Cesta z Prahy do Saska přes Most po R28 je reálná
Vlada ve svem usneseni dne 21.7.1999 akceptovala navrh Deti Zeme na vybudovani nove rychlostni silnice R28 v useku Postoloprty - Most - Mnisek. Podle usneseni vsak jeji vystavba bude zaviset "na souhlasu nemecke strany z hlediska navaznosti na nemeckou siť". Tato podminka je realna, neboť nemecka strana stejne uvazuje modernizovat spolkovou silnici B101, ktera na R28 navazuje a konci na nemecke dalnici A4. Otazka zda dalnice D8 nebo silnice R28 se tak stala aktualni.
Myslenka propojit CR a Sasko dalnici D8 vsak nebyla zatim opustena. V usneseni vlady je totiz ministr zivotniho prostredi Milos Kuzvart vyzvan, aby ve spolupraci s MDS a MMR "urychlene resil problematiku vedeni dalnice D8 CHKO Ceske stredohori", pricemz vlada pocita s tunely pod nejcennejsimi castmi CHKO.
Tento pozadavek vsak MZP nemuze ovlivnit, protoze Reditelstvi silnic a dalnic odmita odboru ochrany prirody MZP, ktere vede rizeni o vydani vyjimky ze zakona c.114/1992 Sb. o ochrane prirody a kraji
ny, predlozit variantu trasy dalnice D8 s dlouhymi tunely pres CHKO. Tento pozadavek byl vznesen jiz na ustnim jednani ucastniku spravniho rizeni dne 14.5.1999 na MZP a od te doby reseni problemu pro "bojkot" RSD dale nepokrocilo. Dalsi vyznamny posun lze ocekavat az v zari 1999.
Deti Zeme na zaklade sve odborne studie odhaduji, ze naklady na stavbu cele silnice R28 delky 40,2 km a s tunelem v Krusnych horach dlouhym 3,5 km jsou temer 13 miliard Kc. Avsak systemem vystavby o
d hranic do vnitrozemi po polovinach by k odklonu dalkove kamionove dopravy z Cinovce doslo do 7 - 10 let za cenu jen 7,2 mld. Kc. Naproti tomu se zprovoznenim dalnice D8 s tunelem v delce min. 4 km
v CHKO a soucasne s dostavbou nemecke casti A17 se jiz nyni realne pocita kolem roku 2010 (napr. saska strana priznala, ze nema penize na usek Pirna - statni hranice). Naklady na usek Lovosice - Us
ti nad Labem - statni hranice v delce 37,9 km jsou odhadovany az na 18 miliard korun, coz je o 40 %, resp. o 150 %, vice nez v pripade silnice R28. Plany na vystavbu dalnice D8 jsou tak obtizne obhajitelne.
"Predpokladam, ze celkove naklady, doba vystavby a nas odpor proti dalnici D8 a kolegu v Sasku proti A17 urychli jednani ceske strany se saskou vladou o prioritnim vedeni nove silnicni trasy pres Mo
st, misto pres Usti nad Labem. Proto vitame vysledky nedavneho jednani tripartity v Hrusovanech na Chomutovsku, ktere rozvoj Mostecka vidi zejmena ve zlepseni silnicniho spojeni mezi Prahou a Saskem
. Silnice R28 je zcela optimalnim resenim teto vize pro severozapadni Cechy," rekl vedouci dopravni sekce Deti Zeme Miroslav Patrik.
Srovnani dalnice D8 a rychlostni silnice R28
Zakladni charakteristiky tras 0805 0805a 0805b 0807 0805a +0807 R28
Delka trasy [km] 16,4 14,6 13,5 23,3 37,9 40,2
Delka tunelu [km] 0,63 4,0 10,6 2,39 6,4 3,5
Investicni naklady [mld. Kc] 4,6 6,8 13,4 11,21) 18,0 12,92)
Relativni naklady pres CHKO [%] 100 148 291 - - -
Relativni naklady celkem [%] - - - - 100 72
1) naklady vcetne decinskeho privadece (1,3 mld. Kc)
2) konecny soucet nakladu, i kdyz lze vystavbu R28 rozdelit v case a dostavet plny profil az po cca 15 letech
0805 =dalnice D8 Lovosice - Rehlovice, navrh RSD s 2 kratkymi tunely pres CHKO Ceske stredohori
0805a =dalnice D8 Lovosice - Rehlovice, navrh s tunelem delky 4 km pres CHKO
0805b =dalnice D8 Lovosice - Rehlovice, navrh s tunelem delky 10,6 km pres CHKO
0807 =dalnice D8 Trmice - statni hranice (s 2 tunely)
0805b+0807 =dalnice D8 Lovosice - statni hranice
R28 =rychlostni silnice Postoloprty - Chanov (Most) a Sous - statni hranice dle navrhu Deti Zeme