Černobílé vidění - příspěvek do diskuse o lustracích
President Václav Havel se ve svém
novoročním
projevu
zmínil o falšování historie. Prestože neprozradil, které a kým, lze se
domnívat, že jde o českou historii, pojímanou tak, jak se to zrovna komu
hodí do krámu - pravda sem, pravda tam.
Co vlastně ze své moderní historie víme? Z éry Rakouska-Uherska, První
republiky, Protektorátu, období 1945-48, 1948-89 i z historie
nejmodernější ? Co víme o osobnostech (odmysleme si masarykovské
tatíčkování) a o životě v té které době ? Co víme o politických hnutích a
stranách, o čestnosti i podvodnosti politiků, úspěších i nezdarech ? A
kolik toho vlastně chceme vědět ?
A i to málo, co víme se neustále potvoří, se všemi důsledky, které
opouštění vlastní historie přináší. Neschopnost objektivní analýzy 40-ti
let komunistického režimu je toho nejlepším důkazem. Složitá síť
sociálních, politických, ekonomických a vnitro- i zahraničně-politických
vztahů byla zjednodušena na poučku, že šlo o zločinecký režim. Toto
jednoduché heslo bylo sice užitečné pro lidi, kteří po roce 1989
potřebovali potřít opozici zleva, ale neumožňuje pochopení současného
světa ani počínání několika generací, které v té době žily.
Polemika mezi Ondřejem Neffem a Tomášem Pecinou je toho nejlepším
příkladem. Narazili na sebe dva lidé, kteří, byť patrně jednu generaci od
sebe vzdáleni, ze zmíněného hesla původně vycházejí. Tomáš Pecina si k
němu vyteoretizoval, jak se lidi měli chovat. Vytvořil si metr, jímž
poměřuje ostatní - třeba Vladimíra Neffa. A Ondřej Neff najednou vidí, že
to není všechno tak jednoduché, protože jeho otec do toho schematu přece
nepasuje - tak jako třeba váš, nebo můj.
Aby bylo jasno, neberu Tomáši Pecinovi jeho názor, ani nezpochybňuji jeho
osobní odvahu postavit se v budoucnosti na odpor zlu, až se s ním setká.
Poukazuji toliko na skutečnost, že nadměrné zjednodušení věcí často vede k
nesprávným závěrům.
Lustrační zákon, který v rozepři hraje svoji roli, je výsledkem takového
zjednodušení historie, protože, ať již z jakýchkoli důvodů, vychází z
omezující teze o absolutní zločinnosti komunistického režimu (takže v boji
proti němu je vše dovoleno).
Podle mého názoru se politikové, kteří se dostali k moci po roce 1989, měli
zaměřit především na to, aby převzaté, doplněné, či nově přijaté zákony
byly dodržovány - jinými slovy měli obnovit zákonnost v zemi a povzbudit
občany k tomu, aby stáli za svými právy s tím, že - na rozdíl od
komunistického režimu - najdou v demokratických strukturách (místních
orgánech, soudech, parlamentu, vládě i presidentovi) zastání. Pokud se
lustrační zákon stal součástí tohoto procesu, pak měl být formulován a
dodržován tak, aby byly znemožňěny nové křivdy na občanech.
Nová garnitura politiků se měla zaměřit především na nápravu základních
nedostatků předcházejícího režimu:
neexistující kontrolu moci
její zneužívání k osobnímu prospěchu
nerespektování vlastních zákonů a tím i práv občanů
nezákonné soudní a policejní praktiky
zcela neprůhlednou tajnou složku policie (Stb)
korupci
Tedy - měli to alespoň zkusit. Míru úspěšnosti jejich počínání nechť
čtenář posoudí sám.
Lustrační zákon nemohl sám o sobě moc dokázat. Už kvůli tomu, že jen ten
největší optimista se mohl domnívat, že českoslovenští gauneři byli
výhradně v komunistické straně a navíc na místech, která lustrační zákon
postihoval.
Druhá strana lustrační mince je ještě problematičtější. Zákon totiž
vytváří dojem, že ten, kdo byl negativně prolustrován, je automaticky "slušný
člověk" a naopak. Vytváří tak pocit falešné bezpečnosti, že se nemůže nic
stát, prolustrovaným přece můžeme věřit a nemusíme je kontrolovat.
Jenže zárukou této bezpečnosti, tedy alespoň přibližného fungování
demokracie, není a nemůže být předběžné síto, které navíc platí jen pro
někoho, ale zákony, které platí pro všechny stejně. Zákony, které
zprůhlední celý systém a jejichž dodržování bude úzkostlivě střeženo.
