Policie ČR: Proč byl zásah 16.5. proti anarchistům oprávněný, ale proti sportovním fanouškům dne 15.5. policie silněji nezasáhla
Toto je odpověď na dotaz Michala Škopa ministru vnitra Grossovi.
Policie České republiky
Správa hlavního města Prahy
1p.o.box 51, 140 21 PRAHA 4
Č.j.: PSP-65-27/K-2000 V Praze dne 18. července 2000
Věc : Dotaz k činnosti Policie ČR při shromáždění "anarchistů" a shromáždění hokejových fanoušků - s d ě l e n í
Dne 3.7.2000 byl Policii České republiky, Správy hl. m.
Prahy doručen Váš dotaz ke shromáždění tzv. "anarchistů" ze dne
1.5.2000 v Praze 1, na Střeleckém ostrově, a ke shromáždění
hokejových fanoušků ze dne 16.5.2000 v Praze l, na Staroměstském
náměstí. Na Vaši otázku, proč policie zakročila proti
"anarchistům" a naopak proč nezakročila proti hokejistům,
jedoucím na střeše autobusu a na otázku, čím bylo shromáždění
"anarchistů" jiné oproti shromáždění fanoušků je možno
konstatovat následující :
Shromáždění tzv. "anarchistů" dne 1.5.2000 v Praze 1, na
Střeleckém ostrově 1nebylo oznámeno na příslušném Obvodním úřadu
ve lhůtě.
Tuto akci Obvodní úřad pro Prahu 1 v rámci své pravomoci zakázal1.
Přesto se v den konání kolem 12.00 hod. začali na Střeleckém
ostrově scházet první příznivci autonomních a anarchistických
skupin. Do 13.00 hod. se jich sešlo cca 300. Kolem 13.10 hod.
bylo svolavateli akce pracovníkem Obvodního úřadu pro Prahu 1
předáno rozhodnutí o zákazu shromáždění. Současně byl svolavatel
vyrozuměn velícím důstojníkem Policie ČR o tom, že má přítomné
účastníky shromáždění seznámit s rozhodnutím OÚ MČ Praha 1
o zákazu jejich shromáždění a dále o tom, že má účastníkům
shromáždění vydat pokyn k rozchodu po cca 2 - 3 členných
skupinkách po mostě Legií směrem na Prahu 5. Jelikož na tyto
výzvy veřejného činitele nebylo ze strany svolavatele reagováno,
a tento naopak započal s veřejným projeven na zakázaném
shromáždění, bylo proti němu a několika dalším, kteří
neuposlechli opětovné výzvy veřejného činitele, zakročeno v rámci
zákona a to podle ustanovení § 13/6 z. č. 283/1991 Sb.
Shromáždění hokejových fanoušků ze dne 15.5.2000 v Praze 1,
na Staroměstském náměstí nebylo rovněž oznámeno, ale nebylo
naopak od předchozího zakázáno příslušným Obvodním úřadem a v tom
je hlavní rozdíl mezi oběma akcemi. (Zde jen upozorňuji, že tato
akce se nekonala dne 16.5.2000, jak uvádíte).
Konání tohoto setkání a přivítání sportovců jejich příznivci
se dalo očekávat na základě získání titulů mistrů světa družstva
ČR v ledním hokeji, tak jako ostatně vždy v minulosti, kdy
některé mužstvo nebo sportovec ČR dosáhli vynikajícího umístění
v mezinárodních sportovních soutěžích a kdy tito sportovci byli
spontánně přivítání širokou veřejností.
Celé shromáždění proběhlo v dopravně uzavřeném prostoru, za
dohledu České i Městské policie. Nelze uvažovat o tom, že by
při jízdě na střeše autobusu hokejisté mohli ohrozit bezpečnost
nebo plynulost silničního provozu, s ohledem na dopravně
uzavřenou zónu. Tímto jednáním mohli ohrozit především svou
vlastní bezpečnost, popřípadě bezpečnost osob nacházejících se
v blízkosti autobusu. Jízda na střeše autobusu byla na místě
bezprostředně řešena příslušníky dopravní policie s vedoucím
výpravy sportovců a následně individuálně domluvou a napomenutím
s jednotlivými hokejisty. Jelikož se s ohledem na vývoj situace
domluva a napomenutí jevily jako dostačující, nebylo přistoupeno
k dalším opatřením ze strany policie.
Jak je patrno, policie tedy zakročovala v průběhu obou
zmíněných shromáždění, při nichž došlo k zaviněnému jednání,
které porušilo nebo ohrozilo zájem společnosti a je výslovně
označeno za přestupek v zákoně č. 200/1990 Sb., nebo jiném
zákoně, přičemž nešlo o trestný čin. Za přestupek lze podle § 11
z. č. 200/1990 Sb. uložit tyto sankce : a) napomenutí, b) pokutu,
c) zákaz činnosti, d) propadnutí věci. Ustanovení tohoto §
přestupkového zákona bylo v obou případech použito.
Před každou akcí podobného charakteru i v průběhu akce musí
policie citlivě zvažovat význam chráněného zájmu, který by mohl
být nebo který byl ohrožen. Dojde-li pak k takovému ohrožení nebo
narušení, plní policie úkoly ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti v rozsahu vymezeném ústavními zákony, zákony
a ostatními obecně závaznými právními předpisy a zajišťuje
především klid a veřejný pořádek v místě a okolí konané akce.
Zajistit klid a veřejný pořádek se policii v obou případech
podařilo.
Ř e d i t e l
Správy hlavního města Prahy
plk. Radislav CHARVÁT