úterý 21. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Televize Nova: pohled ze zahraničí:
  • CME: Češi sledují televizní bitvu (Financial Times) K diskusi o roli literatury:
  • Čtení literatury jako proces a zážitek (Ondřej Hausenblas) Česká společnost:
  • Klaus, krádež a preference (Ivan Hoffman)
  • Podezření týkající se Hrubého a Lánského (Ivan Hoffman) Svoboda přístupu k informacím v ČR i jinde:
  • Bitva o vládní otevřenost v tajnůstkářské Velké Británii Nepřesnost a špatná metodologie, i v BL:
  • (Ne)Věřte průzkumům veřejného mínění (Michal Škop) Sdělovací prostředky:
  • Klamavá reklama v deníku Právo (Marek Houša)
  • Lidové noviny otiskly zmatený komentář o Romech (Ondřej Čapek) Oznámení:
  • Le Monde diplomatique - nová organizace spřízněná s duchem Britských listů



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Klamavá reklama v deníku Právo

    Marek Houša

    V pondelnich BL Juliana poukazuje na zpusob, jakym denik Pravo zverejnuje inzerci TV Nova na strance nazvane Media (pripojeno na konci). Tato stranka cela obsahuje jen a jen pozitivni informace o TV Nova. Vetsina clanku neni podepsana, nektere jsou oznaceny sifrou. I Dnes a Lidove noviny maji takove specializovane rubriky, jenze ty se venuji i ostatnim medialnim subjektum.

    Denik Pravo tento klamavy zpusob zverejnovani reklamy praktikuje uz radu let - a nezda se, ze by mu kvuli tomu nejak ubyvalo ctenaru - bohuzel. Tento zpusob propagace dela Pravo takto jako jediny mne znamy denik, podobnou drzost znam uz jen z mesicniku Kapital.

    Domnivam se, ze v tom musi mit prsty jeho reklamni agentura, ktera je zrejme ochotna takove clanky ci stranky pripravovat a je schopna je ve spolupraci s redakci umistit na konkretni misto uvnitr stranky nebo list ve vydani. Nikoliv treba na predem vymezeny prouzek dole na strance.

    Několik příkladů dalších prohřešků Práva proti etice

    Stranka o zdravi pravidelne obsahuje asi dva clanky propagujici urcity produkt, zamichane mezi ostatni text. Typicky jsou to doporuceni na homeopatické léky, osetreni clusterovou medicínou, čaj na hubnutí. Dale tu mame, dnes uz jen obcasne, rubriky jisteho doktora-kožaře , ktere se behem let z poradny zmenily na reklamu vlastnich produktu jeho Institutu.

    Stranka o hospodarstvi obsahuje pravidelne reklamu firmy Omniego na manazersky kurs, pojatou jako clanek o rizeni.

    Obcas vidam clanky s vlozenou reklamou i na prvni a treti strance.

    V sobotním Magazínu Práva vychází občas dvojstránka s reklamou na prací prášky Orsil, pojatá jako reportáž.

    I v kulturni rubrice se obcas objevuji podobne clanky- reklamy.

    Nevzpominam si, ze bych kdy narazil v politicke rubrice na PR clanek, propagujici politickou stranu.

    V minulosti Pravo take "proslulo" medialnim spojenectvim s Harvardskymi fondy- vyznamnym nositelem jejich reklamy a Kozeneho Harvadska burzovni spolecnost HBS byla a sponzorem cele ekonomicke rubriky, tehdy asi nejlepsi, a prehledu cen akcii. Dodnes ma Pravo indexy cen akcii pojmenovane po HBS. Zbynek Fiala, dobry ekonomicky novinar s mirne rudou minulosti, se s HBS dokonce skamaradil natolik, ze po udeleni novinarske ceny spojene s financni odmenou dokonce na nejakou dobu omezil spolupraci s Pravem, prestehoval se do budovy HBS na Pankraci a pokousel se rozjet svoje vlastni ekonomicke newslettery: Berně, o odanich, a jeste jeden- pro akcionare, mam jeste schovanych par cisel.)

    Ukazuje se, ze urcitou filozofii produktu nelze jen tak zmenit. Byvalemu Rudemu pravu proste zustala pragmaticnost minule doby - v minulosti tisklo tu nejhorsi totalitni propagandu, dnes je ochotno otisknout ledacos - za penize.

    Zatim se ale na medialni scene nerysuje zadny alternativni levicovy denik - a tak bude Pravo druhe nejctenejsi i nadale - at si dovoli jakekoliv podrazy na ctenare.


    Novy levicovy denik by byl podle mne jednim z nejslibnejsich projektu zdejsi medialni sceny. Bohuzel, medialni agentury na nem asi nemaji zajem (?), a vydavatelstvi si jeho vyznam neuvedomuji. Asi take zatim neni dostatek zkusenych novinaru ochotnych se prihlasit k levicove ideologii. Coz je asi dusledek jakesi nove totality panujici dnes v Cesku, ktera automaticky odsuzuje vsechny levicove myslenky, aniz by si uvedomovala jak je to nedemokraticke.

    Tak jako v minulosti byla pravicovost pokladana za nezadouci, dnes je to levicovost.

    Levicova ideologie byla v Cesku v  poslednich deseti letech zanedbavana - ani mladi intelektualove neznaji zakladni myslenky moderni levice.

    Rust preferenci komunistu sice naznacuje, ze se stale vice lidi je ochotno k levici prihlasit i verejne, pote co prestali podporovat CSSD. Jediny subjekt, ke kteremu se ale mohou jeji volici utect, je komunisticka strana.

    Zatimco pravicovi volici meli na vyber Unii svobody, nebo Krestanske demokraty - byli-li ochotni akceptovat jejich katolicke ladeni.

    Vetsina volicu uz dnes v komunistech nevoli jejich skutecny program - komunistickou ideologii, ale berou je jako levicovou alternativu. Bohuzel jedinou.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|