Foglar versus Holub
Dobry den pane Culik,
se zajmem ctu diskusi Foglar kontra Holub. Myslim,
ze vysvetleni je jine, nez vetsina pise.
Ani
jeden z panu nejspis nebyl vedomy spolupracovnik
StB a oba s ni jiste meli hodne co do cineni
aspon cast sveho zivota, to by mohlo vysvetlovat,
proc se jeden z nich ocitl na tech podivnych seznamech.
S delkou nekrologu/publicity to vsak nema co delat.
Podle me tu jde jen o popularitu, zatimco Foglar
je v Cechach fenomen, Holuba tu zna jen par
intelektualu a jeho basne cetlo jeste min.
Za bolseviku
se jmeno Holub objevovalo v souvislostech jako nejaky
lekar docela uspesny, ktery mimo to pise i zajimave
basne.
Ve skole se pochopitelne neprobiral ani jeden
z panu.
Jejich popularita byla tedy znacne rozdilna
v domacim a svetovem meritku, tady bych hledal pricinu
rozdilne pozornosti sdelovacich prostredku ne v tom
ze jeden byl udajny StBak a druhy psal pro deti.
Ceska media v tomto asi budou velmi rozdilna od skotskych.
Zdravim,
Petr Kubicek
Poznámka JČ: Milý pane Kubíčku, v podstatě jste potvrdil to, co jsem původně napsal, a dostal za to od jednoho čtenáře vynadáno: Češi se daleko více zajímají o dětské než o dospělé záležitosti. Holub i Foglar byli zakázáni, Holubovi po jeho úmrtí věnovala MFD asi 10 řádků, Foglarovi dlouhý nekrolog, proč - protože Foglar je v ČR známý a populární, Holuba nikdo nezná.
Nynější české společenské povědomí je - musím-li to tak říci - povědomí výrazně plebejské, orientované na nízkou kvalitu a na nízkého společného jmenovatele.
Citují pamětníka z období před druhou světovou válkou, paní, která tehdy chodila do skautu: "My jsme Foglara nebrali. Pro nás bylo jeho pojetí klubovnictví příliš romantické. My jsme vyznávali zásady Setonovy a Baden-Powellovy. Foglar, ty zásady svým způsobem rozmělnil. Jeho literatura se považovala za něco na úrovni Červené knihovny a Rodokapsů. Nebyla to seriózní literatura. Nakonec vycházely Rychlé šípy formou obrázkových seriálů - comics.
Možná je odsudek této svědkyně příliš příkrý. Svědčí však o jednom (a není to jediný předválečný svědek, jehož svědectví mám): za první republiky existovalo povědomí o kvalitě, takzvané "vysoké kultuře" a Foglar patřil k nezávazné, demotické, lidové zábavě.
Je symptomatické, že v dnešní době pojem rozdílu mezi seriózní, kvalitní kulturou a zábavou pro lid zmizel a populární, pokleslá zábava se vydává za nejvyšší kvalitu. Tak se stal i Jaroslav Foglar, jehož občanských postojů si musíme vážit, jehož literatura však byla kýčem, přístupným hlavně dětem, v atmosféře celkové pokleslosti celonárodním básníkem nejvyšších kvalit?