Co v českých novinách nebylo:
V mezinárodních testech matematických schopností žáků byly podstatně horší dívky než chlapci v ČR a v islámských zemích
Vážený pane Čulíku,
podívejte se na výsledky testů žáků ze 38 zemí v matematice a přírodních
vědách ( http://isc.bc.edu/timss1999.html). Některá fakta už asi byla
publikovaná v českém tisku (moc ho nesleduji, ale píší, že výsledky studie
uvolnili pro tisk 5. 12.).
Tabulka výsledků je zde:
http://isc.bc.edu/timss1999i/pdf/t99_press_packet_graphic.pdf
hlavní komentář zde:
http://isc.bc.edu/timss1999i/press/statement_press_A.html
Zaujalo mě též toto sdělení:
"In mathematics, most gender differences were
negligible, with only four countries having significant differences (Israel,
the Czech Republic, the Islamic Republic of Iran, and Tunisia)."
"V matematice byla většina rozdílů mezi pohlavími zanedbatelná, jen ve čtyřech zemích existovaly podstatné rozdíly (v Izraeli, v České republice, v Islámské republice Írán a v Tunisku)."
Kluci byli
lepší. Základem státní doktríny Israele, Iranu i Tunisu jsou náboženská
učení, která postulují méněcennost žen, tak je pochopitelné, že pak mají
děvčata nižší sebevědomí, což se může odrazit i na jejich výsledcích, ale je
otázka, proč se v této skupině ocitla i Česká republika.
Ve přírodních vědách měly v 16 zemích z 38 dívky horší výsledky než chlapci.
Podobná studie už byla provedena v r. 1995. Když byly srovnávány výsledky z let
1995 a 1999, jedinou zemí, která se zhoršila, byla ČR, ale i tak je ve
srovnání s jinými zeměmi dobrá dost (lepší než USA i Británie). Špatně
placení učitelé asi odvádějí dost dobrou práci, ale systémové vady fungování
společnosti pak absolventům škol patrně neumožní jejich schopnosti optimálně
využít.