"V české ústavě výraz 'ČR je suverénní stát' už nebude"
Petr Bradáč
(Toto jméno je pseudonym. Jméno autora je (nejen) redakci známo. Autor je státní úředník.)
Václav Havel byl ve čtvrtek 11. března v senátu lobovat za změny
v ústavě. Prý je v zájmu naší pružnosti, aby rozhodnutí o přítomnosti
cizích vojsk na českém území nebo o nasazování české armády v akcích
NATO činila vláda. Parlament by takové rozhodnutí schvaloval až
dodatečně.
Poté vyšlo najevo, že Havel tento návrh předem konzultoval nejen
s autorem iniciativního návrhu novely ústavy, místopředsedou vlády
Pavlem Rychetským (ČSSD), ale také s předsedy některých politických
stran, kteří přijali jeho pozvání na uplynulý víkend do Lán.
Tím se jak
tato schůzka, tak odmítnutí Václava Klause a ODS účastnit se jí, dostává
do nového světla. Jejím účelem mohlo být právě toto projednání
chystaných změn v ústavě a dosažení předběžné shody na nich.
O návrhu byli podle pátečního Práva také předem informováni vedoucí
činitelé senátu - Libuše Benešová (ODS) a Petr Pithart (právě vstupující
do KDU-ČSL), kteří ho podporují, stejně jako předseda Unie svobody Jan
Ruml, ale i ministr Jaroslav Bašta (ČSSD). Lidovci zatím váhají.
Skeptický - asi proto, že předem neinformovaný - je ministr Pavel
Dostál, jeho kolega Egon Lánský je opatrný. Zásadně proti je odborový
vůdce Richard Falbr, senátor za sociální demokracii. Sjezd ČSSD začátkem
dubna bude zřejmě mít o čem diskutovatŠ
Podle toho, jak pomalu vycházejí na povrch další informace, zdá se, že
jde o záměrný pokus manipulovat vědomím a postoji nejen občanské
veřejnosti, ale i části politické třídy. Cílem je učinit mnohem
závažnější změny, které jsou rovněž součástí tohoto návrhu změn
v ústavě, stravitelnějšími a postupně i přijatelnějšími.
Rychetský to zčásti naznačil již před týdnem, během přednášky a debaty
na půdě České společnosti pro politické vědy na téma reformy ústavy.
Poté, co konstatoval stav jednání společné komise ČSSD a ODS, k tomu
ustavené podle opoziční smlouvy, uvedl, že do šesti týdnů vláda předloží
parlamentu návrh na tři změny v ústavě, naléhavé v souvislosti se
vstupem České republiky do NATO a s přizpůsobováním vnitrostátního práva
komunitárnímu právu Evropské unie.
Prvním okruhem otázek je statut mezistátních smluv netýkajících se
lidských práv. To se týká především článku 10 ústavy. Jednou
alternativou je nerozlišovat mezinárodní smlouvy a dát jim přednost před
vnitřním právem, pokud takovou úpravu nevyžadují. Druhou alternativou
pak je doplnit ústavu o ustanovení, že ratifikované zákonné normy
Evropské unie jsou nadústavní, zatímco ostatní ratifikované mezinárodní
smlouvy mají sílu zákona.
Druhý okruh změn chce řešit problém, že Česká republika není schopna
implementovat rychle se množící Evropské (EU) právo. Ústava ČR tomu
totiž klade překážku svým ustanovením, že povinnosti může ukládat jen
zákon, nikoli přímo podzákonná norma. V Unii je tomu údajně jinak a její
směrnice pak jdou příliš do podrobností, nevtělitelných do zákona.
Zájmem České republiky přitom je dostat co nejdříve komunitární právo
dovnitř, do platného právního řádu. To však za dané situace předpokládá
implementovat i primární právo, které v EU platí přímo.
Konečně, je tu ještě požadavek EU, aby v ČR existoval jediný a jednotný
zákon o veřejných podporách. Jak na to, když ho nikde nemají a není ho
tedy od koho opsat? V členských zemích totiž platí přímo římské
ustavující dohody a jednotlivé vlády si pak v Bruselu (tedy u oněch
patnácti tisíc úředníků - pozn. pb) vyjednávají jednotlivé případy.
Přitom již v červnu se opět začne podle dohody o přidružení zpracovávat
nový hodnotící posudek na Českou republiku a v září bude projednávánŠ
Jak obstojíme, když s tím něco rychle neuděláme?; ze slov Pavla
Rychetského zaznívala obava. Zákon má připravit ministerstvo financí
s ministerstvem průmyslu a obchodu; předběžně bylo dohodnuto, že
monitorovat poskytování všech veřejných podpor by měl úřad pro ochranu
hospodářské soutěže.
Na dotazy přítomných dvou desítek politologů pak Rychetský sdělil, že
ani neví, zda Brusel něco takového požaduje od dalších přidružených zemí
a nových členů NATO. Na námitku, že není třeba řešit zdlouhavost
projednávání věcí parlamentem změnami ústavy, neměl odpověď.
A když tyto postoje české legislativy kritizoval profesor ústavního a
státního práva František Šamalík, Rychetský přiznal: Ano, znamená to, že
suverenita České republiky bude omezena; proto slova prvního článku
ústavy o tom, že tento stát je svrchovaný, budou vypuštěna slovo
svrchovaný nebo suverenní se v české ústavě vůbec nebude vyskytovat!
Lidé, kteří si myslí, že tento stát je jejich soukromé vlastnictví -
nebo léno - se opakovaně pokoušejí uhnat některou z opor minulého režimu
na vlastizradu. Přitom sami připravují něco, co nemá jiný obsah a smysl.
Poznámka Jana Čulíka: Mnohé západní země mají ustanovení, že je-li třeba rychlého vojenského zásahu, rozhoduje o něm z praktických, operativních důvodů, nejprve sám prezident nebo vláda. Tato pravomoc je však časově omezena a po krátkém období musí být vyslání vojsk schváleno parlamentem. V ČR navrhované tři měsíce se však zdají být příliš dlouhým obdobím. - Vstup do Evropské unie je skutečně omezením suverenity vstupujících zemí. Mělo by se velmi bedlivě v ČR veřejně analyzovat, co všechno to bude pro Českou republiku znamenat a zda nejsou nároky Bruselu vůči ČR náhodou tvrdší než například vůči Británii či Dánsku.