Chce ministr Kužvart stavět dálnici v ČHKO?
Stanovisko k rozhodnuti ministra zivotniho prostredi Milose Kuzvarta
ze dne 19.2.1999, kterym rusi rozhodnuti odboru ochrany prirody MZP ze
dne 20.11.1998 o neudeleni vyjimky ze zakona c. 114/1992 Sb. pro
pruchod dalnice D8 pres CHKO Ceske stredohori a celou vec vraci
spravnimu organu k novemu projednani a rozhodnuti.
Deti Zeme nesouhlasi s argumentaci rozkladove komise i rozhodnutim
ministra pokracovat ve vystavbe dalnice pres chranenou krajinnou
oblast Ceske stredohori. Ministr nejen nepotvrdil neudeleni vyjimky,
ale dokonce poklada pruchod dalnice timto uzemim za zduvodneny,
prestoze je zname jine reseni, ktere se CHKO vyhyba, je dokonce
levnejsi a drive uskutecnitelne.
"Udivuje nas, ze ministr sve rozhodnuti opira o nektera predchozi
rozhodnuti, o nichz je znamo, ze z pravniho i vecneho hlediska
vykazuji zavazne nedostatky. Jde zejmena o vladni usneseni o koncepci
site dalnic a rychlostnich silnic z roku 1993, ktere nema pravni
ucinnost, protoze bylo prijato v rozporu se zakonem c. 244/1992 Sb.,
kdyz tato koncepce nebyla posouzena z hlediska vlivu na zivotni
prostredi," komentuje sve rozladeni RNDr. Miroslav Patrik, vedouci
sekce Za ekologicky cistou dopravu.
Zcela pochybne je svevolne rozhodnuti byvaleho odboru uzemnich vazeb
MZP o vyberu koridoru pro dalnici pres CHKO, kterym byl znehodnocen
navazujici proces EIA a ucinek souhlasneho stanoviska MZP z listopadu
1996. Toto stanovisko ma navic i zavazne procesni nedostatky a Deti
Zeme proti nemu podaly stiznost s navrhem na jeho zruseni. Tim se
vsak po cele dva roky a ani po urgenci v rijnu 1998 MZP nezabyvalo.
Deti Zeme jako ucastniky spravniho rizeni, v nemz haji zajmy ochrany
prirody v CHKO proti jejimu poskozeni dalnici, take prekvapuje
pozadavek ministra, aby cit.: "spravni organ v soucinnosti s
ostatnimi ucastniky rizeni byl napomocen investorovi v hledani
vhodneho reseni k realizaci zakladniho zameru, tj. pruchodu CHKO". K
teto "spolupraci" vsak neni MZP jako spravni organ vybaveno ani
odbornym zazemim, ani kompetencemi.
Ministr take ve svem rozhodnuti zavazal spravni organ 1. stupne -
odbor ochrany prirody sveho ministerstva, aby investorovi cit.:
"sdelil podminky, za nichz by bylo mozne o udeleni vyjimky uvazovat",
to znamena, jak dalnici v CHKO postavit. Pritom je paradoxni, ze o
tom, zda podminkam MZP pro pruchod dalnice pres CHKO vyhovi
investorovo reseni, by podle ministrova rozhodnuti mel rozhodnout sam
investor. Neni to ustupek ministra zivotniho prostredi dalnicni
lobby?
Podle nazoru Deti Zeme vsak ministr nemuze rezignovat na
povinnosti, ktere pro neho vyplyvaji ze zakona o ochrane prirody a
krajiny a odmitat reseni, ktera zakon beze zbytku respektuji.
Vzhledem k tomu, ze ani na nemecke strane neni vystavba dalnice
optimalnim resenim, je v kazdem pripade nutne dopracovat a podrobne
posoudit take reseni jina, koncepcne odlisna. Jednim z nich je i
navrh Deti Zeme na levnejsi, stavebne jednodussi a ekologicky
setrnejsi prelozeni trasy E55 do koridoru Most - Freiberg. Tento
navrh jiz take ziskava podporu na Mostecku i u nemeckych oficialnich
cinitelu.