Nehorázné chování Demokratické unie
Už po několik týdnů se v Britských listech zveřejňují příspěvky DEU. Nemám nic proti mimoparlamentním stranám, které se ze všech sil chtějí dostat do parlamentu, ale alespoň by mohli, tito adepti na zákonodárné posty, projevit jistou dávku rozumu a úcty k právu.
To, že ve svých volebních spotech kritizují minulých osm let, je právo jakékoliv opoziční strany a nelze jim ho upřít. Smutnější už je to, že na začátku reklam se objevovalo tvrzení, že "podle posledních průzkumů překročí DEU pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do parlamentu", aniž by byl dán jakýkoliv zdroj tohoto tvrzení. *) Navíc je tato věta v příkrém rozporu s publikovanými výsledky většiny renomovaných agentur pro výzkum veřejného mínění.
Druhý detail, který staví DEU na pozici stran, kterým jde jen o to, dostat státní finanční příspěvek, je kauza s písní Modlitba pro Martu.
Vůbec nechápu, s jakou dávkou právního diletantismu mohli volební manažeři DEU použít v kampani tuto píseň, aniž by si zjistili, kdo je skutečným vlastníkem autorských práv. Slova o tom, že je tato píseň úzce spjatá s osobou paní Kubišové, a proto je ona oprávněna rozhodnout o tom, co se s písní může dít, hraničí s naprostou neznalostí příslušných norem, především autorského zákona.
Co si tedy myslet o straně, která chce tvořit zákony a při tom nemá ani ponětí o tom, jaké zákony tu teď platí?? Poslední tiskové prohlášení EDU o tom, že realizace rozhodnutí Městského soudu v Praze je cenzorním zásahem do volební kampaně zavání fraškou typu Zemanových kufříků a rozsáhlých spiknutí proti nebohé straně. Při tom každý, kdo sleduje průzkumy veřejného mínění, dobře ví, že preference, se kterými nastupuje DEU do posledního týdne volební kampaně, nemohou snad ani při živelné katastrofě stačit na získání byť jediného křesla v parlamentu.
*) 10. června 1998 obdržely BL od DEU toto vysvětlení, viz "Co je nového v České republice z 11. 6. 1998: "Vychazime z nekolika zdroju. Mimo jine tez z virtualnich voleb CTK a MF DNES. Tam nase vysledky podstatne prevysuji 5%, samozrejme si uvedomujeme
nereprezentativnost vzorku. Proto nam vychazeji preference tak kolem 6-7%." - Tomáš Pecina na to reagoval: "[Televizní] volební spot DEU nehovoří o preferencích DEU v žádné specifické skupině
voličů (jako jsou např. uživatelé Internetu), nýbrž zcela jasně o prognózách
volebního výsledku a šanci DEU překonat pětiprocentní práh. Odvolávat se na
výzkumy preferencí ve specifických voličských skupinách je zavádějící a
přestože volební zákon toto jednání nijak nepenalizuje, lze je bez nejmenší
pochyby charakterizovat jako volební podvod. Zaráží mě, že na způsob, jakým se
DEU počíná ve své kampani, neupozorňují ve větší míře české sdělovací
prostředky."