Projevy xenofobie v BL?
Pane Čulíku,
z důvodu, který mi uniká, Ivan Vágner
cituje můj
článek Manévry
společnosti Bell jako důkaz toho, že: "Mnozí lidé "zvenku" kritizují
prostřednictvím BL české projevy rasismu a xenofobie, přičemž podléhají z
hlediska "objektivity" a "spravedlnosti" zcela stejně neudržitelnému
stanovisku: morální a etické expanzi, dnes projevované především
angloamerickou civilizací."
Ivan Vágner měl možná, že měl k mému článku nějaké výhrady, a v průběhu
psaní svého příspěvku zapomněl jaké. V každém případě je na špatné adrese,
protože to, co jsem napsal, byla další ukázka (a odsouzení) chamtivosti,
která se bezostyšně šíří po světě pod hlavičkou globalizace. Můj postoj k
severoamerické civilizaci se, po dvanácti letech pobytu zde, daleko víc
blíží jejímu zavržení jako celosvětového modelu než k jejímu doporučování.
Ivan Vágner pak pokračuje: "Myslím si, že toto jsou neuvědomované projevy
(má zřejmě na mysli články v Britských listech, poznámka JJ) mnohem širšího
boje, než který si obvykle uvědomujeme (a často si i chceme uvědomit) - a to
boje o sjednocení etických hledisek v globálním rámci, aby tak bylo možné
přistoupit ke skutečně konstruktivním zásahům proti globálním ohrožením
(ekologickým, sociálním, potravinovým, zdrojovým atd.), s nimiž se budeme
muset jako lidstvo bezpochyby vypořádat v přištím století."
Pokud jsem tuto myšlenku pochopil správně, Ivan Vágner upozorňuje na to, že
lidé tuší, že není všechno, jak by mělo být, a že je tedy nutné najít
společnou řeč, která by umožnila "konstruktivní zásahy proti globálním
ohrožením". Z kontextu jeho článku pak vyplývá, že takovou řečí nemůže být,
obrazně řečeno, mechanicky přejímaná britská nebo americká angličtina. S
tím je nutné jen souhlasit. Z výčtu globálních ohrožení nelze ovšem vyjmout
globalizaci samu, protože ta (zděděné) problémy, které Ivan Vágner
vyjmenovává, dále prohlubuje a nové vytváří.
Stejně tak souhlasím s tím, co Ivan Vágner dále píše: "Popuzuje mě spíše ona
neomalenost, s níž se tento nový globálně ideologický tlak vede." Zejména
různé "skupiny myslitelů" - nevím jak lépe přeložit v angličtině obvyklý
výraz "think tanks", které za peníze korporací předstírají, že globalizace
je světlá budoucnost lidstva a že to ani jinak být nemůže jsou nejen
neomalené, ale i velmi agresivní.
Globalizace nepřináší celosvětovou spolupráci a ani nemůže, protože její
základní myšlenkou je vyždímat z těch oblastí, které mohou ještě něco
nabídnout (suroviny, levné pracovní síly), maximum. Pokud se tato hnací
síla nezmění, nebude globalizace víc než diktátem, jímž budou mocní tohoto
světa odkazovat zbytek populace (neschopné zúčastnit se konsumování) do
patřičné vzdálenosti od jejich bohatství (o němž jsou možná upřímně
přesvědčeni, že si ho zaslouží).
To je ona priorita, která se, podle Ivana Vágnera "nebude odehrávat jen v
oblasti zdrojů či technologií, nýbrž v oblasti hodnot. Neboli, v informační
společnosti bude mit převahu ten, jehož hodnoty budou nejšíře a nejobecněji
přijatelné."
Tento výrok se mi zdá poněkud zavádějící, protože mluví o převaze v oblasti
hodnot, což implikuje existenci více hodnotových skupin z nichž jedna bude
mít vrch, protože se bude zdát lepší a tedy "nejšíře a nejobecněji
přijatelná". Obávám se, že ve skutečnosti nepůjde o předkládání alternativ
k výběru, ale o vymývání mozků v rámci snahy prosadit systém hodnot
vlastníků globalizace.
