Češi jsou připraveni na revoluci
Článek vyšel anglicky v aktuálním čísle týdeníku The Prague Post.
Pro některé lidi došlo k tomuto vývoji o rok dříve, než se to čekalo. Pro jiné přichází tento vývoj o mnoho let příliš pozdě. Ať už je tomu jakkoliv, to, k čemu došlo na českém trhu informační technologie letos v létě, znamená, že Českou republiku zachvátí nyní v masovém měřítku internetová revoluce.
Daleko důležitější ale je, že lehčí přístup k internetu pro širší část populace přivodí revoluci v českých sdělovacích prostředcích.
Až do nynějška dusila rozvoj internetu v České republice celá řada faktorů. Proto nepociťovala tradiční česká média takovou konkurenci, která by je přiměla, aby zvýšily kvalitu svých všeobecně podstandardních výrobků.
Absence investigativní novinářské práce, neschopnost osvobodit se od politických vlivů, omezená míra veřejné debaty a příliš otrocké spoléhání se na jediný novinářský zdroj - Českou tiskovou kancelář - tyto faktory oslabily české sdělovací prostředky a způsobily, že vykonávají svou roli hlídacího psa demokracie velmi neúčinně.
Naproti tomu rozsah informací a veřejné debaty v českých internetových denících jako jsou Britské listy a Neviditelný pes byl vždycky širší a tolerantnější vůči nekonformním názorům.
Například debata o NATO v tradičních sdělovacích prostředcích se skoro vůbec nesoustředila na náklady vstupu ČR do NATO, ale v těchto internetových denících o tom proběhla plná diskuse.
Bohužel tyto internetové časopisy dosud existují na okraji společnosti a lze je téměř považovat za undergroundové publikace.
Český internet má totiž docela hodně společného se samizdatem z komunistické éry. Je otevřenější a svobodnější než oficiální tisk, ale čte ho jen pár lidí, a tak jsou internetové časopisy v podstatě bez vlivu.
Kdykoliv se o internetu zmíní mainstreamové sdělovací prostředky, démonizují ho stejně jako jeho samizdatového předchůdce jako něco zrůdného a radikálního. (Když hovoří tisk a televizní zpravodajství o internetu, je to často jen v souvislosti s organizacemi pedofilů či pašeráky drog.)
Český internet je exkluzívní, neznámý a většina obyvatel o něm neví nic. Počty uživatelů patří k nejnižším v Evropě. Podle nejnovějšího výzkumu z daného průmyslového sektoru mají prý v České republice přístup k internetu jen tři procenta obyvatelstva - v severní Americe je to 35 procent a v Evropě je to 10 procent.
Rozvoj internetu v České republice dusí dvojí cenové břemeno. Nejen, že Češi musejí platit poskytovateli internetových služeb (ISP) měsíční poplatek za přístup k internetu (typicky asi 500 Kč), ale také poplatek za telefonní linku za každou minutu užívání monopolní telefonní společnosti SPT Telecom.
Není divu, že se internet nerozvíjí tak rychle v Evropě jako ve Spojených státech, kde jsou místní hovory zadarmo.
Ale Česká republika je dokonce i pozadu za střední Evropou. Podle Jana Lipšanského, redaktora české verze časopis PC WORLD, loni touto dobou čelila Česká republika vážnému poklesu počtu nově registrovaných internetových (IP) adres.
V tomto smyslu se Česká republika octla pozadu za Polskem Maďarskem, Slovinskem, Estonskem a dokonce i za Ruskem. Tato situace vznikla alespoň částečně v důsledku neofobních, protitechnologických postojů u nejdůležitějších politických činitelů v České republice.
Bývalý premiér Václav Klaus se stavěl vůči budoucnosti internetu vysoce záporně. Obával se, že internet "rozštěpí společnost".
Loni v září přiznal premiér Zeman, že internet sám nesleduje a ani ho pro něj nesledují žádní jeho poradci.
Takové oficiální postoje, spolu s monopolem SPT Telecomu na telefonní služby po pevných linkách až do roku 2001 vůbec nepomohly České republice přijmout novou technologii ani začít využívat možností, kterých nabízí.
Avšak sektor informační technologie jde kupředu bez ohledu na oficiální postoje a konečně začíná Česká republika dohánět svět.
Letošní léto se stalo bodem obratu. Nejprve, v červenci, oznámilo několik společností pro mobilní telefony, že vybudují systémy, jak nabízet levnější a rychlejší bezdrátový přístup k internetu.
Zadruhé, a to je důležitější, druhý největší český poskytovatel internetových služeb, Czech On Line, začal od konce srpna poskytovat přístup na internet zadarmo prostřednictvím svých internetových služeb Video On line a konkurenti budou rychle následovat.
Czech On Line začala napodobovat mimo jiné i úspěšnou britskou firmu FreeServe a začala likvidovat dvojí finanční břemeno nákladů přístupu na internet v ČR. Uživatelé budou sice stále ještě muset platit za místní telefonní hovory, ale měsíčnímu poplatku za přístup k internetu bude zřejmě brzo odzvoněno.
Internet si nyní budou Češi moci dovolit více než dříve. Ale povede to také k podstatným změnám v českých sdělovacích prostředcích.
Čím více bude lidem k dispozici internedt, tím více Čechů bude moci uniknout úzkým pojmovým hranicím České televize, rozhlasu a novin.
Bohaté české zdroje, debatní stránky a denní internetové časopisy, které dosud byly jen určitým druhem nového samizdatu, budou rychle zpřístupněny daleko širší veřejnosti a donutí širší mediální trh, aby začal přijímat nové myšlenky a začal se měnit.
Vzniknou také nové a levnější příležitosti, jak se použit o světě z nečeských zdrojů. Nekvalitní české sdělovací prostředky zjistí, že je pro ně stále obtížnější nabízet české veřejnosti cokoliv jiného, než pouhou češtinu, jakmile se octnou s vysoce profesionální konkurencí od západoevropských a severoamerických sdělovacích prostředků na internetu.
Časo se hovoří o tom, že jedním z faktorů, které přispěly ke vzniku revolucí v roce 1989, byla satelitní televize. Obdobným způsobem přinese v nadcházejících měsících nová vlna informační technologie radikální změny do české společnosti tím, že zlikviduje nynější svěrací kazajku hlavních českých sdělovacích prostředků. Vzhl edem k tomu, v jakém stavu jsou česká média i česká společnost, už aby se to stalo.