Tato skutečnost mnoha lidem uniká - podle mého názoru právě kvůli černobílé
interpretaci minulosti.
Řeknu to jinak. Zákonnost nelze obnovit tím, že přijmeme zákon, který
potenciálně poškozuje nevinné lidi a už vůbec ne tím, že tento zákon
přesuneme z roviny ochrany společnosti do roviny vyřizování účtů, že
umožníme jeho obcházení a zneužívání.
Ve státech, kde je zákonnost považována za objektivně nezbytnou, lze
požádat soud, aby prozkoumal, zda určitý zákon není v rozporu s principy,
které mu jsou nadřazeny (ústava, listina lidských práv, mezinárodní
dohody).
Podle mého názoru by v Kanadě neměl (lustrační) zákon 254/1995 Sb. (novela
původního zákona 451/1991 Sb. vycházející z nálezu Ústavního soudu částka
116/1992 Sb.) naději na přežití ani den poté, co byl masově porušen
paragraf 19. (Nepřežil by to samozřejmě ani ministr vnitra a patrně
ministerský předseda. Malá ukázka: Ministr ontarijské vlády nedávno padl
kvůli tomu, že ve svém projevu prohlásil, mu matka mladistvého delikventa,
nazvěme ji paní Smithová, děkuje, že jejího syna ve vězení převychovali.
Potenciálně tím porušil zákon, který zakazuje zveřejňování jmen nezletilých
provinilců. Na základě jeho projevu si totiž někdo mohl, kdyby chtěl,
mladíkovu totožnost zjistit a tak se ministr odporoučel.)
Paragraf 19 tohoto zákona totiž zní: "Zveřejňování skutečností uvedených v
osvědčení nebo nálezu nebo zveřejňování osvědčení nebo nálezu samotného,
jakož i zveřejňování jakýchkoli podkladů k jejich vypracování, je bez
předchozího písemného souhlasu občana zakázáno. "
V okamžiku, kdy byl zveřejněn seznam spolupracovníků Stb, tedy v roce 1992,
byl zmíněný zákon de jure zlikvidován, protože bylo masově porušeno
základní právo každého občana, který, ať již z jakýchkoli důvodů musel
lustračním procesem projít.
Pokud se někdo domnívá, že se nic moc nestalo - přece šlo "jen" o komouše a
fízly - dopouští se zásadního omylu. Jestliže nový režim dovolil, aby se
různým občanům měřilo různým metrem a oživil heslo o lese a třískách, pak
se dostal se do stejné pozice jako jeho komunistický předchůdce.
Přehlédne-li se jedna nezákonnost, načne se tím řetěz dalších.
Dá-li se navíc negativní lustrační osvědčení koupit (podle Andrew
Stroehleina za 10 000 Kč), jde nejen o porušení zákona vlastizrádného
rozměru, ale o velmi špatnou vizitku poměrů v ČR. Není totiž možné, aby o
této věci nevěděli lidé, kteří mají dodržování lustračního zákona v
pracovní náplni. Buď jsou neschopní nebo zkorumpovaní, což je ještě horší.
S přihlédnutím k výše uvedenému tvrdím, že lustrační zákon 254/1995 Sb je
již dávno mrtev, takže diskuse o něm je bezpředmětná. Ptát se musíme na
to, kdo je za tuto ostudu mezinárodního formátu zodpovědný. A ovšem i na
to, jak je možné, že se s novou nezákonností společnost tak snadno smiřuje.
Zdánlivě nesouvisející poznámka JČ o Clintonovi: V pondělí ráno jsem slyšel v rádiu reportérku Britského rozhlasu smažit jakéhosi čelného amerického republikánského senátora ohledně nadcházejícího Clintonova procesu. Reportérka se ho ptala, proč trvají Republikáni na tomto procesu, když drtivá většina amerických občanů ho nechce. (Jeremy Paxman jako hlavní titulek reportáží z Ameriky k tomuto tématu oznámil v pátek začátkem pořadu BBC Newsnight: "Amerika - cožpak tam všichni zešíleli?") - Republikán se před reportérkou hájil, že na průzkumech veřejného mínění nezáleží, že jde o ústavní záležitosti, zákony, které se musejí dodržovat, ať si občané v zemi myslí cokoliv.
A dodal, tento Republikán: "Vždyť my jsme se to naučili od vás!" (Mínil Angličanů).
A citoval Thomase Moora, podle něhož je velmi nebezpečné kácet zákony, jak se komu zlíbí podle momentální situace. Vykácíme-li je totiž podle toho, jak se nám to momentálně hodí, nemáme pak nic na svou ochranu, přijde-li skutečná bouře.