Druhořadost Státní opery Praha?
Kýč v pražském operním divadle, šibřinky pro bohaté snoby
(Autorka je redakci známa.)
Vazeny pane Culiku,
Kdybych nezastavala subjektivisticky nazor na estetiku, tak jsem dnes
(28.1.) videla ve Statni opere Praha kyc. A. Boito: Nerone.
Spravedlivě
zapomenute dilo, ktere nove vedeni SOP vzkrisilo k zivotu - bohuzel jeste v
dost nedotazenem provedeni (sbory falesne, orchestr misty tez).
Tim Vas ale
nebudu unavovat. Z programu jsem zjistila, ze SOP porada v sobotu 6. 2.
Ples v Opere. Radoby VIPaci se budou bavit. Hodokvas v dobe moru.
Tyto akce
zacaly byt poradany po prevratu s cilem naseho priblizeni se k Evrope. Na
prvni z nich hazeli anarchiste po navstevnicich shnila rajcata, pak jejich
zajem opadl.
Kdyz vedla SOP Eva Randova, tak tyto plesy zrusila, nove vedeni
je opet zavedlo.
Mohl byste tam vyslat Stroehleina - Nova Pritomnost na
stare snobarne.
Hadejte, kolik stal operni program. 77 Kc. Ceny
listku se take splhaji do vysin pro normalniho cloveka neunosnych (Parter
800 Kc, 2. balkon okolo 400 - SOP i Narodni divadlo; nektera zvyhodnena
predstaveni za polovic).
. Posuzuji opery pouze z hlediska
divaka, ale je pro me dost zahadou, proc ministerstvo kultury neprodlouzilo
smlouvu minule reditelce Statni opery Praha Eve Randove a po pouhych dvou letech vypsalo
na jeji misto konkurs.
V tomto konkursu pak zvitezili Daniel Dvorak a Jiri
Nekvasil.
Priciny tohoto konkursu nebyly temer diskutovany v novinach -
koho by to take zajimalo.
Nezajimalo to ani me, ale protoze jsem od nastupu
noveho vedeni slysela v SOP 3 opery a ani jedna z nich nebyla provedena
na dobre profesionalni urovni (i kvalita tech, ktere byly na repertoaru uz
drive, se zhorsila), zda se mi divne, proc nenechali ve funkci Evu Randovou.
Nove vedeni klade duraz na nove a mene zname opery. To bych uvitala,
protoze se tady stale obehrava dokolecka asi 20 oper, ktere uz znam
zpameti. Jenze pokud nejsou tzv. nezname opery provedeny dobre, divakovi se
znechuti uz od pocatku a zacne se podobnym produkcim vyhybat.
Kritici pak
lkaji, ze je zdejsi obecenstvo hrozne a konzervativni. Pokud spociva
konzervatismus v tom, ze po nevyrovnane urovni Nerona v SOP uz nebudu
riskovat vyhozeni 800 Kc za Pad domu Usheru (SOP) a pujdu radeji do
Narodniho na Jeji pastorkynu, kde vim, ze jista kvalita zarucena je, tak
jsem tedy konzervativni a zaostala.
Dost nechapu, proc bylo nutne vykopavat zrovna Boitova Nerona, kdyz od
prevratu nebyla nastudovana jedina opera Bohuslava Martinu.
Kdyz ted premyslim o te Randove, zda se mi to stale divnejsi. Mozna
byl jeji odchod nejakou variantou toho, co se stalo Ivanu Kytkovi. Take mela
zkusenost ze zivota v cizine a asi ji take prestalo bavit bojovat s
vetrnymi mlyny.