BBC a podnikání
Britská veřejnoprávní rozhlasová a televizní stanice BBC uzavírá výhodné podnikatelské dohody. Její kritikové poukazují nato, že neplní povinnosti veřejnoprávního statutu
BBC se poslední dobou stává terčem ostré kritiky. Tentokráte už ji nekritizují konzervativci anebo rozhořčení moralizátoři, protestující proti sexu a násilí na obrazovce, jako v osmdesátých letech. Vznikla volná koalice komerčních soupeřů BBC a ti kritizují způsob, jímž je BBC financována, způsob její seberegulace, její pořady a to, jak plní své veřejnoprávní povinnosti.
V minulých dnech zahájil bulvární deník The Sun (ekvivalent českého Blesku) systematickou kampaň proti koncesionářskému poplatku BBC. Sun si stěžuje, že britští televizní diváci mají nyní k dispozici stovky televizních okruhů, ale jsou přitom nuceni za dva z nich platit povinnou daň. Deník Sun ovšem vhodně zapomněl, že z televizního koncesionářského poplatku se financuje také rozsáhlá síť celostátních i regionálních okruhů rozhlasu BBC - žádný rozhlasový koncesionářský poplatek se v Británii nevybírá.
Australský mediální magnát Rupert Murdoch, který vlastní satelitní televizní stanice British Sky Broadcasting i deník The Sun, zahájil začátkem letošního roku kampaň proti BBC. Na celoevropské audiovizuální konferenci v Birminghamu zaútočil na nový čtyřiadvacetihodinový zpravodajský okruh BBC "BBC News", protože vysílá zadarmo a poskytovatelé kabelových televizních nabídek jím nahrazují Murdochův okruh Sky News, za nějž musejí platit. Velký mediální monopolista Murdoch to kritizoval jako "ochranářství" a "zkreslování volných tržních podmínek".
Nedávno také ostře zaútočilo sdružení britských komerčních rozhlasových stanic CRCA na to, že společnost BBC inzeruje v televizi své rozhlasové a televizní okruhy. Organizaci CRCA vadilo, že si nechala společnost BBC natočit u soukromé reklamní agentury upoutávku na rozhlasové a televizní vysílání BBC "Perfect Day", který pak vysílala opakovaně na svých televizních okruzích.
Nejostřejší a nejlépe organizovaný útok proti BBC nyní však vede komerční televizní síť ITV a její nový ředitel Richard Eyre. Na Eyra vyvíjejí nátlak reklamní agentury, které jsou znepokojeny, že britská komerční televize ztrácí sledovanost - její diváci přecházejí k satelitním a ke kabelovým okruhům - zatímco sledovanost BBC zůstává na neměnné úrovni.
Takže, začátkem července, těsně před tím, než vydala společnost BBC svou výroční zprávu, komerční televize vydala vlastní, silně kritickou analýzu s titulem The BBC's Public Service Obligations and Commercial Activities, Veřejnoprávní povinnosti BBC a její komerční činnost. Dokument byl rozšířen mezi novináři a také s ním byl seznámen ministr kultury Chris Smith.
V této publikaci ITV obviňuje BBC, že prý BBC neplní některé své povinnosti vyrábět pořady, které neposkytují komerční televizní stanice, že podnikatelskou činnost BBC nikdo nekontroluje a nereguluje. Stížnosti jsou podepřeny konkrétními fakty.
ITV podrobně po dobu čtrnácti dnů sledovala vysílání televizního okruhu BBC 1 a zároveň po tutéž dobu vysílání dvou komerčních regionálních studií systém ITV, Central Television a Yorkshire Television. Analýza ITV tvrdí, že za toto období vysílaly komerční stanice více kulturních pořadů, více vzdělávacích pořadů, více pořadů pro děti a více regionálních pořadů než BBC, protože britské komerční televizní stanice jsou podle zákona povinny vysílat přesně určený počet hodin pořadů v těchto jednotlivých kategoriích.
Naproti tomu, stěžuje si ITV, BBC má jen vlastní programové cíle, které si určuje sama, a ty nemají žádný význam, protože to nejsou povinnosti. Tato liberální situace umožňuje BBC, aby odsunula své veřejnoprávní pořady, jako je pravidelný dokumentárně publicistický program Panorama na dobu až pozdě večer, anebo aby je odsunula na minoritní, kulturní okruh BBC 2, což je možnost, kterou komerční okruh ITV nemá.
Nejvážnějším obviněním společnosti BBC od komerční televize ITV je argument, že plátce koncesionářských poplatků pro BBC jimi dotuje komerční podnikání BBC, ačkoliv by tomu mělo být obráceně.
ITV si stěžuje, že zaměstnanci BBC, kteří jsou placeni z koncesionářského poplatku, pracují v oblasti komerčního podnikání, že na komerční internetové stránky BBC se dělá reklama, kterou financují koncesionářské poplatky a že se z výročních finančních zpráv BBC nedá poznat, zda zisk z prodeje programů BBC do zahraničí, financovaných z koncesionářských poplatků, plyne zpět na účet koncesionářských poplatků, anebo zda tohoto zisku BBC využívá k dalšímu komerčnímu podnikání.
Důvodem pro kritiku BBC od ITV je skutečnost, že britský ministr kultury Chris Smith zahajuje státní šetření způsobů, jimiž je financována a regulována BBC. V roce 2002 totiž má být vysílací licence BBC obnovována a ITV už nyní argumentuje, že by měly být její podmínky podstatně zpřísněny.
Jan Čulík