Solidnost informační databáze o firmách
Ředitel firmy Direkta Group s.r.o. nemůe přesvědčit ani média,
ani odborníky
Začnu poněkud ze iroka. Za posledních sedm let se v mé kanceláři
vystřídalo bezpočet agentů, kteří mi nabízeli placenou inzerci v
některém ze stovek katalogů firem. Nabídek dolých potou byla také
neuvěřitelná halda. Dodnes je v novinách řada inzerátů hledajících
regionální obchodní zástupce pro nabízení takovéto inzerce. V úplných
počátcích tohoto druhu podnikání byla poměrně příznivá situace:
vznikaly nové firmy, privatizovaly se provozovny i fabriky a větina
z nich měla potřebu se jakýmkoli způsobem zviditelnit. Regionální
či oborové katalogy vydávané nárazově nebo periodicky byly levnou
placenou reklamou, tyto katalogy dokázaly konkurovat i "velkým"
katalogům jako jsou Zlaté stránky a Edit. Ty měly a mají nespornou
výhodu ve funkci telefonního seznamu a tedy ve své částí, kde se
bezplatně zveřejňují základní údaje o vech firmách. "Malé"
katalogy ale zveřejňovaly údaje o firmách, které díky nedostatečné
telefonizaci vyuívaly občanské telefonní stanice nebo je "velké"
při roční periodicitě vydávání zveřejnily pro začínající firmu příli
pozdě. Dnes se ji situace v telekomunikacích i firmách stabilizovala
a ani nových firem a provozoven u tolik nevzniká. Navíc reklamní
průmysl je u zavedeným oborem a jeho profesionalizace trh v řadě
segmentů "vyčistila". V tomto průmyslu jsou ji zavedeny
nejrůznějí způsoby hodnocení a kadé profesionální médium má auditovaný
náklad nebo sledovanost.
S rychlou modernizací osobních počítačů se rozířila média CD-ROM
jako ideální nosič informací a i na naem trhu se objevily takzvané
firemní databáze (existovaly i předtím ířené na disketách). Část
z nich vyuívá dat z Českého statistického úřadu, take pokrývá
vechny existující firmy včetně podnikatelů-fyzických osob (celkem
kolem 1,5 milionu), část vyuívá jako zdroje Obchodní rejstřík (zhruba
160000 firem) nebo se zaměřují na společnosti obchodovatelné na
burze. Samozřejmě existují i CD-ROM verze titěných seznamů Edit,
CD-ROM verze telefonních seznamů (i poněkud pokoutní) či dat z jiných
slueb jako je třeba Evropská databanka. Objevily se i jednorázové
akce reklamních CD-ROM, jako byl mohutnou reklamou uváděný Agent,
o kterém u nikdy nikdo neslyel. Opět je tu spektrum od automatického
zveřejňování údajů o firmě zdarma po výhradně placenou reklamu.
Větina těchto systémů ale kombinuje zveřejnění zdarma s placenou
inzercí, případně doplňuje veřejně dostupné zdroje o svůj dalí
sběr informací.
S expanzí dostupnosti Internetu v posledních letech se objevila
i řada zdrojů na tomto progresivním médiu, která výe uvedeným konkuruje.
Řada databází je dostupná on-line a často zdarma (například Obchodní
rejstřík, telefonní seznamy a dalí). Dalí sluby, jako jsou
seznamy a vyhledávače rovně, nabízejí své sluby zdarma a zveřejnění
firemních materiálů na virtuálních serverech není pro firmy ani
náročné ani cenově nedostupné. Ale i tady je ji nyní k dispozici
respektovaná odborná nezávislá kontrola: DCCI
audit.
