Pár slov k petardologii, aneb k čemu jsou petardy slov?
Nepřekvapil mě pan Erbák, že byl naštván, že se v ordinaci objevily po Silvestru nějaké popšoukové úrazy. Ale pravdu má pan starosta, když říká, že pšoukání rachejtlemi nelze zakázat. A poznámka pana Čulíka byla velmi nešťastná, nevěcná: "Pan starosta v Rakovníce je bohužel pošetilec. Jako v mnoha jiných oblastech, i v této oblasti je Česká republika sto let za opicemi - musí dohánět oněch čtyřicet let komunistického bezčasí, kdy v ostatních evropských zemích probíhal civilizační vývoj. Situace, jak ji popisuje pan Erbák, existovala v Británii někdy ve třicátých letech." 
Dále Čulík píše: "V posledních desetiletích je veřejný prodej tzv. zábavní pyrotechniky velmi silně omezen na skutečně neškodlivé výrobky, které se ještě prodávají jen s velmi vážným varováním (po zapálení nutnost se vzdálit na 10, popř. 25 metrů) a podléhají v obchodech velmi přísným bezpečnostním předpisům. Celkově jsou v Británii zákony, zajišťující bezpečnost občanů, daleko přísnější a daleko rozvinutější než v České republice." V článku se pokusím vysvětlit, že tomu tak není.
Já osobně bouchací a blýskací pšoukadla na den sv. Silvestra nepoužívám vůbec a lezou mi přímo krkem.
Protože byl letos den mimořádného Velkého stupidia s přiděleným magicko - hysterickým číslem 2000, zašel jsem za zvěrolékařem, abych koupil pro svého psa oblbovací prášky. Díky nim neštěkal od 22. do 01.30. hod. jako minulý rok, ale pouze asi 15 minut. Přes největší pšoukací běsnění jsem toho chudáka velšáka držel v náručí. Funěl jako lokomotiva. Když se intenzita pšouků zmírnila jen tak, aby probudila malé děcko, ale neuvedla do amoku psa, ležel na zemi a přifetovaně usínal. 
Již v polovině prosince jsem nesl nelibě, když nějaký magor pšouknul u domu kde bydlím petardu a poskočil jsem já, pes i hrnek s kafem, který jsem držel v ruce. Popřál jsem mu rakovinu ve střevech (tomu bouchači) a usedl k rozcintnutému kafi.
Ale zároveň jsem měl rozepsaný v počítadle článek o tom, že se jedná o blbinku, snažit se z někoho vymámit pokutu za petardové pšoukání nebo snad i pokutu za to, že prodává pšoukací nástroje před oficiálně povolenou dobou prodeje, který podle vyhlášky královského města Ústí nad Labem je povolen od 1 do posledního Silvestra a jinak utrum...
Je mi to z duše protivné, ale musel jsem napsat v rámci objektivity článek o tom, že vyhláška radních je protizákonná a zakloboukstrčná.
Bratislavská zapšoukací pokuta 1500 korun (asi) a 1000 korun v Ústí n. L. (zcela určitě) je protiprávní. 
V Českomoravsku se mohou legálně prodávat jen výrobky se státní pšoukací zkouškou, která je přilípnuta na každém jednotlivém kusu pšoukadla a rachotoprdidla. Pokud zjistí inspektoři ČOI, že tomu tak není následuje sankce proti prodavači nelegálních prdnic a blesknic. A samozřejmě zákaz obchodního obcování s tímto materiálem.
