Rakouské mýty
Minulost Rakouska je plná falešných mýtů, argumentoval v sobotu
12. února v deníku Guardian Stephen Hearst, autor televizních pořadů,
bývalý šéf produkce kulturního vysílání televize BBC a bývalý programový
ředitel kulturního veřejnoprávního okruhu BBC Radio 3. Hearst se narodil ve
Vídni a do Británie přišel v roce 1938.
Rakušan, říká se, je člověk, který je přesvědčen, že Beethoven byl
Rakušan a Hitler byl Němec. Falešné mýty a samolibost bují. Za druhé
světové války se hodilo Spojencům vyhlásit, že Rakousko bylo Hitlerem
napadenou zemí a nyní zlikvidovalo zapomnění, od Bregenzy přes Salzburg až
do Vídně, kolektivní rakouskou paměť, s jak hysterickým nadšením byla
přivítána Hitlerova vojska ve Vídni, když překročila v březnu 1938
rakouskou hranici.
Důsledkem je, že ke katastrofickým třicátým a čtyřicátým letům mají
dnes mladí Němci a mladí Rakušané úplně odlišné postoje. Mnoho Němců
pociťuje vinu nad činy svých dědečků, zatímco Rakušané se začnou
rozčilovat, když zdůrazníte, že nejvýznamnější nacisté byli Rakušané,
stejně jako největší váleční zločinci, včetně Adolfa Eichmanna. V Rakousku
nejsou kořeny demokracie hluboké. Za Františka Josefa, rakouského císaře v
letech 1848- 1916, byl rakouský parlament anarchickou směsicí etnických
poslanců, kteří často mluvili vlastními jazyky a ostatní přítomné
ignorovali, a tak neměl parlament příliš velký dopad na vládu.
Po porážce v první světové válce se Rakousko-uherské impérium
smrsklo z kontinentální mocnosti s více než 60 miliony obyvateli na
republiku se 7 miliony občanů. Mezi levicí a pravicí byl tvrdý boj. Obě
hlavní strany, levicoví sociální demokraté a pravicová Křesťanskosociální
strana, měly svou soukromou armádu. Menší občanská válka v roce 1927 a
větší občanská válka v roce 1934 skončily teprve s příchodem
kryptofašistického režimu, který, s Mussoliniho pomocí, zvládl raný
nacistický puč.
Ale vláda byla příliš slabá na to, aby dokázala sjednotit národ,
který viděl Hitlera za hranicemi v Německu, který prováděl politiku, jenž
pro mnoho Rakušanů vypadala jako zázrak plné zaměstnanosti. Před
Anschlussem v roce 1938 bylo Rakousko zoufale chudé. Staré
Rakousko-uherské mocnářství mělo hospodářský smysl. Ponechán sám sobě,
nádherný alpský kus země nedokázal vyžít jen z krásné přírody, z Mozarta a
ze šarmantnosti. Hospodářství proměnily k lepšímu až Hitlerova
industrializace, a o dvacet let později muzikál The Sound of Music, který
přilákal do Rakouska mnoho tisíc turistů.
Vesničané začali vlastnit lyžařské vleky. Odbory a zaměstnavatelé
začaly pravidelně uzavírat každoroční dohody o platech. Levice a pravice
začaly spolu tajně protekčně spolupracovat, veřejně se sice napadaly, ale v
koaličních vládách si rozdělily národní koláč.
Rakousko se dnes těší prosperitě, jakou nikdy za staletí habsburské vlády
nemělo. Člověk by si myslel, že tento stav přivede spokojenost. Vůbec tomu
tak není. Několik čelných rakouských spisovatelů poválečného období - Peter
Handke, Thomas Bernard, Ilse Bachmannová a Wolfgang Bauer - napsali hluboce
deprimující hry a knihy, které líčí život jako zoufalou černou komedii nebo
tragédii. Handke žije ve Francii, Bachmannová spáchala sebevraždu. Když se
konala v čelném vídeňském divadle premiéra jedné z posledních Bernardových
her, jménem Heldenplatz - Náměstí Hrdinů, pojednávající o tom, jak Hitler
zpečetil v roce 1938 svůj triumfální příchod do Rakouska, rozzuření
protestující občané složili před budovu divadla hromadu hnoje.
