Okrádačská Británie
V Británii je daleko dráž než v jiných zemích. Obchodníci mají příliš velké zisky na úkor zákazníků, a britská labouristická vláda proto připravuje efektivnější zákon o podnikatelské konkurenci
Podle oficiálních údajů britského ministerstva financí je Velká Británie v příjmu na jednoho obyvatele na jedenáctém místě mezi členskými zeměmi Evropské unie.
Avšak, jak upozorňuje týdeník Sunday Times, v Británii jsou v mnoha hospodářských sektorech v obchodech nejvyšší ceny v Evropě.
Sunday Times se v posledních měsících podrobně ukazoval, jak výrobci automobilů uměle udržují ceny automobilů v Británii na vysoké úrovni tím, že dovolují dovoz automobilů ze zahraničí jen autorizovaným prodejcům. V oblasti elektrického průmyslového zboží se ukázalo, že výrobci v podstatě sami určují, za jakou cenu se zboží má prodávat, protože rozhodne-li se nějaký obchod je prodávat levněji, výrobci jim odmítnou dodávat zboží. Vyšlo také najevo, že čtyři velké potravinové supermarkety v Británii účtují svým zákazníkům daleko vyšší ceny než jak je tomu jinde v Evropě a v Americe.
Údaje z Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj uvádějí, že Britové platí o 56 procent více za nábytek a za koberce a 54 procent více v hotelích a v restauracích.
Britští motoristé si sice mohou koupit nový automobil Volkswagen Beetle, ale pouze pokud jsou ochotni zaplatit o 6000 liber (300 000 Kč) více než Američané a o 4000 liber více než Němci. Ceny automobilů v Británii jsou typicky o dvacet až šedesát procent vyšší než v kontinentální Evropě.
Nyní se tohle všechno zřejmě v důsledku zásahů britské vlády změní. Nedávná analýza britského ministra financí přiznala, že částečně způsobují vyšší spotřebitelské ceny v britských obchodech vyšší obchodní daně. Americké firmy také dokáží lépe využívat tzv. economy of scale, ekonomičnost výroby ve velkém množství a lépe využívají nižších nákladů. Ale největším důvodem pro vysoké ceny v Británii je to, že mají obchodníci prostě příliš velké zisky. Jediným způsobem, jak se to dá změnit, uvedlo labouristické ministerstvo financí, je zavést do obchodování ostřejší konkurenci.
Úřad pro férové obchodování, který vyšetřuje trh s novými automobily a ceny ve čtyřech největších britských supermarketech, má dostat v novém Zákoně o konkurenci, který připravuje vláda, větší pravomoci. Ministr financí dokonce uvažuje o tom, že jeho ministerstvo zveřejní na internetu, kde se dají v Británii koupit automobily a potraviny nejlevněji.
John Bridgeman, ředitel Úřadu pro férové obchodování, překvapil nedávno parlament výrokem: "Kdyby si všichni kupovali nová auta v Belgii, ceny automobilů v Británii by poklesly." Jaksi mu nedošlo, zdůrazňuje Sunday Times, že britští prodejci automobilů učiní všechno, co je v jejich silách, právě aby si britští občané nemohli volně nakupovat automobily v Belgii.
Británie potřebuje velmi silnou instituci, která by prosazovala práva zákazníků, která by radikálně zabránila příliš velkým ziskům při obchodování a zajistila, že okrádačská Británie už nebude existovat, argumentuje týdeník Sunday Times.