Pro účel této statě jsem opsal poučení z krizového vývoje při odpalování pyrotechnických hraček na výrobcích prodávaných v Ústí. Jako předlohu jsem použil obaly od vystřelených rachejtlí.
Varování zní např. takto:
Sada kulových pum Dragon (číslo rozhodnutí: 08-95-9044) 
třída nebezpečí: II
Návod: Zkontrolovat zda výmetník a jednotlivé kulové pumy nejeví známky mechanického poškození. V případě poškození nelze nikdy použít. Tubus postavit na nehořlavou podložku tak, aby tubus s plastovým podstavcem byl stabilizován. Do tubusu nasuňte kulovou pumu tak, aby dosedla řádně na dno výmetníku. Sundejte ochranu krytku zápalnice. Zapalte zápalnici a odstupte do vzdálenosti minimálně 10 m. Během 3 - 6 sekund dojde k explozi a z výmetníku vyletí směrem nahoru kulová puma a následuje světelný a zvukový efekt. 
POZOR! Nikdy nezapalujte zápalnici tak, aby jakákoliv část těla byla nad ústím výmetníku.. Při zapalování nutno používat ochranný štít  a rukavice.
V případě selhání výrobku nikdy nenahlížet do výmetníku. Ponechte výmetník v klidu. Poté v kožených rukavicích vyklopte kulovou pumu na nehořlavou podložku a ponořte do vodu na 48 hodin. Následně zakopejte do vlhké zeminy. V případě, že kulovou pumu nelze vyklopit, ponořte ji spolu s výmetníkem na 48 hod. do vody a pak zakopejte do vlhké zeminy, jiná manipulace zakázána.
Zákaz používání v uzavřených prostorách, v dosahu škol, nemocnic, nemocnic aj. veřejných institucí a látek podléhajících vznícení. 
Bezpečnostní okruh 50 m.
Prodej od 18 let.
Coloured Shots a Romische lichter mají shodný návod k použití, protože se liší jen poněkud délkou. 
CS má např. číslo rozhodnutí: 08-97-9128.
V návodu se píše:
Svíci zasuňte svisle do láhve nebo trubky a zapalte zápalnici (mimo zápalných látek). Vzdalte se do vzdálenosti minimálně 5 m. Zpoždění 3 - 8 sekund. Poté postupně vystřelují různobarevné světlice.
Při selhání nechat 10 min. v klidu, poté v rukavicích vložte do nádoby a vodou a po 48 hodinách zakopat. Zákaz používání v místnosti. Jiná manipulace zakázána. Prodej od 18 let.
A následuje otázka: kolik lidí si návod přečte? A pokud ano, kdo návod ve chvíli blbnutí respektuje? Zde je šutr lékařského úrazu... 
Hovořil jsem s lidmi, kteří se zabývají pořádáním ohňostrojů profesionálně. Jim, podobně jako mně, vadí debilní bouchání bouchacími sirkami a petardami, které nejsou založeny na ničem jiném než na akustickém účinku. Světlice, římské svíce, tzv. kulovky, gejzíry apod. mají hlukovou složku daleko menší. Zvuk je pouze součástí odpálení rakety, protože následný efekt je světelný. Je pro skutečnou potěchu.
Nález ústavního soudu
A ještě jeden bod diskuze v rámci petardologie:
jaké je právo občana budit a děsit malé děti, staré lidi, kočky a psy a lekat další spoluobčany? Ke slovu přichází úd ústavního soudu, který rozhodl z vysoké a široké moci svého majestátu, že petardit je zákonné:Zrušení práv. předpisu - návrh okresního úřadu        			 Pl. ÚS 5/99 
 
