Je to pravda? Zastává český ministr školství skutečně názor, že je potřeba omezit počet vysokoškolsky vzdělaných lidí, aby nevznikaly levicové nepokoje?
 Pane Culiku,
doporucuju vasi pozornosti clanek v Respektu c 24/98, vysel v pondeli, a je k dispozici zde.
Jde o clanek "Extremiste s diplomem", napsal ho Martin Kontra. Upozornuje  na nedostatek mist na vysokych skolach a v souvislosti s tim take  popisuje obavy stredovych a levicovych politiku z "premnozeni  vzdelancu". Zajimavy je nazor soucasneho ministra skolstvi Sokola-  pry  tvrdi ze uz je u nas vysokoskolsky vzdelanych lidi dost a pro vic  vysokoskolaku by nebyla ve spolecnosti prace. A protoze nezamestnana  inteligence je hybnou silou levicovych bouri, bude podle nej lepsi, aby  nebylo prislis mnoho nezamestnanach vzdelancu...
 Pro me neni a nikdy nebyl ministr Sokol nazorova autorita. Ale zase si  netroufam odsoudit jeho tvrzeni jako nesmyslna. Co ho k takovym nazorum  privedlo? Je to nedostatek predstavivosti starnouciho muze neschopneho  drzet krok s rozvojem novych technologii a neschopneho si predstavit  nove profese, k jejichz zastavani bude potreba vetsi objem vzdelani?  Nebo snad strach ze vzdelanych volicu, kteri uz dnes jen malokdy  podlehaji nabozenske ideologii (Sokol - KDU-CSL)? A navic hrozi, ze se z  nekterych z nich stanou i obecne nebezpecni intelektualove, kteri svym  pusobenim ohrozuji rezim...
Nebo snad spickovy politik tusi, jak bude rizena ceska spolecnost a  varuje nas uz predem- kdyz zustanete "blbi", budou se vam lepe snaset  pomery, do kterych vas vedeme. Ale ted zertuju. Dale ve vaznem tonu. Extremismus, at levicovy nebo pravicovy, souvisi prece spis nez se  vzdelanim s hledanim sveho mista ve spolecnosti, s mladickym idealismem-  nebo stareckou bezmocnosti.
K podstate clanku sameho: Mel by se daleko rychleji rozvijet sektor  vyssiho skolstvi. Tedy dvou, trileteho odborneho pomaturitniho studia.  Tento sektor by mel nest hlavni napor zajemcu o vzdelani. Na takovou  skolu by bylo snadne se dostat a nebylo by tezke ji absolvovat. Pedagogu  by se naslo dost mezi temi nejlepsimi ze strednich skol a  (pod)prumernymi z vysokych.
Vysoke skoly, univerzity, by se tak zbavily hned dvou bremen. Jednak  nekvalitniho personalu a jednak sve nepsane povinnosti produkovat  vzdelance, ktera je pricinou temer stredoskolskych metod vyuky jake se  tam dnes pouzivaji. A takto ozdraveny by se mohly lepe soustredit na  tvurci praci s talentovanou elitou. Skutecnych inzenyru nebo doktoru by  pak bylo mene- ale zato by se tento titul stal zase zarukou kvality  absolventa, kdyz dnes zarucuje jen jistou odbornost.
Marek Houša