středa 11. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Situace v Rusku:
  • Hladomor v Rusku možná "ohrozí Evropu" Interview se Zdeňkem Šámalem v Lidových novinách:
  • Jak potěšit doktora Šmída (Tomáš Pecina) Česká televize:
  • Centrum českého videa a jeho exkluzívní kontrakt s Českou televizí (Jiří Novák) Školství a české kulturní dědictví:
  • Očité svědectví - jak se učí česká literatura na středních školách (Martin Madera) Soudnictví:
  • Advokáti ex offo nedokáží vymoci od obžalovaného honorář (Michal Škop) Publicistika Václava Klause:
  • To je síla: K článku Václava Klause, proč není sociálním demokratem (Jiří Jírovec)
  • Myslíme jinak - jen ne hlavou (Jan Hurych) Rozhovor s Ivanem Langerem, místopředsedou parlamentu a ODS:
  • Opoziční smlouvu s ČSSD nezrušíme, o koalici budeme jednat s Unii svobody a s lidovci, dvojí občanství nepovolíme a jinak za mnohé mohou novináři." Velká Británie:
  • Lobbystické skupiny platí pohoštění poslancům
  • Britského vrchního velitele spojeneckých vojsk v Bosně prý odposlouchávali Američané Reakce:
  • Dementi Ivo Mathého
  • Pár poznámek k posledním vydáním Britských listů (Tomáš Pecina)
  • Nová trasa metra (Jindra Vavruška) Protest:
  • Protest proti Jiřímu Pelikánovi: Prezident Havel vyznamenal předsedu Akčního výboru, který v r. 1948 vylučoval studenty (Josef Schrabal)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Očité svědectví - jak se učí česká literatura na středních školách

    Martin Madera

    "Tato slavna ceska myslenkova literarne kulturni tradice se prece studuje i na ceskych univerzitach, a pevne doufam, ze i na ceskych strednich skolach, a ne pouze formou biflovani telefonnich seznamu jmen autoru a nazvu titulu jejich del." (Viz http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/Kundera.html )

    Vazeny pane Culiku,

    toto je moje reakce na vas podotek na vyse zminene strance. Mam za to, ze podobny nazor jste vyslovil opakovane a ze jste byl za nej i kritizovan. Spolu s Vami se domnivam, ze humanitni predmety jako takove a ceska literatura predevsim jsou ostudou jinak celkem kvalitniho ceskeho stredniho skolstvi a ze tato situace zasluhuje verejnou diskusi.

    Na ceskych gymnaziich jsem pobyval v letech 1993-95. Nejdrive rok na soukromem Moravskem gymnaziu, pote kratsi dobu (asi mesic) na Gymnaziu Elgartova a nakonec na Gymnaziu na tr. Kpt. Jarose, vsechny v Brne. A mohu zodpovedne prohlasit, ze hodiny ceske literatury na _vsech_ patri k mym nejhorsim zazitkum z  ceskych strednich skol, ackoli nemohu uprit snahu pi. prof. Odehnalove z tr. Kpt. Jarose, pred par lety oznacene pruzkumem MSMT za nejlepsi stredni skolu v Ceske republice. Vinen je tedy system, nikoli jednotlivi ucitele, ale skutecnost je nesporna: memorovani telefonnich seznamu _je_ hlavni naplni hodin literatury. Ctenim autoru je traveno mene nez 5% casu, a to nemluvim o rozboru dila ci o jakekoli forme diskuse o nem. (Nemohu ale posoudit, jak moc se situace (ne)zmenila po r.1995. Par veci se v Cechach posledni dobou prece jenom meni k  lepsimu.)

    Po svem prichodu na anglickou stredni skolu (Stamford School, Lincs., jedna z Independent Schools) jsem byl sokovan, jakym zpusobem se probira anglicka literatura na teto instituci, ktera byla jinak po akademicke strance nejmene o jednu tridu pod 'Jaroskou', jak je v Brne G na tr. Kpt. Jarose nazyvano. Centrem vyuky _je_ cteni autoru, i puvodniho Chaucera, jakkoli je jeho jazyk rozdilny od soucasne anglictiny, a vetsina casu ve tridach _je_ travena diskusi nad dilem.

    Nevim, jako prirodovedne orientovany clovek to mozna nedokazu plne posoudit, ale zda se mi, ze hlavnim cilem stredoskolskeho predmetu 'cesky jazyk a literatura' je odratit studenty od cteni cehokoli, co je napsane v cestine. Pokud je tomu tak, v mem pripade se to plne podarilo: ceskou knihu jsem, castecne z  protestu, od r.1995 necetl.

    S uctou,

    Martin Madera
    Trinity College,
    Cambridge

    P.S. Dal jsem si tu praci a nasel jsem si na disku zpracovane maturitni otazky, tak, jak jsem si je v roce 1995 stahl na Jarosce. 'Vami proklamovani' autori Skvorecky, Kundera, Hrabal, Vaculik a Havel zaujimaji necelou jednu ctvrtinu 28. otazky 'Tematicka ruznorodost ceske a slovenske literatury po r.1945', z celkoveho poctu 29 otazek.

    PEVNE DOUFAM, ze tento predmet se od roku 1995 posunul nekam dale, nebot jako cloveku, ktery se hlasi k ceske narodnosti, je mi na Cambridgi trapne, ze jsem zadneho z techto autoru necetl.

    Mel bych si jit koupit anglicky preklad.... ;-)


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|