   Ústavní limity pro vydávání  obecně závazných vyhlášek obcí 
v jejich samostatné  působnosti určuje především  čl. 104 odst.  3 
Ústavy, podle něhož "zastupitelstva  mohou v mezích své působnosti 
vydávat  obecně závazné  vyhlášky". Působnost  obcí v tomto  směru 
vyplývá zejména z ustanovení § 13  odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb., 
o obcích (obecních zřízeních), ve znění pozdějších předpisů, podle 
něhož  se obec  při výkonu  samostatné působnosti  řídí jen zákony 
a obecně  závaznými právními  předpisy vydanými  ústředními orgány 
k jejich  provedení.  I  obecně  závazné  vyhlášky  proto musí být 
v souladu  se  zákony  a  s  obecně  závaznými  právními  předpisy 
vydanými ústředními orgány státní  správy k jejich provedení (§ 16 
odst. 2  cit. zákona). K vydávání  obecně závazných vyhlášek  obcí 
v jejich samostatné působnosti (na  rozdíl od přenesené působnosti 
podle  čl.  79  odst.  3  Ústavy  ČR)  principiálně není zapotřebí 
výslovné zákonné zmocnění. 
     Oblast úpravy předmětné vyhlášky  (tj. používání tzv. zábavné 
pyrotechniky) reguluje  dostatečným způsobem již  zákon č. 61/1988 
Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve 
znění pozdějších  předpisů, a vyhláška  Českého báňského úřadu  č. 
174/1992  Sb.,  o  pyrotechnických  výrobcích  a zacházení s nimi, 
která  tento zákon  provádí. Obsahem  této vyhlášky  je mimo  jiné 
úprava prodeje  a používání pyrotechnických předmětů  (§ 8), v níž 
se   např.  stanoví,   komu  mohou   být  pyrotechnické   předměty 
jednotlivých tříd prodávány a kde se některé z nich nesmí používat 
(např.  v uzavřených  prostorách,  v blízkosti  kostelů, nemocnic, 
dětských  zařízení,  domovů  důchodců,   škol,  ozdravoven  a  při 
sportovních akcích). 
  Tím,  že napadená  vyhláška města  Šumperk daleko překračuje 
rámec této právní úpravy a zakazuje používání zábavné pyrotechniky 
na celém území města absolutně,  dostává se do rozporu s citovaným 
zákonem č. 61/1988 Sb. a  s vyhláškou č. 174/1992 Sb., tento zákon 
provádějící, neboť oba tyto  právní předpisy úplný zákaz používání 
zábavné pyrotechniky na území celé obce nepředpokládají. 
     Ústavní soud  rozhodldnešního dne  ve věci návrhu  přednosty 
Okresního úřadu  Šumperk na zrušení obecně  závazné vyhlášky města 
Šumperk ze dne 15. 12. 1993,  č. 22/93, o zákazu používání zábavné 
pyrotechniky, takto: 
 
