Němečtí Zelení proti stavbě dálnice z Drážďan do ČR
Němečtí Zelení proti saské dálnici A17
Po ostré diskusi uvnitř německé strany Zelení/Aliance 90, která je ve vládní
koalici se Sociálnědemokratickou stranou (SPD) na spolkové úrovni, bylo na
konci prosince 1998 potvrzeno, že němečtí Zelení jsou proti výstavbě dálnice
A17 od Drážďan směrem na Prahu. O této skutečnosti, která bude mít jistě
velký význam v další diskusi o osudu dálnice, informovala Děti Země saská
ekologická organizace Grüne Liga.
Přestože Zelení jsou proti výstavbě dálnice A17 již od roku 1991,
konzistentní postoj strany zpochybnili někteří její členové na spolkové
úrovni - např. předseda dopravní sekce Zelených Arno Schmidt nebo mluvčí
poslanecké frakce ve Spolkovém sněmu Rezzo Schleuch. Jejich názory, že již
nelze zabránit další výstavbě dálnice však zvrátili členové z Drážďan a ze
Saska (např. Antje Hermanuová). Pro výstavbu dálnice A17 se naopak vyslovila
saská část SPD, i když ještě před loňskými volbami do Spolkového sněmu byly
zásadně proti.
V této souvislosti je nutné také připomenout, že v únoru 1995 se poslanci za
Zelené, PDS, SPD a Nezávislé v zastupitelstvu města Drážďan vyslovili proti
vedení dálnice A17 přes okraj města, čímž přehlasovali členy CDU. Tento
verdikt však zvrátilo městské referendum dne 5.11.1995, které za masivní
podpory vládnoucí koalice CDU/CSU a FDP podpořilo trasu dálnice A17 blíže
městu.
Velkou nadějí pro odpůrce dálnice jsou v roce 1999 dvě zásadní události -
volby do Saského sněmu (Lantag), kam za Zelené kandiduje i vlivný šéf Grüne
Liga Saska a hlavní odpůrce dálnice Stefan Schönfelder a také nová diskuse o
výstavbě dálnic v Německu, kterou na únor 1999 naplánoval spolkový ministr
dopravy Müntefering (SPD).
Z celkové délky cca 44 km dálnice A17 dosud není postaven ani metr (např.
český úsek Lovosice - Ústí nad Labem - státní hranice měří rovněž cca 44
km), i když dne 21.8.1998 byla zástupci CDU manifestačně před volbami
zahájen první výkop krátkého úseku v délce 4 km u Drážďan. Stavba zatím dále
nepokračuje, neboť není jasné, zda bude financována ze spolkových peněz nebo
z Evropské unie. Celkové náklady jsou odhadnuty na nejméně 2 miliardy marek.
"Přestože na obou stranách hranic existuje silný politický tlak za každou
cenu vybudovat dálnici A17/D8 v předložené trase, dosud zjevné a politikům
ještě neznámé problémy mohou tomuto záměru v blízké budoucnosti definitivně
zabránit", tvrdí vedoucí dopravní sekce Dětí Země Miroslav Patrik.
Další informace lze získat u Grüne Liga Sachsen: Stefan Schönfelder nebo
Matthias Karich, tel. 00-49-351-4943354 a fax 00-49-351-4943450.