Výzva: Dopis od čtenáře z Kanady: Osud Tatry Kopřivnice
(Jméno a adresa autora tohoto dopisu jsou známy. JČ)
Vazeny pane Culiku,
s velkym zajmem sleduji Vase Britske listy jiz od jejich pocatku. Jsou
necim, co by melo byt dostupne vsem obcanum Ceske republiky. Vzhledem k
tomu, ze se Vase ctenarska obec stale zvetsuje a ze dokonce se
ozvou nektere "trefene husy", je dokladem toho, ze se stavate ucinnou
zbrani demokracie.
Mam pro Vas navrh: jiz pred nekolika tydny jste se
dotkli ve Vasich BL problemu Tatry Koprivnice a americke spolecnosti
SDC International (nebo tak nejak se ta firma z Floridy jmenovala),
ktera ma v Tatre zakoupit podstatny podil akcii a tim vlastne Tatru
prevzit. Minuly tyden jsem cetl v MFD kratkou zpravu o tom, jak pan
Soudek (sef plzenske Skodovky) v podstate vyhrozuje novemu ministrovi
prumyslu, ze se Tatra ztrati do cizich rukou a ze tedy potrebuje
financni injekci od nove vlady, ktera mu to temer prislibila. Pan Soudek
take strasi s tim, ze americka firma muze kdykoliv od smlouvy odstoupit.
Sam jste se do tohoto problemu trochu pustil pred nekolika tydny a
zjistil jste, ze to neni tak "kosher" s tou firmou na Floride a sam jsem
videl jejich financni situaci v jejich Security Comission rekordu. Jsou
docela hezky "v dire" a nevim, kdo jim tedy pujci na nakup akcii Tatry.
Nebyl by to vhodny ukol pro BL zjistit, kdo za tim vsim vezi? Motokov,
pan Soudek sam, prostrednici? Je nas emigrantu venku vice nez dost a v
ruznych zamestnanich a v podstate roztruseni po celem svete. Mozna, ze
by nam nekdo z Floridy pomohl cely tento uzel "rozuzlovat".
(Ocenil bych, kdyby nebylo moje jmeno uverejneno, v pripade, ze muj
dopis pouzijete verejne. Jsou zde obchodni duvody. Dekuji.)
Titul: Mladá Fronta
Datum vydání: 8.8.1998
Strana: 12
Automobilka Tatra se možná dočká pomoci od státu
K o p ř i v n i c e (naj)- Zadlužené kopřivnické Tatře svitla naděje na brzké překonání letité finanční krize. Nový ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr totiž včera při návštěvě automobilky slíbil, že se pokusí ve vládě prosadit stabilizační program, díky němuž by se Tatra zbavila části dluhů a její nynější hlavní akcionář Škoda Plzeň by ji nemusel narychlo prodávat do rukou americké finanční skupiny SDC. "Hned, jakmile parlament vysloví nové vládě důvěru, se chci sejít s ministrem financí a se zástupci bank a najít takové řešení, aby se Tatra postavila na vlastní nohy," prohlásil včera Grégr během setkání s šéfem Škody Plzeň a předsedou představenstva Tatry Lubomírem Soudkem. O kompletním oddlužení Tatry sice podle Grégra nelze uvažovat kvůli napjatým státním financím, ministr nicméně připustil, že stát by se na částečném ozdravení automobilky mohl podílet.Podle takzvané české cesty, kterou připravil Soudek, by Tatra musela prodat některé dceřiné závody, Komerční banka a Konsolidační banka by kapitalizovaly své pohledávky a automobilka by poté získala další provozní úvěr ve výši 250 milionů od Konsolidační banky. Té již dnes Tatra dluží 900 milionů korun. "Pokusím se v této věci něco udělat," řekl k Soudkovu plánu Grégr. Škoda má již uzavřenu s firmou SDC předběžnou smlouvu, podle níž by na přelomu srpna a září měla Američanům prodat všechny své akcie Tatry za 480 milionů korun. Soudek nicméně naznačil, že pokud by se Grégrovi podařilo záchranné kroky prosadit, Tatra by se prodávat nemusela. "Převod akcií se má uskutečnit do začátku září, do té doby máme čas. Aniž bychom smlouvu porušovali, můžeme najít jiné řešení, například se od SDC můžeme dozvědět, že od smlouvy odstupují," prohlásil Soudek. Američané však o ničem takovém neuvažují. "Pokud se ukáže, že informace, které nám Tatrao sobě poskytla, jsou správné, koupíme akcie do tří týdnů," uvedl zástupce SDC pro Českou republiku Milota Srkal. Spolu s podílem v Tatře by SDC měla odkoupit také 3,8miliardovou pohledávku od Komerční banky, a to za jednu miliardu korun. Tento peněžní ústav také komplikuje variantu české cesty, neboť myšlenku kapitalizace pohledávky již několikrát odmítla. Grégr nicméně věří, že stabilizační program prosadí, a zajistí tak Tatře lepší budoucnost. "Musíme získat čas a pak najít dlouhodobé řešení, nejlépe strategického partnera zvučného jména," poznamenal Grégr s tím, že se v této věci pokusí využít svých kontaktů u německého Volkswagenu. "Podle mých informací to v koncernu Volkswagen v současné době nepřipadá v úvahu," uvedl k tomu šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.