Česká pošta v Radiožurnálu
Britské listy se tradičně věnují práci České televize více než veřejnoprávnímu rozhlasu (když tak - právem - chválí zpravodajství Radiožurnálu). Na této stanici jsem však v úterý dopoledne v pořadu O všem s vámi zaznamenal typicky "klepetkovské" nešvary.
Pořad se věnoval probíhající motorizaci České pošty (ČP). Výběr účastníků byl programově jednostranný: tiskový mluvčí ČP, vysoký úředník ČP a bývalý zpravodaj z USA. Nikdo s kritickým pohledem, nikdo s praktickou zkušeností. Moderátorka (jméno si bohužel nepamatuji, na závěr pořadu ho neopakovali) v průběhu z vlastní iniciativy připomínala, že se vlastně jedná o zkvalitnění služeb, zejména na venkově. Ovšem všichni posluchači z venkova, kterým se podařilo dovolat, motorizaci kritizovali a konstatovali zhoršování služeb po jejím zavedení... Bydlím v malé vesničce v nejjižnějších Čechách a získal jsem stejnou zkušenost.
Na propagační proslovy zástupců ČP nebyla moderátorka schopná vůbec kriticky reagovat. Poštovní úředník si stěžoval, že v ČR je "mánie posílat doporučené zásilky, zásilky do vlastních rukou a podobně. Moderátorku nenapadlo opáčit, že vzhledem k dražším tarifům je zřejmé, že to zákazníci nedělají z rozmaru, ale hlavně po zkušenostech s pomalostí a/nebo nespolehlivostí doručování "obyčejných" zásilek. Prakticky se nemluvilo o sociálních dopadech rušení a omezování provozu pošt, které je s motorizací spojeno. O tom, že vyřizování urgencí a reklamací na venkově se dále ztížilo (špatná dostupnost dodávací pošty, meziměstské telefonáty, apod.
Měl mít ten pořad záměrně tak apologetické vyznění, nebo "jen" byla moderátorka nepřipravená, nekvalifikovaná a neprofesionální. Obě možnosti jsou spíše tristní. Mimochodem, ta první z nich se mi zdá pravděpodobnější, neboť v závěru, po bloku posluchačských kritických telefonátů, vyzvala moderátorka přímo, aby lidé z ČP shrnuli, jaké klady ta motorizace přináší! Dotyční měli tolik drzosti, že kromě nejasných příslibů uvedli jako pozitivum, že zásilky je možné po dohodě ukládat na poště nejbližší bydlišti adresáta - tedy že se služby nemusejí zhoršit.
Není divu, že s chutí převádím podstatnou část své korespondence na Internet.