Český komplex oběti:
Jak přišli jezuité do Čech - a jiné potíže českého výkladu dějin
Vazeny pane Culik:
vse nejlepsi v Novem roce.
Na clanek o prichodu jezuitu do Cech se lze divat (jako na vetsinu veci,
vcetne historickych skutecnosti), nekolika zpusoby. Sklenice, ktera je
zpuli prazdna, je vzdy take zpuli plna.
Ac je to clanek prevzaty a dycha starobylym slohem, jeho ton: nasilne,
fanaticke, atp. je nestastny pro jakoukoliv uzitecnou komunikaci
myslenek potrebnych obyvatelum ceske kotliny ci lidem v zahranici, kteri
maji ten ci onen zajem o Cesko a o zvelebovani tamnich pomeru.
Clanek prilis zavani komplexem obeti, ktery jako jed vzdy travil a dusil
zdravejsi pristupy jednotlivce a spolecnosti k zivotu a k nasemu mistu v
nem. Schizofrenie ceske mysli, vecne oscilujici mezi Zapadem, nejakou
"svebytnosti" a obcas panslovanstvim, neni prekonana. Viz. rostouci
anti-amerikanismus, odmitani hodnot a praktik anglo-americkeho sveta,
coz se ukazuje nejvyssi "prioritou" a je videno jako nejvetsi nebezpeci
ceskymi intelektualy i nezanedbatelnou casti obyvatelstva (jakkoliv take
"broji" proti cizim vlivum obecne a nemeckemu vlivu obzvlaste).
Skutecnosti je, ze protestantske hodnoty a historie, ke kterym se i
tento clanek vlastne hlasi, nebyly a nejsou v Cechach tak hluboce
zakorenene. Mluvi-li Clinton s Havlem (minule zari) o potrebe "sdilet
atlanticke hodnoty", lidi, kteri to v Cechach poslouchaji a podporuji, je prekvapive malo, ac
hned po roce 1989 mohl byt dojem jiny (a kupr. i Spolecnost pratel USA
mela "preznoc" 40.000 clenu).
Dovolil bych si rici, ze nemala cast odporu vuci rimsko-katolicke
cirkvi, od doby Husa i stoleti po nem, byla vyvolana prostou odbojnosti,
bez zvlastniho zretele ci hlubsiho nakloneni mysleni a zivotu podle
protestantskych hodnot. Protestantske zeme byly vzdalenejsi, jejich
zajmy byly obracene do zamori, svuj hospodarsky ci mocensky vliv
nevidely ve stredni ci vychodni Evrope. Z tohoto hlediska byly neklidnym
Cechum "lepsim" spojencem, v tom, ze od nich nehrozilo "ovladnuti", ani
"poroba". Ale rekl bych, ze tehdy, jako i v moderni dobe i v
soucasnosti, ceske elity a narod jsou spise atheiste, neznabozi a
jakekoliv hlubsi prijmuti judeo-krestanskych tradic autentickym ceskym
obyvatelstvem bude vzdy narazet na vsudypritomnou paranoii "nesmime se
tomu krestanstvi a vse co s tim prichazi zase tak oddavat, aby nas
neovladli".
Kdyz se podivame na zapadni svet, zvlaste pak na anglosaskou cast, u
veskerych historickych a soucasnych vysledku nalezneme primou ci mene
primou vazbu k zasadam judeo-krestanskym. Filozofie zivota jednotlivce,
vztah obcana ke statu a naopak, role prava, zpusoby reseni problemu,
"kulturni hodnoty" a praxe, to vse je tak ci onak soucast celku,
budovanem na davno identifikovanych prirozenych tendencich a sklonech
rozhodujici casti spolecnosti. Zapadni svet se vyviji, tak jako i cely
svet, ale ceska kotlina - zvlaste ponechana sama sobe - neni nikdy
tomuto Zapadu dostatecne blizko.
Je a muselo byt vzdy velkym zklamanim "narodnich buditelu" a "osvicencu"
po cela ta stoleti i ve stoleti dvacatem, jak se vzdy zda "stestena
osudu" puvodnimu ceskemu obyvatelstvu proklouznout skrze prsty.
"Nastesti", mlyny produkujici vymluvy, nejcasteji druhu "cesky narod
obet cizaku", vzdy bezely naplno a dodavaly potrebne utiseni mysli.
Nevim, ale nemam dojem, ze takovy protestantsky narod jako Holandane
trpi nebo nekdy trpeli tak hlubokym syndromem obeti. Skutecny a trvaly
pokrok a cesta do Evropy (spise nez prilis subjektivne pojaty "navrat do
Evropy"), vedou pres zbaveni se vsech priznaku syndromu obeti. To
znamena take objektivni pohled na svoji vlastni historii, ktera
nepotrebuje Hankovo falsifikatorstvi a vsechny to obrovske zkreslene
vykladani veci.
Obavam se, ze ale ani pres 1500 let zkusenosti neni ceskemu narodu dano, aby vymluvy a obvinovani jinych nebyly nadale neodolatelnym
"vysvetlenim" a vykladem veci dnesnich i minulych. Po 300 letech "doby
temna", po utlaku Vidne a Germanu prisel utlak slovanskeho dubiska s
manyry asijskych stepi. A nyni? German se zase snazi se uplatnit (mit
vracene, co mu patrilo, nebo urvat plody, ktere jsme, za nekolik vln
vseobecne konfiskace, "po zasluze" vratili skutecnemu tvurci hodnot" v
ceske kotline, t.j. potomkum praotce Cecha, bez nemeckych ci pocestelych
prijmeni?).
Ale novy, mozna mocnejsi nepritel je Amerika a jeji mnohe
nastroje ovlivnovani a zotroceni. A tak i sveho casu modni anglofil jako
Klaus nyni jiz po leta zesmesnuje americke ci britske rady a pomoc v
rizeni financniho sektoru, budovani nezavisle justice, kultivaci
nevladnich organizaci, atp. V prezamestnanosti s "nebezpecim vlivu
cizaku", formujici se ceske elity "vlastencu" jsou zahlceni dnes dvojim
nebezpecim: vuci Germanum a vuci Americanum a amerikanizaci. Protoze,
jak nakonec priznavaji, "Nemci jsou nam kulturne blizsi", nebezpeni
americke je videno jako vaznejsi (a prijmy z USA nejsou tak hmatatelne
jako z Nemecka).
Tyto okolnosti budou frustrovat a nedavat pocit uspokojeni mnoha
generacim buditelu a obroditelu. Dokonce i ve "sjednocene" Evrope. A jen
nekteri z nich postupem doby zacnou zvazovat, zda neni neco na tom
vyroku Joggi Beara: "Potkali jsme svoje nepratele a byli jsme to my".
Ponekud nasilne prirovnani sanci vyvoje ve stredni Evrope po padu
Berlinske zdi snad mohou byt vseobecne frustrovane nadeje po 60. letech,
kdy probehla dekolonizace Afriky. Tyto nadeje a ocekavani se vyplnuji
jen velice pomalu a s mnoha oklikami. Svoboda sama jeste nezarucuje
ocekavany rozvoj.
Exploatace "historickych skutecnosti", "charakteru ceskych dejin", atp.
k ziveni syndromu obeti byla a bude slepou ulickou, ktera zabranuje
poznani sveta i sebe sama a neumoznuje vydani se na zadouci cestu
partnerstvi se zapadoevropany a se svetem.
Jan Vincent