úterý 9. června

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Nemilosrdné lekce z pravidel podnikání:
  • Boeing, který vstupuje do českého Aera, nyní uzavírá svou torontskou továrnu a propouští tam 2000 zaměstnanců (Jiří Jírovec) České školství:
  • Zastává ministr školství názor, že je nutno omezit počet vysokoškoláků v ČR, aby nevznikaly "levicové nepokoje"? (Marek Houša)
  • Žádost o vysvětlení: dopis ministru školství (Jan Čulík)
  • Poslouchejme pozorně všechny strany (Ondřej Hausenblas) Sdělovací prostředky:
  • Postoj vlády a parlamentu vůči televiznímu vysílání je v Británii trochu jiný než v ČR - Má Zdeněk Šámal vlastní projekt reformy zpravodajství ČT? (Jan Čulík)
  • Britské ministerstvo kultury varuje komerční televizní stanici Sky TV, že ignoruje zákony Evropské unie (Jan Čulík) Povodně:
  • V Litovli-Rozvadovicích byl znovu vysvěcen první opravený kostel, poškozený loňskými povodněmi (František Krejska)
  • Jak reagovali na letošní povodně lidé v Británii? Německo:
  • Železniční neštěstí, při němž zahynulo 102 osob, zavinila drobná technická chyba. Výrazně to otřáslo sebevědomím Němců



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Německo: železniční neštěstí, při němž zahynulo 102 osob, zavinila drobná technická chyba. Výrazně to otřáslo sebevědomím Němců

    Železniční katastrofu u města Eschede způsobilo to, že praskl kovový ráfek u kola jednoho železničního vagónu. Toto prasklé kolo způsobilo, že na výhybkách před železniční stanicí v Eschede tento železniční vagón vykolejil a vychýlil se mimo linii vlaku. Mezi sloupy silničního nadjezdu a železniční tratí byl jen minimální prostor. Vychýlený železniční vagón tedy v plné rychlosti do sloupů nadjezdu vrazil. Nadjezd nebyl postaven pro vysokorychlostní vlaky a nebylo zkonstruován na to, aby vydržel náraz vlaku jedoucího rychlostí 200 km/h. Proto ho náraz vlaku zboural a následovala katastrofa.

    Železniční katastrofa silně postihla celý německý národ. Mnoho Němců shledalo, že jsou jim nešťastní mrtví ze zničeného vlaku velmi blízcí a truchlí pro ně, jako by to byli jejich přátelé.

    Mnoho Němců také nachází v železničním neštěstí v Eschede hlubší význam, který ohrožuje nejuctívanější hodnoty, na nichž byla založena totožnost poválečného Německa.

    Pro Němce bylo šokem, že jejich elegantní bílý InterCity Express, mocný symbol vynikající úrovně německé technologie, byl takovýmto způsobem, drasticky zničen.

    InterCity Express je vlak, který oživil a modernizoval německé železnice, přilákal k nim znovu cestující od letecké dopravy a nabídl jim pohodlí, rychlost a bezpečí. Všichni vědí, že jezdit vlakem je jaksi přirozenější než létat letadlem. Jezdit vlakem InterCity Express bylo přitom skoro tak rychlé jako létat. Cestující byli ochotni platit za drahé jízdenky a cestoval v klimatizovaném tichu InterCity Expressu. V těchto vlacích jsou k dispozici telefony, osobní televizní obrazovky, místnosti s hračkami pro děti a konferenční místnosti, vlak nabízí gurmánská jídla a dobrá vína. Vlak má automatické detekční systémy skoro na všechno, od zacpaných záchodů až po prázdné kávovary - kupodivu však neměl žádné bezpečnostní zařízení, které by automaticky upozornilo na prasklý ráfek kola vagónu.

    Pro mnoho Němců se minulý týden stal vlak InterCity Express německým Titanicem, symbolem technologické arogance, vypovídající o společnosti, která má špatné priority a ztratila řádné povědomí o vztahu člověka k přirozenému světu.

    Wolfgang Sachs, teolog a sociolog z wuppertalského Ústavu pro podnebí, životní prostředí a energii, konstatoval: "Železniční technologie je nyní schopna vytvořit novou sféru vnímání, v níž se všechno jeví úplně normální a pohodlné. Zadek se vám sice pohybuje rychlostí 200 km/hod, ale sedíte si v tichu a pohodlí a čtete noviny nebo posloucháte hudbu. Jenže tato sféra vnímání může být drasticky rozdrcena, když jste náhle vržen zpět do organického světa, kdy vás nadorganické a nadlidské síly fyzicky roztrhají na kusy."

    V Německu nyní dochází k hospodářskému oživení. Minulý týden bylo oficiálně oznámeno, že německé hospodářství vzrostlo minulý měsíc více, než kdy předtím od sjednocení obou Němecek. Očekává se, že nezaměstnanost v Německu dramaticky poklesne.

    Někteří Němci se ale obávají, že cenou zlepšení hospodářské situace Německa bude muset být likvidace kultury stability, která v západním Německu vládla od konce druhé světové války.

    Většina západních Němců je přesvědčena, že se v Německu dostal v roce 1933 k moci Hitler v důsledku politické a hospodářské nestability výmarské republiky. Když se po válce Německo snažilo znovuvybudovat své struktury, stabilitu a důslednost dalo v politice, v hospodářství a ve vztazích mezi zaměstnavateli a odboráři na nejvyšší místo. Symbolem této stability se staly německá marka, vysoce výkonná a spolehlivá německá auta a také vysoce úspěšný německý fotbalový tým.

    Británie a Spojené státy prošly v osmdesátých letech drastickou hospodářskou restrukturalizací. Němečtí politikové ale přesvědčili své spoluobčany, že je možno v Německu provést hospodářskou reformu se zachováním stability.

    Německou marku má však nyní nahradit euro a německé firmy vstupují na globální trhy. Mnoho Němců nyní vážně pochybuje, zda si Německo opravdu dokáže zachovat své hodnoty - vysokou efektivitu průmyslu, stabilitu, ekonomický liberalismus, sociální spravedlnost, rychlost a bezpečí.

    Tragédie expresního vlaku v Eschede a brutální ztráty na životech, způsobené touto železniční katastrofou, se stala pro mnoho Němců symbolem nynější nejistoty.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|