 
  Vyhláška  města  Šumperku  ze  dne  15.  12.  1993, č. 22/93, 
o zákazu používání zábavné pyrotechniky, se zrušuje dnem vyhlášení 
tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. 
                    
 Odůvodnění 
                              
 I. 
 
Přednosta  Okresního úřadu  Šumperk (dále  jen "navrhovatel") 
podáním ze dne 17. 2. 1999 navrhl zrušení v záhlaví uvedené obecně 
závazné vyhlášky. Předmětná vyhláška zní: 
 
 "Vyhláška č. 22/93, o zákazu používání zábavné pyrotechniky 
  Městské  zastupitelstvo v Šumperku  na základě  zákona ČNR č. 
367/1990 Sb.,  o obcích, ve  znění pozdějších předpisů  [zákona č. 
410/1992 Sb., § 16 odst. 1 a  § 36 odst. 1 písm. f)], schválilo na 
svém zasedání dne 15. 12. 1993 tuto obecně závaznou vyhlášku: 
                         čl. 1  
 Na  celém  území  města  Šumperka  se  zakazuje používání zábavné 
pyrotechniky. 
 
      čl. 2 
Zákaz používání zábavné pyrotechniky  se nevztahuje na dny 31. 
prosince a 1. ledna. 
 
                         čl. 3 
     Nedodržování  zákazu  používání   zábavné  pyrotechniky  bude 
postihováno Městskou policií v Šumperku dle zákona. 
                čl. 4 
     Vyhláška nabývá  účinnosti dnem vyhlášení,  tj. 16. 12.  1993 
v souladu se zákonem." 
   Navrhovatel dospěl k závěru,  že v rámci místních záležitostí 
veřejného   pořádku   upravená   problematika   spadá  do  oblasti 
samostatné  působnosti  města  a  městské  zastupitelstvo k vydání 
takovéto  vyhlášky  oprávněno  bylo.  Nicméně  navrhovatel zároveň 
zastává  názor, že  předmětná  vyhláška  je protizákonná  a z toho 
důvodu ji  rozhodnutím ze dne  12. 1. 1999,  č.j. 20/99-Př., podle 
ustanovení § 62 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění 
pozdějších předpisů, pozastavil. Městské zastupitelstvo ji na svém 
zasedání dne 4. 2. 1999  projednalo, avšak přijalo usnesení, že na 
této vyhlášce trvá. 
Navrhovatel  uvádí,  že   při  vydávání  obecně  závazných 
vyhlášek v samostatné  působnosti obec nesmí  regulovat i oblasti, 
které  jsou  upraveny  jinými  právními  předpisy  ani  regulované 
soukromoprávně.  Zároveň  obecně  závazná  vyhláška  může  ukládat 
povinnosti  jen tehdy,  jestliže tyto  povinnosti lze  dovodit již 
z dikce  zákona,  popř.  z příslušného  zákonného  zmocnění [čl. 4 
odst. 1 a čl. 2 odst. 4 Listiny základních práv a svobod (dále jen 
"Listina")]. 
    Předmětná  vyhláška  prý   zakazuje  určitou  činnost,  čímž 
překračuje  samostatnou působnost  města a  jeho oprávnění vydávat 
obecně  závazné vyhlášky  pro regulaci  (zákaz) používání  zábavné 
pyrotechniky,  která by  mohla  narušit  i veřejný  pořádek. Danou 
problematiku totiž již upravují následující právní předpisy: 
  zákon   č.  61/1988   Sb.,  o   hornické  činnosti,  výbušninách 
  a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů 
 vyhláška    Českého    báňského    úřadu    č.   174/1992   Sb., 
 o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi (§ 18) 
 vyhláška  č. 13/1977  Sb.,  o  ochraně zdraví  před nepříznivými 
  účinky hluku a  vibrací (§ 8 a násl.) 
občanský zákoník (§§ 3, 127 a 128). 
     Tyto  právní předpisy  stanovují omezení  a rozsah  používání 
pyrotechniky na  území České republiky včetně  možností postihu ze 
strany  příslušných orgánů  při jejich  nedodržení. Neexistuje prý 
však zákon,  který by obce zmocňoval  k vydání vyhlášky upravující 
možnost dalšího zužování míst pro používání těchto předmětů občany 
a ani nezmocňuje město k rozšiřování zákazu na celé území města či 
ke  stanovení a  rozšíření  omezení  používání těchto  předmětů na 
všechny třídy pyrotechnických výrobků. 
      Navrhovatel se  odvolal i na  ustálenou judikaturu Ústavního 
soudu, podle  níž výčet uvedený  v ustanovení § 14  odst. 1 zákona 
o obcích je  výčtem taxativním, pokud  obec určuje pro  fyzické či 
právnické osoby povinnosti zákazy  a příkazy. Povinnosti mohou být 
totiž ukládány  toliko na základě  zákona a v jeho  mezích a nikdo 
nesmí být nucen činit, co zákon  neukládá (čl. 2 odst. 3 Listiny). 
Navrhovatel v této souvislosti poukázal i na nález Ústavního soudu 
ze  dne 24.  11. 1998,  sp. zn.  Pl. ÚS  38/97 (č. 293/1998  Sb.), 
kterým  byl  přijat   obdobný  závěr  k používání  pyrotechnických 
výrobků. 
     Podle   názoru   navrhovatele   je   tedy  napadená  vyhláška 
v rozporu s čl.  2 odst. 4 Ústavy  ČR, s čl. 4 a  11 Listiny, s §§ 
13,  14 a  16 zákona  o  obcích,  s §  8 vyhlášky  č. 174/1992 Sb. 
a s §§ 123, 127 a 128 občanského zákoníku. 
   Proto  přednosta okresního  úřadu navrhl,  aby byla citovaná 
vyhláška  zrušena a  sdělil,  že  souhlasí s upuštěním  od ústního 
jednání před Ústavním soudem. 
    Přílohou  tohoto  návrhu  je  rozhodnutí  přednosty Okresního 
úřadu Šumperk  ze dne 12. 1.  1999, č.j. 20/99-Př, jímž  byl výkon 
předmětné  vyhlášky  pozastaven.  Odůvodnění  tohoto rozhodnutí se 
obsahově  překrývá  s  návrhem  Ústavnímu  soudu  na její zrušení. 
V poučení  přednosta  okresního  úřadu  uvedl,  že v rámci nápravy 
nesprávných  opatření je  nutno toto  pozastavení výkonu  citované 
vyhlášky  předložit k novému  projednání Městského  zastupitelstva 
Šumperku.  Pokud tento  orgán nesjedná  do 30  dnů od  pozastavení 
výkonu  vyhlášky nápravu,  předloží okresní  úřad Ústavnímu  soudu 
návrh na její zrušení. 
 