Tady bych mohl skončit: ředitel PhDr. Vladimír Kokoka ve svém článku
Nejsnazí
je psát bez znalosti věci sice uvedl o svých aktivitách: "...
jedna firma u 9 let vydává oborové titěné katalogy (kadý rok
asi 8 titulů), druhá se zabývá internetem (byznys server Direkta
http://www.direkta.cz) a třetí
tvorbou CD-ROM. e za 9 let podnikání máme jistě 10 000 firem, kterým
jsme dobře odvedli práci, kterou jsme slíbili." Profesionálním
auditem svoje tvrzení bohuel nepodpořil. Kam distribuoval katalogy
a CD-ROM, v jakém nákladu je vydal, jaká je návtěvnost jeho WWW
serveru se bohuel ze seriózního či nezávislého zdroje nedozvíme.
Přitom jen pohledem do Obchodního rejstříku vidíme, e pan Kokoka
le, Direkta s.r.o. existuje jen sedm let. Rusové pro takové podnikaní
mají termín "prodavač vzduchu".
Na WWW stránkách firmy Direkta Praha s.r.o. (internetové trojče)
s názvem Byznys server DIREKTA s podtitulem "Česká republika
- Byznys informace na českém internetu" je sice velké mnoství
odkazů, ale bohuel jeho návtěvnost je podle přinejmením neseriózního
ebříčku TOP 20 (který
bezostyně o sobě tvrdí, e jde o ebříček dvaceti nejnavtěvovanějích
českých stránek) jen velmi nízká: 423 návtěv hlavní stránky denně.
Dle tohoto ebříčku DIREKTA obsazuje třetí místo. Nejúspěnějí
informační server je naproti tomu dle DCCI Seznam
s 290 875 návtěvami a 16701 unikátních ISP přístupů denně. Oba
údaje jsou sice obtíně srovnatelné, ale v kadém případě jde o
rozdíl dvou řádů. Na dalích stránkách WWW Direkta je uváděno, e
návtěvnost stránek je tisíc denně a nalezneme tu i perlu, svědčící
o naprostém amatérismu a nesoudnosti autorů: je tu nabízeno umístění
reklamního banneru na serveru Direkta za 240 Kč za jedno shlédnutí.
Přitom profesionální reklamní servery nabízejí umístění reklamních
bannerů na prestiních serverech někde v řádu stovek Kč za tisíc
shlédnutí.
Take pokusím se o závěr: firma Direkta Group se pustila do projektu,
který je evidentně nad její síly a ke kterému nemá potřebné zkuenosti.
Je pozoruhodné, e evidentní slabiny projektu IMEZ i autorské firmy
neodhalil úřad místopředsedy vlády, místopředseda vlády Pavel Mertlík
sám, a ani odborník Jiří Kofránek. Podrobné připomínky k dostupným
údajům o IMEZ jsem rozebral na Světě
Namodro a zatím jsem od ředitele firmy Direkta Group PhDr. Kokoky
k nim vyádané vyjádření nedostal.
Na závěr jetě stručný výčet ji zveřejněných materiálů:
- tisková
zpráva společnosti Direkta Group,
s.r.o. o nabídce informačního systému o českých firmách IMEZ
- Mertlíkovo
doporučení a Rádio Jerevan, Jiří Kofránek , reakce na mediální
ohlas Mertlíkova dopisu
- Nejedná
se o nekalou soutě, s nikým se toti nesoutěí, těpán Kotrba,
kritika "konspirativních teorií" o IMEZ v médiích
- Nabídka
Pavla Mertlíka BYLA podezřelá, Petr Souček, rozbor faktů o IMEZ
- IMEZ
- dalí aféra ve stylu CEIT, můj článek komentující předchozí
materiály
- Nejsnazí
je psát bez znalosti věci, PhDr. Vladimír Kokoka, reakce na
můj článek,
kde nepostřehl ani to, kdo ho napsal
- Nejsnazí
je skutečně psát bez znalosti věci, Daniel Dočekal, reaguje
na předchozí Kokokův článek
- Co
by se profesionálovi stát nemělo, Jan Wagner, odpověď na článek
PhDr. Kokoky