Byl to symbolický okamžik v kulturním životě Rakouska: hra, které
vyvolávala nepříjemné vzpomínky na rok 1938, rozčílila mnohé, kteří se buď
nevyrovnali s historií své země, anebo nebyli schopni přijmout tu verzi
historie, která neodpovídala jejich interpretaci.
Váha historie ovlivňuje Rakousko různými způsoby. Koncem
devatenáctého století bylo říšské hlavní město, Vídeň, magnetem pro
přistěhovalecké rodiny ze všech částí říše. Do Vídně přijížděly za štěstím
Češi, Slováci, Poláci a Maďaři. Přijíždělo také mnoho židů.
Dodali vzdělancům ve Vídni intelektuální váhu, a to měrou, která má
málokde obdoby. Freud, Mahler, Karl Kraus, Joseph Roth, Arthur Schnitzler a
Stefan Zweig ukazují, jak velký dluh mělo Rakousko-uhersko vůči svým
židovským spoluobčanům. Ne všichni Rakušané tento názor sdíleli. Populární
vídeňský starosta Karl Lueger útočil v one více než desítce let, kdy
zastával svůj úřad, proti židům ostře antisemitskými výpady. Jeho rétoriku
pečlivě studoval jiný rakouský občan, který tou dobou žil ve Vídni, Adolf
Hitler.
Dnes je Lueger poctěn sochou na významném náměstí, které po něm bylo
pojmenováno. Lueger si zaslouží další zmínku: vytvořil politiku "jobs for
the boys", protekčních míst pro činitele vlastní pravicové strany.
Antisemitismus a protekcionářství se široce rozšířilo. V roce 1938 žilo ve
Vídni asi 250 000 židů, z celkového počtu cca 2 milionů Vídeňanů. Jejich
přítomnost měla také velmi hluboký kulturní dopad na život města. Říšské
hlavní město s dvěma miliony obyvatel v šedesátimilionové říši je jedna
věc, 2 miliony obyvatel v alpské republičce se 7,5 miliony obyvatel je jiná
věc. Mezinárodní kosmopolitismus a vysoká míra inteligence rakouské
metropole po první světové válce, plné osobností velkého mezinárodního
významu, kontrastovala trapně s alpským zázemím, které trpělo kulturní
izolací. Typické bylo i to, že všechny fotbalové kluby z první divize
pocházely z Vídně, takže se mistrovství ve fotbale vždycky konalo jen v
hlavním městě.
Mezi Vídní a venkovem se vytvořila obrovská propast. Vídeňané
pohrdali rakouským venkovem a jeho "balíky". Kontakty s nimi byly omezené.
Tím byl položen dynamit a stačilo zapálit rozbušku. Začlenění Rakouska do
Třetí říše, to je nutno říci, znamenalo radikální zvýšení životní úrovně
pro miliony Rakušanů, prvotřídní silnice, obrovské průmyslové projekty, a
frenetické zbrojení naprosto proměnily infrastrukturu budoucího nezávislého
rakouského státu a v podstatě zlikvidovaly nepřátelství mezi rakouským
venkovem a Vídní.
Přesto však nedůvěra, jakou rakouské provincie pociťovaly vůči novým
příchozím z metropole, s jejich zvyklostmi a postoji, nikdy úplně
nezmizela. Není náhodné, že největší podpora pro Joerga Haidera pochází z
Korutan a ze Salzburku. Kořeny této podpory jsou zřejmé v rakouské
historii. V roce 1938 nebylo třeba mnoho, aby byli obviněni židé ze
špatného stavu Rakouska. Dnes nemohou vzít na sebe vinu židé, protože jich
mnoho nezbylo. Pro nejvášnivější Haiderovy stoupence nese vinu poslední
vlna přistěhovalců ze všech koutů světa, zejména z bývalé Jugoslávie. Ta
prý právě ohrožuje nynější rakouské bohatství.