Jízda se strefila do nálady doby
Ondrej Stindl psal o Jizde v dobe, kdy ji vsichni chvalili, on jediny tenkrat rekl, ze to snad neni tak potreba, v cemz mel pravdu.
Mela jsem ted cas si precist i tu Pecinovu recenzi, ja myslim, ze ma pravdu, ze je to generacni vypoved, proto ten film mozna tak zurive branim, ze ma pravo na existenci. Docela me pobavila ta pohadkova interpretace, jak vystrizene z Proppa, mne se vsichni smali, kdyz jsem rikala, ze se to cele musi brat jako pohadka, cele jako spis "stav mysli" dvou zkourenych kluku, coz podle me bylo naznacene hned v zacatku, jak se vydaji porad rovne, a pritom, (po neuveritelne dlouhem obraze na cestu lesem) se znovu objevi na konci cesty a znovu projizdi tou samou cestou lesem a v te chvili tam potkaji u prikopu tu divku, v te chvili uz je to cele mimo realitu...
To, ze je to cele hra (nebo jen jejich sen), se tam objevuje casteji, divka mluvi o tom, ze ON ma pistoli a vzapeti vidme malou pistolku na jeho klickach od auta, atd..., takova ceska hra na kovboje (viz ono vloupani se do vlastni chaty)...
Nechci se opakovat, ze Jizda patri do ceske kinematografie, i kdyz to neni hlubokomyslny film, ani nikterak vyrazne neposunuje nikam filmove umeni, neprinasi zadne zajimave prvky, ktre by obohatily cesky film a dale se rozvijely atd....
Ne, ale dovedu pochopit touhu Jana Sveraka a Radka Pastrnaka si natocit lehky letni film, takovou etudu, za milion, co neni moc, se pokusit zaznamenat neco z pocitu sve generace.
Pro spoustu lidi byla prvni leta po Listopadu neuveritelne tezka, uspech toho filmu si vysvetluji prave v jeho lehkosti. Bez problemu, letni vylet napric Cechy, trochu te nasi ceske malebne krajiny, naprosto pitome povidani o nicem, jedna velka hra (jako napriklad vloupani se do vlastni chaty).
Dialogy jsou pitome, ano, vsak taky ani jine byt nemaji a nemuzou, kluci celou cestu kouri travu a jsou obrazem, az trochu karikaturou, ceske pohodovosti. Cely ten film je vlastne serie videoklipu, a jako takovy je to povedeny, i kdyz nekdy je cela ta pohodovst az neuveritelne tahla.
Film ale patri do kursu o vyvoji ceske kinematografie, je to svou jednoduchosti ojedinely snimek, je to mozne to videt jako pokus o novy videoklipovy "muzikal".
Sverak a Pastrnak si splnili sen, udelat si cesky road movie, kdyz jsme tu spravnou dobu pro takove filmy kvuli komunismu propasli, pojali to tak, ze po cesku by to mel byt pohodovy film o nicem (dobre, o jejich sexualnich predstavach... nechci rozbirat dej filmu, to uz mame na nekolika stranach predeslych) a s chytlavymi pisnickami, a na to maji nezadatelne pravo, je to jejich film.
A ze byl tak popularni - evidentne se trefil do nalady doby, bylo ten rok opravdu parne leto.
Mozna spolecnost, vystresovana z nastupu "kapitalismu", vsichni ti novi podnikatele stejne tak jako ztraceni intelektualove zrovna takovy film potrebovali, a proto ten uspech.
Proboha, budme radi, ze je nejaky cesky reziser schopny natocit i lehky film a ne jen hlubokomyslne obrazy z dejin a vizionarske epopeje .... Do kina preci nechodime jen trpet a premitat o utrpeni a vine a trestu.