úterý 22. prosince

O B S A H

Česká literatura: historické ohlédnutí:

  • Soudružka Ostrava - česká literatura o Ostravě v padesátých letech (Martin Pilař) Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Mertlík a firma Direkta:
  • Solidnost informační databáze o firmách: Ředitel firmy Direkta Group s.r.o. nemůže přesvědčit ani média, ani odborníky (Jan Wagner) Viděno ze Západu:
  • Byla v minulém roce česká zahraniční politika úspěšná? (Jan Čulík, psáno pro deník Slovo)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Solidnost informační databáze o firmách

    Ředitel firmy Direkta Group s.r.o. nemůže přesvědčit ani média, ani odborníky

    Jan Wagner

    Začnu poněkud ze široka. Za posledních sedm let se v mé kanceláři vystřídalo bezpočet agentů, kteří mi nabízeli placenou inzerci v  některém ze stovek katalogů firem. Nabídek došlých poštou byla také neuvěřitelná halda. Dodnes je v novinách řada inzerátů hledajících regionální obchodní zástupce pro nabízení takovéto inzerce. V úplných počátcích tohoto druhu podnikání byla poměrně příznivá situace: vznikaly nové firmy, privatizovaly se provozovny i fabriky a většina z nich měla potřebu se jakýmkoli způsobem zviditelnit. Regionální či oborové katalogy vydávané nárazově nebo periodicky byly levnou placenou reklamou, tyto katalogy dokázaly konkurovat i "velkým" katalogům jako jsou Zlaté stránky a Edit. Ty měly a mají nespornou výhodu ve funkci telefonního seznamu a tedy ve své částí, kde se bezplatně zveřejňují základní údaje o všech firmách. "Malé" katalogy ale zveřejňovaly údaje o firmách, které díky nedostatečné telefonizaci využívaly občanské telefonní stanice nebo je "velké" při roční periodicitě vydávání zveřejnily pro začínající firmu příliš pozdě. Dnes se již situace v telekomunikacích i firmách stabilizovala a ani nových firem a provozoven už tolik nevzniká. Navíc reklamní průmysl je už zavedeným oborem a jeho profesionalizace trh v řadě segmentů "vyčistila". V tomto průmyslu jsou již zavedeny nejrůznější způsoby hodnocení a každé profesionální médium má auditovaný náklad nebo sledovanost.

    S rychlou modernizací osobních počítačů se rozšířila média CD-ROM jako ideální nosič informací a i na našem trhu se objevily takzvané firemní databáze (existovaly i předtím šířené na disketách). Část z nich využívá dat z Českého statistického úřadu, takže pokrývá všechny existující firmy včetně podnikatelů-fyzických osob (celkem kolem 1,5 milionu), část využívá jako zdroje Obchodní rejstřík (zhruba 160000 firem) nebo se zaměřují na společnosti obchodovatelné na  burze. Samozřejmě existují i CD-ROM verze tištěných seznamů Edit, CD-ROM verze telefonních seznamů (i poněkud pokoutní) či dat z jiných služeb jako je třeba Evropská databanka. Objevily se i jednorázové akce reklamních CD-ROM, jako byl mohutnou reklamou uváděný Agent, o kterém už nikdy nikdo neslyšel. Opět je tu spektrum od automatického zveřejňování údajů o firmě zdarma po výhradně placenou reklamu. Většina těchto systémů ale kombinuje zveřejnění zdarma s placenou inzercí, případně doplňuje veřejně dostupné zdroje o svůj další sběr informací.

    S expanzí dostupnosti Internetu v posledních letech se objevila i řada zdrojů na tomto progresivním médiu, která výše uvedeným konkuruje. Řada databází je dostupná on-line a často zdarma (například Obchodní rejstřík, telefonní seznamy a další). Další služby, jako jsou seznamy a vyhledávače rovněž, nabízejí své služby zdarma a zveřejnění firemních materiálů na virtuálních serverech není pro firmy ani náročné ani cenově nedostupné. Ale i tady je již nyní k dispozici respektovaná odborná nezávislá kontrola: DCCI audit.

    Tady bych mohl skončit: ředitel PhDr. Vladimír Kokoška ve svém článku Nejsnazší je psát bez znalosti věci sice uvedl o svých aktivitách: "... jedna firma už 9 let vydává oborové tištěné katalogy (každý rok asi 8 titulů), druhá se zabývá internetem (byznys server Direkta http://www.direkta.cz) a třetí tvorbou CD-ROM. Že za 9 let podnikání máme jistě 10 000 firem, kterým jsme dobře odvedli práci, kterou jsme slíbili." Profesionálním auditem svoje tvrzení bohužel nepodpořil. Kam distribuoval katalogy a CD-ROM, v jakém nákladu je vydal, jaká je návštěvnost jeho WWW serveru se bohužel ze seriózního či nezávislého zdroje nedozvíme. Přitom jen pohledem do Obchodního rejstříku vidíme, že pan Kokoška lže, Direkta s.r.o. existuje jen sedm let. Rusové pro takové podnikaní mají termín "prodavač vzduchu".

    Na WWW stránkách firmy Direkta Praha s.r.o. (internetové trojče) s názvem Byznys server DIREKTA s podtitulem "Česká republika - Byznys informace na českém internetu" je sice velké množství odkazů, ale bohužel jeho návštěvnost je podle přinejmenším neseriózního žebříčku TOP 20 (který bezostyšně o sobě tvrdí, že jde o žebříček dvaceti nejnavštěvovanějších českých stránek) jen velmi nízká: 423 návštěv hlavní stránky denně. Dle tohoto žebříčku DIREKTA obsazuje třetí místo. Nejúspěšnější informační server je naproti tomu dle DCCI Seznam s 290 875 návštěvami a 16701 unikátních ISP přístupů denně. Oba údaje jsou sice obtížně srovnatelné, ale v každém případě jde o  rozdíl dvou řádů. Na dalších stránkách WWW Direkta je uváděno, že návštěvnost stránek je tisíc denně a nalezneme tu i perlu, svědčící o naprostém amatérismu a nesoudnosti autorů: je tu nabízeno umístění reklamního banneru na serveru Direkta za 240 Kč za jedno shlédnutí. Přitom profesionální reklamní servery nabízejí umístění reklamních bannerů na prestižních serverech někde v řádu stovek Kč za tisíc shlédnutí.

    Takže pokusím se o závěr: firma Direkta Group se pustila do projektu, který je evidentně nad její síly a ke kterému nemá potřebné zkušenosti. Je pozoruhodné, že evidentní slabiny projektu IMEZ i autorské firmy neodhalil úřad místopředsedy vlády, místopředseda vlády Pavel Mertlík sám, a ani odborník Jiří Kofránek. Podrobné připomínky k dostupným údajům o IMEZ jsem rozebral na Světě Namodro a zatím jsem od ředitele firmy Direkta Group PhDr. Kokošky k nim vyžádané vyjádření nedostal.

    Na závěr ještě stručný výčet již zveřejněných materiálů:

    Jan Wagner



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|