pondělí 6. listopadu

• Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Česká policie a antiglobalizační demonstrace:
  • Jak to bylo v září doopravdy: Pohádka o čtyřech (příliš) chytrých policajtech (Tomáš Pecina) Z tajtrlíka velikánem:
  • Nova volí Štěpánka! Oznámení:
  • Český helsinský výbor podporuje Generální ředitelku Vězeňské služby ČR Kamilu Meclovou Internet a podnikání v budoucnosti:
  • Podnikání na síti likviduje trh a vytváří sdílení služeb a výrobků Česko-britská historie:
  • Jak zachránil britský bankéř 664 dětí z  Československa před nacisty Lhaní britské a americké vlády:
  • >Jak Británie před třiceti lety připravila ilegálně skupinu ostrovanů o domov (Guardian) Nebezpečí z vesmíru:
  • Tak teď to víte: asteroid možná zasáhne Zemi 21. září 2030 Antikomunismus:
  • Jsem rád, že Sněmovna učinila hlásání zášti proti společenské skupině trestným činem (Milan Hulík) Postskript:
  • Objevy (Ivan Hoffman)

• Asteroid možná zasáhne Zemi 21. září 2030

Poprvé v historii zjistili vědci přesně, kdy by mohlo dojít ke srážce asteroidu se zemí, což by uvolnilo energii stokrát větší než jakou měla bomba v Hirošimě.

Nově objevené nebezpečí globální civilizaci se podle včerejšího týdeníku Observer jmenuje 2000 SG34. V sobotu informaci o hrozbě tohoto asteroidu zveřejnili na internetu vědci z Mezinárodního astronomického svazu. Vědci nedávno objevili tento asteroid na oběžné dráze kolem Země pomocí 3,6 metrů velkého teleskopu na Havajských ostrovech. Pravděpodobnost, že by asteroid mohl zasáhnout zeměkouli dne 21. září 2030, byla zveřejněna až minulý týden, kdy Paul Chodas z Jet Propulsion Laboratory NASA, začal studovat jeho oběžnou dráhu. Ukázalo se, že existuje malé, ale konkrétní riziko, asi 1:500, že by se jeho oběžná dráha mohla protnout s oběžnou dráhou zeměkoule právě v tento den a za posledních 72 hodin bylo toto riziko potvrzeno vědci z Astronomického svazu v Itálii, ve Finsku a  ve Spojených státech.

Je ale možné, konstatují astronomové, že SG 344 není nic jiného než vyhořelý stupeň rakety Saturn, který obíhá vesmírem od doby programu Apollo. Pokud by tomu tak skutečně bylo, raketový stupeň by shořel po vstupu do atmosféry Země.

Avšak většina vědců se domnívá, že je SG 344 pravděpodobně asteroid, asi o velikosti cca 30 krát 65 metrů - jako věžák. Kdyby se takový předmět srazil se Zemí, následky by byly vážné, nikoliv však zničující.

Pokud je ten asteroid z kamene a železa, což je složení mnoha asteroilů, explodoval by s  energií přibližně dvou megatun. Pokud se skládá z volného kamení a štěrku, pak by se rozložil při vstupu do atmosféry. Jeho složení zatím není známo.

Odhaduje se, že v naší sluneční soustavě je asi 100 000 asteroidů obdobné velikosti. Některé z nich se přiblíží Zemi a jeden z nich se se Zemí srazí přibližně jednou za sto let. Naposledy došlo ke srážce v roce 1908 na Sibiři, kdy byla uvolněna energie přibližně dvaceti megatun. Tehdy došlo k zničení sibiřské tajgy na prostoru asi 1000 čtverečních kilometrů. Kdyby dopadl takový asteroid na silně obydlenou oblast, třeba na Kalifornii nebo na Japonsko, znamenalo by to, že by zřejmě přišly o život miliony lidí.

Vědci se budou snažit nyní zjistit o tomto asteroidu trochu více informací, avšak nemají na to příliš mnoho času, neboť se asteroid nyní od povrchu Země vzdaluje. Pokud se jim to nepodaří, budou muset počkat až do roku 2028, kdy se SG344 znovu přiblíží na sledovatelnou vzdálenost k naší planetě. Za takových okolností bude mít Země jen málo času jednat, pokud se ukáže, že nebezpečí srážky skutečně hrozí.

"Mám pocit, že u takhle malého předmětu by ani příliš moc nestálo za to, snažit se změnit jeho oběžnou dráhu, i kdyby hrozila srážka se Zemí," řekl David Morrison z NASA.

Uvidíme, zda lidé v roce 2030 s tím budou souhlasit, uzavírá týdeník Observer.

Oficiální zpráva Mezinárodního astronomického svazu je na adrese www.iau.org/sg344html.