché řešení, které by ušetřilo všem čas, rozčilování a peníze.