     Přednosta  okresního úřadu  dále ke  svému návrhu  přiložil 
 přípis  tajemníka Městského  úřadu Šumperk  přednostovi Okresního 
úřadu  Šumperk ze  dne 11.  2. 1999,  z něhož  vyplývá, že městské 
zastupitelstvo na své zasedání konaném  dne 4. 2. 1999 přijalo pod 
č. 79/99  usnesení, jímž na  předmětné obecně závazné  vyhlášce č. 
22/93 trvá. 
 
                             
  II. 
 
       Ve svém  vyjádření k  návrhu  město Šumperk (starosta  ing. 
Petr Krill)  uvedlo, že předmětná vyhláška  byla přijata "na četné 
žádosti občanů, kteří kritizovali nekontrolované používání zábavné 
pyrotechniky, které  rušilo veřejný pořádek a  mělo negativní vliv 
na  zdraví  především starších občanů a  malých dětí". Vydáním této 
vyhlášky  prý  město  nepřekročilo  svoji  pravomoc,  neboť  podle 
ustanovení  § 2  vyhlášky č.  13/1977 Sb.  jsou obce povinny činit 
potřebná opatření ke  snížení hluku a vibrací a  pečovat o to, aby 
pracovníci  i  ostatní  občané  byli  jen  v nejmenší  možné  míře 
vystaveni hluku a vibracím. Předmětná vyhláška je toliko naplněním 
této povinnosti, "neboť chrání občany před hlukem, který způsobují 
bezohlední jedinci svým jednáním." 
   Proto  účastník  řízení  navrhl,  aby  byl  návrh  na zrušení 
zmíněné  vyhlášky zamítnut  a sdělil,  že na  ústním jednání  před 
Ústavním soudem netrvá. 
 
                             
 III. 
Podle  ustanovení  §  68  odst.  2  zákona  č.  18 2/1993 Sb., 
o Ústavním  soudu,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  Ústavní soud 
v první řadě zjišťuje, zda byl příslušný (napadený) právní předpis 
přijat  a vydán  v mezích Ústavou  stanovené kompetence  a ústavně 
předepsaným způsobem. Proto Ústavní  soud vyžádal od města Šumperk 
potřebné  doklady, osvědčující  řádné přijetí  předmětné vyhlášky, 
jakož i její řádné vyhlášení ve smyslu zákona o obcích. 
     Zápisem   z mimořádného  zasedání   Městského  zastupitelstva 
v Šumperku  ze  dne  15.  12.  1993  bylo  zjištěno,  že předmětná 
vyhláška č.  22/93 byla schválena  přítomnými členy zastupitelstva 
poměrem hlasů 25  pro, 0 proti, 0 se  zdržel hlasování. Ze Seznamu 
obecně  závazných  vyhlášek  města  Šumperk  vyplývá, že zmiňovaná 
vyhláška byla schválena dne 15. 12. 1993, vyvěšena na úřední desce 
dne 16.  12. 1993 a sejmuta  dne 2. 5. 1994.  Účinnosti nabyla dne 
16. 12. 1993.  Usnesením ze dne 4. 2.  1999 městské zastupitelstvo 
(poměrem hlasů 24 pro, 0 proti  a 0 se zdržel) potvrdilo, že "trvá 
na usnesení MZ  č. 730 ze dne 15. 12.  1993, kterým byla schválena 
OZV č. 22/93 o zákazu používání zábavné pyrotechniky". 
         Ústavní  soud tedy  dospěl k závěru,  že napadená  obecně 
závazná  vyhláška  byla  přijata   a  vydána  ústavně  předepsaným
způsobem. 
IV. 
 
