Vysoká škola dává výcvik vycvik k určitému způsobu chování, k nakládání s informacemi, k určité životní kultuře
To: sokol@msmt.cz
 Cc: jcu2@cableol.co.uk, redakce@respekt.cz
 Date: Fri, 12 Jun 1998 11:00:50 
 Pane ministre,
Dovolte mi reagovat na vase dva dopisy panu Culikovi. Byl jsem mezi  temi, kteri  iniciovali otevreni debaty o vasich nazorech v Britskych  listech, a tak vase odpovedi panu Culikovi povazuju tak trochu i za  reakci na svyj dopis,  zverejneny v utery v BL. K jeho napsani me  inspirovaly dva clanky redaktoru Respektu, a clanecek v pondelni priloze  HN Kariera.
Tendencnost clanku obou redaktoru Respektu je opravdu citelna. Ja   jejich kriticky ton chapu, spise nez jako vyjadreni osobní zasti vuci  vam jako snahu upozornit na vase myslenky. Mirne ironicke nebo  tendencni clanky jsou  totiz obecne vice popularni - mají vice ctenaru,  a tedy vetsi vliv na spolecnost. Ucel v tomto pripade sveti prostredky.
Ale k vasemu dopisu. Souhlasim s tim, ze "kazdý, kdo si vybíra studijní  obor, ma myslet i na to, cím by se jednou chtel zivit a uzivit". Ale  nesouhlasim s vasim nazorem, ze tento problem za ne odstranite posilenim  nizsiho stredniho stupne vzdelani. Tento vychovatelsky a vzdelavaci  stuper totiz vychovava lidi bez dalsiho potencialu k rozvoji. 
Bohuzel je nase nereformovana ekonomika ve stavu, kdy by se mohlo zdat,  ze je prilis mnoho stredoskolaku, a bylo by potreba vice vyucenych  delniku. Nutna reforma ekonomiky ale zcela zmeni strukturu produkce,  hmotne zbozi se bude produkovat efektivneji, vyrabet budou stroje a lide  je budou udrzovat, a stale vetsi obrat se bude v ekonomice realizovat v  prodeji nehmotneho zbozi - sluzeb. 
Ujistuju vas, ze zamestnavatele v  oborech s vysokou pridanou hodnotou, se dnes nezajimaji ani tolik o to,  co jste se vyucil, jak je vase odbornost, ale o to, jaky mate potencial  k dalsimu rozvoji. A zadny zamestnavatel nepovazuje za potvrzeni tohoto  potencialu vyucni list. Na mnoha mistech dnes uz ani nedostanete sanci,  nemate-li vysokoskolske vzdelani.
Poukazujete na to, ze  "V Evrope se to navíc poklada za jakousi pohanu,  musí-li vysokoskolak delat neco jiniho.". Ale u nas se takto pohlizi jen  na absolventy humanitnich oboru. Kdyby jste znal zpusob uplatneni  studentu technickych oboru, vedel byste, ze ve vystudovanem oboru pusobi  jen opravdu malo z nich. A spolecnost je za to ani nijak zvlast  neodsuzuje. Ostatnm zastavaji mista v jinych, ale vetsinou zase v  technickych oborech.
Na vysoke skole preci nejde v prve rade o ziskani odbornosti k vykonu  nejakeho konkretniho povolani - ale o vycvik k urcitemu zpusobu chovani,  nakladani s informacemi, k urcite zivotni kulture.
A upozornuju vas, ze absolventu vysokych skol je mezi nezamestnanymi  tolik také proto, ze se dokazou lepe orientovat v moznostech, kteri jim  spolecnost nabizi - a zneuzivaji moznosti byt nezamestnany a prijimat  podporu v nezamestnanosti. Casto si slusne privydelavaji, a treba i  nejakou intelektualni praci, jako je prekladani. Stava se také, ze si  vysokoskolacka najde dobře vydelavajicicho partnera, a docasne ztraci  motivaci pro hledani mista. Kdyby nezamestnani vysokoskolaci chteli,  pracovni místo by si dokazali najit. Narozdil od nezamestnanych  vyucencu.
Na zaver vas prosim, muzete mi poradit, ve kterem cisle LN, kdy jste  publikoval sve predstavy o skolstvi? Vyhledavacem nemohu vas clanek  najit. (Já také ne. JČ.)
Byl bych vam vdecny, kdybyste si udelal cas na strucne vysvetleni vasi  koncepce skolstvi na strankach BL. Snad by diskuse  nad vasimi navrhy  mohla byt uzitecna vasemu naslednikovi při formovani jeho vlastni  koncepce.
Dekuji vam,
Marek Housa