Britské listy


pondělí 5. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Ostudný rozsudek pro Českou republiku:
  • Zadržovaný dánský demonstrant u pražského soudu plně osvobozen (Tomáš Pecina) Sčítání lidu:
  • Otázky nejmenovaného specialisty na zajištění bezpečnosti dat v informačních systémech (Štěpán Kotrba) Optimismus:
  • Češi jsou schopní a mohou mít dobrou televizi (Petr Sládeček) Reakce na rozhovor s Ivo Mathém:
  • Zahnívající socialismus v ČT je produktem právě Ivo Mathého (Jana Dědečková, pro HN) Česká televize a ODS:
  • Kdyby se ODS vůči ČT nechovala spiklenecky, nebyla by ze spiklenectví obviňována (Petr Ježek) Zákony a postavení mužů:
  • Jak dostat muže do pasti pro neplacení výživného (Eugen Haičman) Kontroverze o České televizi:
  • Další falše povstalců z ČT a ČTK (Jiří Procházka) Zkorumpovaná policie?
  • Pavel Rychetský na válečné stezce (Pavel Jonák) Reakce:
  • Jiří Lobkowicz: Z dozorčí Rady IPB jsem odešel Školství a postavení žen:
  • Ženy se studiu matematiky většinou vyhýbají (Jan Nekovář)
  • Muži mají lepší logické myšlení než ženy (Dalibor Matušínský)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Ženy se studiu matematiky většinou vyhýbají

    Také vám, slečno, zatajili matematiku?

    Jan Nekovar

    Takovy je titulek clanku Jiriho Skuby, ve kterem komentuje vysledky mezinarodnich testu matematickych schopnosti zaku 8.trid, zvlaste pak podstatne rozdily ve vysledcich chlapcu a divek z CR. Snazil se argumentovat vrozenymi rozdily mezi obema pohlavimi. V poznamce J. Culika byly tyto nazory oznaceny za urazlive a diskriminacni vuci zenam. J. Culik mimo jine prohlasil, ze

    "Jenze zkusenosti z jinych zemi proste ukazuji, ze tyto rozdily mezi pohlavimi proste neplati. Moje starsi dcera je velmi nadana matematicka, i kdyz to nechce delat. Znam celou radu velmi dobrych pocitacovych programatorek. V - relativne otevrene - Velke Britanii ..."

    Jedna vlastovka jaro nedela - je treba studovat vetsi vzorek. Ale kdyz uz jsme u tech konkretnich prikladu, vzpominam si na jednu z nasich byvalych studentek, ktera musela pred maturitou dochazet ze sve divci skoly na hodiny matematiky do chlapecke skoly, nebot v divci skole se matematika na prislusne urovni neucila (slo o skolu v Anglii, nikoliv ve Skotsku; skolstvi v Britanii neni homogenni).

    Jelikoz se matematikou zivim, mam jisty prehled o tom, kolik je mezi mymi kolegy kolegyn. Je zajimave, ze podil zen mezi profesionalnimi matematiky se v ruznych zemich velmi lisi. Podle mych zkusenosti je nejvetsi procento matematicek ve Francii, naopak velmi male v Nemecku a Velke Britanii.

    To znamena, ze tu hraji nezanedbatelnou roli "kulturni faktory", o cemz svedci i skutecnost, ze ruzne etnicke ci nabozenske skupiny nejsou mezi mymi kolegy zastoupeny ve stejne mire jako v celkove populaci.

    Myslim, ze vetsina dospivajicich lidi se o sve budouci kariere rozhoduje pod velkym vlivem sveho okoli (at uz rodiny ci vrstevniku), a to nejen podle svych schopnosti, ale hlavne podle toho, jaky je zebricek hodnot, ktere toto okoli uznava.

    To ale neznamena, ze mezi ruznymi etniky, pohlavimi atd. nemohou byt jiste rozdily v urcitych schopnostech. S politickou korektnosti, tak jak ji presentuje J. Culik, ale ani s nekorektnosti se daleko nedostaneme.

    Dosti ale planych reci; pro milovniky statistik prikladam vysledky zkousek na Univerzite v Cambridgi v roce 2000. Odtud vyjimam vysledky tykajici se matematiky a prirodnich ved:

    Tabulka 14 (pocet studentu)

    matematika (1999-2000): muzi 654 zeny 158

    prirodni vedy (1999-2000): muzi 1180 zeny 831

    Tabulka 21 (vysledky zkousek - muzi)

    matematika 1.rocnik: I 65 (33.9%) II.1 82 (42.7%) II.2 37 (19.3%) III 8 (4.2%)

    matematika 2.rocnik: I 55 (30.2%) II.1 72 (39.6%) II.2 44 (24.2%) III 7 (3.8%)

    matematika 3.rocnik: I 62 (37.1%) II.1 69 (41.3%) II.2 32 (19.2%) III 4 (2.4%)

    prirodni vedy 1.rocnik: I 86 (28.2%) II 199 (65.2%) III (6.2%)

    prirodni vedy 2.rocnik: I 94 (25.9%) II.1 121 (33.3%) II.2 120 (33.1%) III (6.3%)

    Tabulka 22 (vysledky zkousek - zeny)

    matematika 1.rocnik: I 7 (13.7%) II.1 20 (39.2%) II.2 12 (23.5%) III 11 (21.6%)

    matematika 2.rocnik: I 7 (17.9%) II.1 10 (25.6%) II.2 18 (46.2%) III 4 (10.3%)

    matematika 3.rocnik: I 6 (13.0%) II.1 23 (50.0%) II.2 15 (32.6%) III 2 (4.3%)

    prirodni vedy 1.rocnik: I 58 (22.5%) II 180 (69.8%) III 20 (7.8%)

    prirodni vedy 2.rocnik: I 58 (23.1%) II.1 89 (35.5%) II.2 97 (38.6%) III 7 (2.8%)

    Na vysvetlenou: studenti skladaji (pisemne anonymni) zkousky az na konci skolniho roku; jejich vysledkem je jedina znamka. Vetsina studentu dostane znamku I (nejlepsi) ,II nebo III; v nekterych predmetech je znamka II rozdelena na II.1 (zhruba 2+) a II.2 (zhruba 2-).

    Jak si lze povsimnout, prirodni vedy studuje priblizne stejny pocet zen jako muzu, a jejich vysledky u zkousek se procentualne prilis nelisi.

    S matematikou je to uplne jinak: za prve ji studuje asi ctyrikrat vice muzu nez zen, ale zatimco asi tretina muzu dostane nejvyssi znamku "I", plati to jen asi o sestine zen.

    Cim to je? Je uz samotny format zkousek diskriminacni vuci zenam, jak tvrdi nekteri? Anebo je rozlozeni matematickych schopnosti v tomto velmi extremnim vzorku populace (a to nejen britske; rada studentu je ze zahranici) ruzne mezi zenami a muzi?

    Jan Nekovar

    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|