     Ústavní soud  se dále zabýval otázkou,  zda napadená vyhláška 
byla  vydána   v samostatné  nebo  v přenesené   působnosti  obce. 
V tomto  směru vycházel  Ústavní  soud  zejména z ustanovení  § 21 
odst. 1 zákona č. 367/1990  Sb., o obcích (obecních zřízeních), ve 
znění  pozdějších  předpisů,  podle  něhož  "obec  vykonává státní 
správu  v rozsahu  stanoveném  zvláštními  předpisy". Protože však 
žádný  zvláštní  předpis  obcím   nesvěřuje  výkon státní  správy 
v oblasti,  upravené  předmětnou  vyhláškou  (tj. zákaz  používání 
zábavné pyrotechniky),  a zároveň ustanovení  § 14 odst.  1 tohoto 
zákona, vymezující  samostatnou působnost obce, je  - obecně vzato 
- toliko demonstrativní (slovo "zejména"),  je zřejmé, že napadená 
vyhláška nespadá do oblasti přenesené, nýbrž samostatné působnosti 
obce. 
 
 Ústavní soud tedy dospěl k závěru, že napadená obecně závazná 
vyhláška byla  vydána v samostatné působnosti obce  a že proto nic 
nebrání jejímu projednání a rozhodnutí o ní. 
 
                               V. 
 
    Ústavní  limity pro  vydávání obecně  závazných vyhlášek obcí 
v jejich samostatné  působnosti určuje především  čl. 104 odst.  3 
Ústavy, podle něhož "zastupitelstva  mohou v mezích své působnosti 
vydávat  obecně závazné  vyhlášky". Působnost  obcí v tomto  směru 
vyplývá zejména z ustanovení § 13  odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb., 
o obcích (obecních zřízeních), ve znění pozdějších předpisů, podle 
něhož  se obec  při výkonu  samostatné působnosti  řídí jen zákony 
a obecně  závaznými právními  předpisy vydanými  ústředními orgány 
k jejich  provedení.  I  obecně  závazné  vyhlášky  proto musí být 
v souladu  se  zákony  a  s  obecně  závaznými  právními  předpisy 
vydanými ústředními orgány státní  správy k jejich provedení (§ 16 
odst. 2 cit. zákona). Protože k vydávání obecně závazných vyhlášek 
obcí  v jejich  samostatné  působnosti  (na  rozdíl  od  přenesené 
působnosti  podle  čl.  79  odst.  3  Ústavy ČR) principiálně není 
zapotřebí výslovné zákonné zmocnění, soustředil se Ústavní soud na 
otázku,  zda napadená  vyhláška je  v souladu se  zákony a  obecně 
závaznými právními předpisy ústředních orgánů státní správy. 
        V této souvislosti Ústavní soud  shledal, že oblast úpravy 
předmětné  vyhlášky  (tj.  používání  tzv.  zábavné  pyrotechniky) 
reguluje dostatečným způsobem již zákon č. 61/1988 Sb., o hornické 
činnosti,  výbušninách   a  o  státní  báňské   správě,  ve  znění 
pozdějších  předpisů,   a  vyhláška  Českého   báňského  úřadu  č. 
174/1992  Sb.,  o  pyrotechnických  výrobcích  a zacházení s nimi, 
která  tento zákon  provádí. Obsahem  této vyhlášky  je mimo  jiné 
úprava prodeje  a používání pyrotechnických předmětů  (§ 8), v níž 
se   např.  stanoví,   komu  mohou   být  pyrotechnické   předměty 
jednotlivých tříd prodávány a kde se některé z nich nesmí používat 
(např.  v uzavřených  prostorách,  v blízkosti  kostelů, nemocnic, 
dětských  zařízení,  domovů  důchodců,   škol,  ozdravoven  a  při 
sportovních akcích). 
 