Nejsem si zcela jist, jak to Ivan Vágner myslel se sjednocováním věcí
(cituji): "Chápu, že z hlediska celosvětového bude třeba řadu věcí, včetně
etických a kulturních (ba pravě je!) hodnotově sjednotit, ale protože si
uvědomuji, jaké hlubší důvody to má, nesouhlasím, aby se to stavělo jen jako
nevyspělost jedněch (těch, kteří zachovávají dosavadní "špatné" principy a
hodnoty) a "vyspělost" druhých (těch, kteří přešli na nové, "dobré"
principy)".
Citovaný odstavec možná odráží obavu Ivana Vágnera, že není a nebude snadné
určit, co je vlastně dobré a co špatné, kdo je vyspělý a kdo zaostalý a co
(pokud vůbec něco) a na jakém základě sjednocovat.
V této souvislosti se rovněž nabízí otázka, co se stane, když se někdo
sjednocovat nebude chtít.
Dostane raketovou lekci?
Svět pomalu načíná nové tisíciletí veden lidmi, jejichž (projevovaná)
mentální úroveň je na úrovni dětí v mateřské škole. Pravda, mají bohatší
slovník a na rozdíl od dětí mají při tahanicích o pomyslná autíčka a panenky
ukazováčky na spouštích zbraní, které jsou tím lepší, čím bohatší je jejich
rodina (ruský výraz je použit kvůli slovní hříčce).
Nejde samozřejmě jen o mezinárodní vztahy. Daný problém je neméně zřejmý na
vnitropolitické scéně. Kdo s kým nemluví v české politice, by mohl být
titul celé knihy - a podle toho pak republika vypadá. Jan Burián napsal
někdy kolem roku 1990 písničku, která sice odrážela tehdejší politickou
situaci (kdo s kým a proti komu), ale je nadčasová ... a když přijdou
kamarádi, jen s někým se bav: s Frantou jó, s Vaškem, s Milošem zas jó atd.
Je pravda, že Britské listy kritizují české poměry a upozorňují na to, že to
je jinde (třeba v Britanii) v tom či onom směru o něco lepší. Nechť si však
čtenář povšimne, že podobné příklady jsou často doplněny sdělením, které
diskvalifikuje dané uspořádání jako bezchybný model hodný slepého
následování - lže a krade se tam také, ale méně. V běžném životě může ovšem
slovo "méně" znamenat podstatné zlepšení, o něž, jak nepochybuji, autorům
zmíněných přirovnání a rad "zvenčí" jde především.
Myslím, že ani otázky obecnější, týkající se budoucích (a doufejme
přijatelnějších) modelů uspořádání lidské společnosti, nejsou v rozporu se
"zájmy denní novinařiny BL" ani v rozporu s tím, co od svých novin očekavají
jejich čtenáři.
Zdravi
Jiří Jírovec
PS Připojuji ještě vysvětlení pro Ferdinanda, jemuž nebylo jasné, jak jsem
z pouhé jediné fotografie Chruščeva a Eisenhowera poznal, že je vnitřně
drtily "možné následky použití nové hrůzné superbomby".
Ferdinand se mnou bude jistě souhlasit, že pouhý výraz očí rodičů, manželky,
učitelů, nadřízených, či před kým kdo má v životě respekt, často nevěstí nic
dobrého - někdy slov netřeba. Chruščev a Eisenhower se na zmíněných
fotografiích dívali "do nikam" - jako jistý Čupera z pohádky Jana Wericha,
když se blížila pohroma v podobě čerta, který si měl přijít pro jeho dítě.
V kontextu předcházejících záběrů a komentáře pořadu mohl divák usoudit
proč. Těm z nás, kteří si nebyli svými psychologickými schopnostmi zcela
jisti, to dovysvětlil komentátor.
PSS Moje domácí internetová adresa se změnila na jirovecj@magma.ca - ta
stará, v níž je misto magma intranet, bude prý fungovat dál, ale kdo ví jak
dlouho.