   Tím,  že napadená  vyhláška města  Šumperk daleko překračuje 
rámec této právní úpravy a zakazuje používání zábavné pyrotechniky 
na celém území města absolutně,  dostává se do rozporu s citovaným 
zákonem č. 61/1988 Sb. a  s vyhláškou č. 174/1992 Sb., tento zákon 
provádějící, neboť oba tyto  právní předpisy úplný zákaz používání 
zábavné pyrotechniky na území celé obce nepředpokládají. 
    Proto  Ústavní soud  konstatuje, že  napadená vyhláška města 
Šumperk není (ve  smyslu ustanovení § 16 odst.  2 zákona o obcích) 
v souladu  se  zákony  a  s  obecně  závaznými  právními  předpisy 
vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení (srov. 
obdobný závěr v citovaném nálezu sp. zn. Pl. ÚS 38/97). 
 
   Za těchto  okolností se již  Ústavní soud nezabýval  tvrzeným 
rozporem předmětné vyhlášky s dalšími  právními předpisy, neboť by 
to bylo nadbytečné. Vzhledem k tomu Ústavní soud nereflektoval ani 
další  argumenty, které  jsou v návrhu  přednosty okresního  úřadu 
obsaženy. 
    Z uvedených  důvodů Ústavní  soud vyhlášku  města Šumperk ze 
dne 15. 12. 1993, č. 22/93,  pro rozpor se zákonem č. 61/1988 Sb., 
o hornické  činnosti,   výbušninách  a  o   státní  báňské  správě 
a s   vyhláškou  Českého    báňského   úřadu   č. 174/1992   Sb., 
o pyrotechnických  výrobcích  a  zacházení  s nimi, dnem vyhlášení 
tohoto nálezu ve Sbírce zákonů zrušil. 
   Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. 
    V   Brně  dne  17.  srpna  1999
Co z toho vyplývá?
Prodej a užití zábavných pyrotechnických výrobků, resp. jejich omezení, je dáno již v zákonech, které jsou vyjmenovány v nálezu ústavního soudu. Vypálit flastr za rušení nočního klidu po 22. hodině, stejně jako za porušení dalších bouchacích omezení v zástavbě, to vše je zákonné a uplatnitelné.
Co se týká následků konkrétních ohňometných kreací, které právem pana Erbáka rozčilují, je zde otázka čím nahradit osobní rozvahu, opatrnost a respektování návodu při používání těchto oblažovadel skákajících do vzduchu a do obličejů lidských? Slušné chování je na každém jednotlivém člověku. Nějaká daleko konkrétnější omezení by skutečně musela být přijatá formou zákona, pokud je nějaká demokracie.
Myslím, že přestřelka Erbák, Čulík versus Hrčka byla v použití uvedených příměrů a šťouchnutí, nešťastná. A směšovaly se mrkve s podporsenkami: jestli auta při couvání mňkoukají, jestli Skoupý je popotahovatelný za výroky o plynových komorách, či zda byl někdo popotahován za neoficiální vylepování plakátů.
Celá diskuze o petardění mi připomínala samotné petardění...
Poznámka JČ: Myslím, že pana Erbáka střílení petard ani tak nerozčiluje, jako se pozastavuje nad zbytečnými úrazy, které často poškozují dlouhodobě či trvale zdraví jeho pacientů. Z tohoto hlediska je zjevné, a zdá se být rozumné, že by měl být prodej razantnějších rachejtlí omezen. Znovu zdůrazňuji, že je to otázka míry. V pečovatelském britském státě se přirozeně žádné "kulové pumy" do rukou veřejnosti normálně neprodávají. Podle toho, co pan Roček popisuje, daleko nevinnější rachejtle, které jsou v Británii v prodeji (zejména před 5. listopadem, historickým výročím pokusu o vyhození parlamentu do povětří, kdy po celé zemi tradičně vybuchují rachejtle) mají daleko intenzivnější varování - například odstup do vzdálenosti 10 až 25 metrů... Samozřejmě musíme respektovat rozhodnutí Ústavního soudu a řídit se jím, neznamená to však přece, že toto rozhodnutí smí umlčet veřejnou diskusi: rozhodnutí máme v demokracii právo i nadále veřejně kritizovat.